Studier fra Canada viser at strømforbruket kan reduseres med 6,5 prosent med påmontert display på den nye typen strømmåleren AMS som skal inn i alle norske hjem innen 2019. (Bilde: Aidon)

AMS

AMS skal redusere forbruket, men uten skjerm bruker kundene mer strøm

AMS

  • Forkortelse for Avanserte Måle- og Styringssystemer.
  • Skal etter planen ta over alle strømmålere i norske hustand innen 2019.

– Et display som er lett tilgjengelig og plassert synlig i huset, er en nøkkel for å få folk til å begynne å bli interessert i å overvåke eget elforbruk, sier Sarah J. Darby, professor ved University of Oxford, og leder av en lavutslippsgruppe ved Environmental Change Institute.

Professoren, som forsker på folks energibevissthet og såkalt energirelatert atferd, sikter til et display som kan kobles til den automatiske strømmåleren (AMS).

Samtlige norske husstander skal få installert AMS innen 2019.

Et display kan gi strømkunden fortløpende sanntidsinformasjon om eget forbruk, og åpner dermed for at vedkommende kan redusere strømregningen ved å endre forbruket.

Les også: Se hvordan Statnett kan se mulige strømbrudd før de skjer

Fulgte ikke råd

Flere høringsinstanser, som Forbrukerrådet, ba om at nettselskapene ble pålagt å installere et slikt display, da Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) utarbeidet forskriften for AMS-utrullingen i 2011.

Mange nettselskap var imidlertid kritiske til et slikt påbud, og NVE fulgte ikke rådet.

Darby har tatt for seg britiske og internasjonale studier som undersøker hvordan strømkunder opptrer når de får detaljert informasjon om eget energiforbruk. Når det kommer til bruk av display, viser de fleste studiene at strømforbruket i ulik grad går ned hos husstander som har installert display, sammenlignet med husstander som får forbruksinformasjon på tradisjonelt vis, som for eksempel i brevs form eller via en nettside.

Den mest kjente studien ble utført i 2006 i 382 husholdninger i den kanadiske provinsen Ontario, og viste at husstandene som fikk installert display i snitt gjennom året hadde 6,5 prosent lavere energibruk enn de som ikke hadde det.

Les også: Så smart blir boligen

Display reduserer energibruk: Professor Sarah J. Darby har forsket på hvordan folk endrer strømforbruket når de får sanntidsinformasjon fra såkalte smartmålere. – Tilbakemeldingen fra brukerne er generelt veldig positiv. Etter 6 måneder oppgir over 80 prosent at de fortsatt ser på displayet minst en gang om dagen, sier Darby. Jannicke Nilsen

Konkret feedback

– Studiene viser at det er nødvendig med konkrete tilbakemeldinger fra energiselskap til kunde for å utvikle god forståelse av eget energiforbruk og for å forstå hvordan man effektivt kan få ned forbruket. Selv om display alene ikke alltid er nok, sier Darby til Teknisk Ukeblad.

Målet med å installere AMS i alle norske husstander, er å gi strømkundene bedre informasjon om kraftforbruket sitt, mer nøyaktig avregning og mulighet for automatisk styring av strømforbruket.

Ifølge NVE er effektiv bruk av energi et overordnet mål for utrullingen, som i øyeblikket har en prislapp på fem milliarder kroner.

Les også: Nesten ingen vet hva en smart strømmåler er

Begrense kostnadene

– Hvorfor ble ikke nettselskapene pålagt å installere display med AMS-måleren?

– Vi har valgt å pålegge nettselskapene en minimumsløsning med standardiserte grensesnitt som legger til rette for nye tjenester. Målet er å begrense kostnadene for strømkundene og holde døren åpen for teknologiutvikling og nye løsninger vi ikke ser i dag, samt stimulere til konkurranse mellom aktørene, sier seksjonssjef Heidi Kvalvåg i NVE.

Kvalvåg mener mange strømkunder vil ha nytte av et display som viser strømforbruket og sier NVE forventer at flere leverandører kommer til å tilby dette. Isåfall må kunden kjøpe displayet selv.

– Hvordan har dere lagt opp til at strømkundene skal følge med på eget forbruk?

– Kunden skal selv kunne velge hvordan han eller hun vil motta informasjon om forbruk og pris. Et display kan fungere godt, men det finnes også andre kanaler, som webportaler og programmer til pc, mobiltelefon eller lesebrett sier Kvalvåg.

Les også: Nettselskapene mener AMS ikke er nyttig for nettet

Nettside ikke nok

Darby skiller imidlertid mellom to hovedtyper av tilbakemeldinger til strømkundene; direkte tilbakemeldinger i sanntid (display, red. anm) og tilbakemeldinger via brev eller i form av nettside, som kan gi historisk oversikt over elforbruket for eksempel hver uke de siste seks månedene.

– Nettbasert tilbakemelding er bra, men dette kan ikke være eneste typen feedback. Folk flest går ikke online for å sjekke eget forbruk, konstaterer Darby.

Forbrukerrådet mener at display er en forutsetning for at markedsfunksjonaliteten skal bli optimal.

Les også:  – AMS kan bli en overvåkingsboks

– Ikke mye samfunnsnytte

Det er landsforeningen Norsk Teknologi enig i.

– Selskapene vil helst slippe unna med å levere informasjon om pris og forbruk på internett, slik mange allerede har i dag. Men det har ingen effekt med hensyn til å få forbrukere engasjert til å dra nytte av AMS. Hvis ikke man får til denne tilleggsnytten, er AMS en kjempesvær investering som samfunnet som sådan ikke trekker veldig mye nytte av, mener fagsjef for næringspolitikk, Vigdis Sværen.

Les også:

– Nye AMS-målere bør overvåke jordfeil og strømkvalitet

Venstre vil øke nettleien

Strømkundene får uventet julegave