Historisk sett har kraftbransjen sett på forbrukerne mer som målepunkt enn kunder, mener senior strategikonsulent Monika Inde Zsak i konsulentselskapet Accenture.

SMARTE STRØMMÅLERE

Nesten ingen vet hva en smart strømmåler er

SMARTE STRØMMÅLERE (AMS)

  • NVE har besluttet at alle norske strømkunder innen 1. januar 2019 skal ha installert elektronisk strømmåler, såkalte «smarte strømmålere».
  • Omkring 2-2,5 millioner målere må byttes. Det vil koste over 5 milliarder kroner.
  • Det er nettselskapene som har ansvaret for å gjennomføre målerbyttet.
  • Elektroniske strømmålere vil føre til enklere og riktig avregning av elforbruket, og bedre styring og utnyttelse av nettet. Målerne vil også kunne være et nyttig verktøy i tilfelle behov for rasjonering, gjennom automatisk styring av forbruket.
  • For nettselskapene vil fordelen ligge i enkel og korrekt fakturering av kundenes strømforbruk. De nye målerne vil automatisk overføre forbruksdata til nettselskapenes avregningssystemer, og kundene vil dermed slippe å melde inn strømforbruket sitt hver måned.Tilsvarende vil nettselskapene slippe å håndtere store mengder manuelle avlesinger.
  • Strømkundene skal ha enkel og rask tilgang til informasjon om strømforbruket og kraftprisen. Dette skal bidra til økt bevissthet rundt eget energiforbruk og kostnadene forbundet med dette. Det forventes at økt kunnskap og innsikt vil motivere forbrukerne til å spare strøm.

KIlde: Norsk Teknologi

Norge er blant de tre landene hvor sluttkunden har minst kjennskap til smarte strømmålere, går det fram av en undersøkelse fra konsulentselskapet Accenture.

I den verdensomspennende undersøkelsen er over 11.000 sluttbrukere av strøm i 21 land spurt. Av disse var 500 respondenter med fra Norge.

Les også: Kraftbransjen stoler ikke på moderne IT

Opplyste svensker

55 prosent av de spurte fra Norge oppga at de aldri hadde hørt om smarte strømmålere, mens 29 prosent sa de hadde hørt om det, men ikke egentlig visste hva det var.

I Danmark er det imidlertid enda mindre kunnskap om saken. Der har 74 prosent aldri hørt om AMS, mens 17 prosent hadde hørt om det, men ikke visste hva det var (til sammen 91 prosent).

I Sverige ser imidlertid folk ut til å være mer opplyst om temaet. Kun 29 prosent hadde aldri hørt om det, mens 42 prosent hadde hørt om det, uten riktig å vite hva det egentlig er (til sammen 71 prosent).

Sverige har da også gjort smertefulle erfaringer med smarte, eller kanskje ikke så smarte, strømmålere allerede.

– Overraskende

Senior strategikonsulent Monika Inde Zsak i Accenture synes det er overraskende at så få kjenner til begrepet smarte målere i Norge, siden det har vært skrevet en god del om temaet i mediene.

– Det er interessant med tanke på kommunikasjonsutfordringen når kraftselskapene nå skal ut og installere smarte målere i husstandene, sier hun til Teknisk Ukeblad.

Smarte målere skal installeres hos norske strømkunder innen utgangen av 2018.

Ønsket om mer kunnskap om disse målerne er imidlertid stort, hele 88 prosent av nordmennene som har svart, sier de ønsker å lære mer om hva en smart strømmåler er.

Kundene forventer å bli godt informert om både pris, kostnader og bruk. Flertallet forventer dessuten å få tilbud om nye produkter og tjenester. 56 prosent forventer for eksempel personlig rådgivning for hvordan de kan redusere strømkostnadene sine.

Les også: Slik kan hackere mørklegge Norge

Kunde=målepunkt

Inde Zsak mener kraftbransjen har en jobb å gjøre med å imøtekomme kundenes behov.

– Historisk sett har nok kraftbransjen sett på forbrukerne mer som målepunkt enn kunder. Dette er selvsagt endret vesentlig med konkurranseutsetting av strømsalg, men også her har man mye å gå på for virkelig å forstå kundene og deres behov, sier Inde Zsak.

Da kan ikke alle kunder behandles likt.

– Vi ser fra andre undersøkelser at forbrukerne har distinkte preferanser og at en grundig kundesegmentering for å forstå triggerpunktene til den enkelte kundegruppe blir viktig for å lykkes i fremtidens kraftbransje. Dette er også noe vi kjenner igjen fra andre bransjer, som har vært gjennom en liknende utvikling som kraftbransjen, eksempelvis telekom.

Overflod av informasjon

Det viktige blir ifølge Inde Zsak å ta innover seg informasjon om kundedata og gjøre dette til en del av hvordan selskapene driver sin daglige virksomhet.

– Dette er helt nytt, og jeg tror veldig mange sliter med det. Ikke minst er det mange som spør seg om hvordan man skal kunne utnytte seg av all kundeinformasjon som vil bli tilgjengelig som følge av smarte målere, sier hun.

Les også: Nettselskapene mener AMS ikke er nyttig for nettet

Strøm i matbutikken

Undersøkelsen viser også hele 82 prosent av de spurte kunne tenke seg å få vite om energi og energirelaterte produkter og tjenester når de handler i matbutikken. Kun 62 prosent oppga å ønske dette når de handler elektroniske produkter, for eksempel ny TV.

– I andre land ser man partnerskap mellom strømleverandører og dagligvarehandelen, for eksempel i Storbritannia, sier Inde Zsak.

Videre går det fram i undersøkelsen at hele 66 prosent av de spurte nordmennene er villig til å kjøpe strøm fra andre typer leverandører enn et strømselskap, for eksempel telefonselskaper og onlineaktører.

– Man er ikke nødvendigvis følelsesmessig knyttet til det strømselskapet man har, understreker Inde Zsak.

På spørsmål om hvorfor de ville vurdere å kjøpe energirelaterte produkter og tjenester fra andre enn tradisjonelle energiselskaper, oppga 62 prosent av de spurte lavere pris som grunn. 51 prosent svarte oppga som grunn at de kan slå samme produkter og tjenester for å få rabatt, for eksempel internett, telefon og strøm.

Les også: Skal bygge verdens største batteri

Ikke overasket

Informasjonssjef Aslak Øverås i Energi Norge er ikke overasket over at 84 prosent ikke vet hva smarte strømmålere er.

– Det er nesten mer overraskende at 16 prosent allerede har fått med seg hva smarte strømmålere er. Nettselskapene har i liten grad informert kundene sine ennå, ettersom så mye har vært uavklart rundt forskriften. Dessuten har barnet hatt mange navn: AMS, smart strøm og automatisk strømmåler, for å nevne noen, sier Øverås.

Nå har imidlertid selskapene fått en konkret frist å forholde seg til, nemlig at målerne skal installeres innen utgangen av 2018.

– Energi Norge har utarbeidet en veileder for kundekommunikasjon for å bidra til at medlemsbedriftene gir tilstrekkelig og konsistent informasjon både før, under og etter montering av de nye målerne. Vi vil også vurdere å sette i gang nasjonale informasjonstiltak i samarbeid med myndighetene frem mot 2019, sier Øverås.

– Er dere enig i at kraftnettselskapene sett på forbrukerne mer som målepunkter enn som kunder?

– Strømselskapene har naturlig nok hatt en mer offensiv kundetilnærming, grunnet konkurransesituasjonen. Mitt inntrykk er at nettselskapene kommer etter, fordi de ser behovet for gode kunderelasjoner i forbindelse med innføring av nye målere og andre investeringer i nettet, sier Øverås.

Skreddersyr produkter

– Er kraftbransjen flink nok til å dele kundene opp i segmenter og selge dem akkurat det de trenger?

– Det mangler ikke på ulike strømprodukter. I likhet med andre markeder, som mobil, bank og forsikring, må kunden bruke litt tid på å orientere seg for å velge det prisproduktet som passer best til egen lommebok. Automatiske strømmålere vil muliggjøre nye produkter, skreddersydd til kundens forbruksmønster, sier informasjonssjefen.

–Tror du norske strømkunder kommer til å kjøpe strøm i dagligvarebutikken?

– Strøm i butikk er allerede en realitet, i alle fall på kampanjebasis. Vi ser stadig nye eksempler på at strømleverandører samarbeider med butikkjeder og andre selskaper, sier Øverås.

Les også:

Data fra landets strømkunder kan bli lagret i Danmark

Overfører strøm til utlandet med tap

Borten Moe vil ha slutt på «elbil-hypen»