Think Hydrogen ble lansert for offentligheten i 2006, men da gikk den kun på batteri. Brenselcellen som var montert var bare for syns skyld. (Bilde: Asbjørn Goa)

Think venter på ny hydrogenhybrid

Think Hydrogen

Utviklingen av hydrogenhybriden startet i 2005, like før Think gikk konkurs.

Med nye eiere i Think og 11 millioner kroner i støtte fra Forskningsrådet fortsatte prosjektet.

Think H2 har en PEM-brenselcelle (Proton Exchange Membrane) på 14 kW fra amerikanske Ballard Power Systems montert sammen med en DC/DC-omformer som er spesiallaget for Think av H2 Logic og Danfoss.

Hydrogentanken på 700 bar og ventilsystemet som tar trykket ned til 10 bar kommer fra Raufoss Fuel Systems og eierselskapet Hexagon.

Think Hydrogen skulle etter planen lanseres nå i slutten av juni.

Les også: Mil etter mil koster flesk

Nå håper prosjektleder Per Øistein Finden at prototypen blir klar for veien i august.

Manglet biler

– Selve brenselcellesystemet har vært operativt siden januar. Problemet er at vi ikke har hatt biler å montere brenselcellene for testing før den siste tiden, forteller Finden.

Det skyldes at serieproduksjonen av plattformen, den nye utgaven av Think City, er blitt forsinket. Noe som har forplantet seg til hydrogenprosjektet.

Les også: Think forsinket igjen

På den positive sida kan Finden notere seg at prototypen på H2-hybriden etter en del utbedringer fungerer som den skal.

Testes hos TÜV

I forrige uke var Think Hydrogen på testing hos H2 Logic i Danmark, som leverer brenselcellepakken, før den ble kjørt på henger til München. Der er den i øyeblikket på sikkerhets- og støytester hos TÜV.

– Nå har vi ytterligere to biler klare for brenselcellemontering. Jeg tror vi skal klare å ha fire kjørbare i august. I løpet av året skal sju leveres til kunder i Norge og Danmark, sier Finden.

Kundene er de norske og danske hydrogenveiprosjektene, henholdsvis HyNor og HyLink.

Fire-seks mil ekstra

Think Hydrogen er en plug-in-hybrid som går på batteri med hydrogen som supplement for å øke rekkevidden.

I likhet med Think City har den salt-nikkelbatterier, dog med mindre energikapasitet. Hydrogenversjonen kan kjøre 12 mil med kun batteriene, mot 18 mil på Think City. Men i tillegg kommer altså brenselcellen som på én hydrogentank kan produsere strøm nok til ytterligere 10-12 mil.

– Nøyaktig hvor lang rekkevidden blir driver vi nå og tester, forklarer Finden som til daglig jobber som forskningssjef ved Institutt for energiteknikk (IFE) og er innleid som leder for hydrogenprosjektet hos Think.