Think Global regnes som et av Europas mest lovende miljøteknologiselskaper i en ny kåring. (Bilde: Think)
Dette er utviklerne av Thinks hydrogen-hybrid. Fra venstre: Thomas Luckmann (H2 Logic), Morten Brenden (RAFS), Per Øistein Finden (Think), Dyre Rolstad (RAFS) og Thor Åge Weiby (Think). Bildet er tatt på Think-fabrikken i Aurskog. (Bilde: Think)

Mil etter mil koster flesk

Det er klart for en norsk bil i millionkronersklassen når Think nå lanserer prototypen på sin nye hydrogenutgave av Think City.

I løpet av 2008 skal fabrikken bygge ti utgaver av Think Hydrogen. Dette er en plug-in-hybrid der elmotoren drives av et batteri som både kan lades i strømnettet og fra den monterte brenselcellepakken.

Hydrogenveiprosjekter

Mens dagens Think City har en rekkevidde på 18 mil, skal hydrogenversjonen klare 24 mil. Men de ekstra seks milene koster 900.000 kroner.

Mens elbilen koster rundt 200.000 kroner, koster hydrogen-Think hele 1,1 millioner kroner, heter det i et nyhetsbrev fra Forskningsrådets Renergi-program som har støttet prosjektet med 11 millioner.

Foreløpig er det imidlertid bare de norske og danske hydrogenveiprosjektene, HyNor og Hydrogen Link, som får kjøpe bilene.

På etterskudd

Det har gått snart to år siden den første prototypen av Think Hydrogen ble vist fram.

Les også: Første skritt for hydrogenveien

Siden da har det skjedd mye med teknologien:

PEM-brenselcellen (Proton Exchange Membrane) på 14 kW fra amerikanske Ballard Power Systems er montert sammen med en DC/DC-omformer som er spesiallaget for Think av H2 Logic og Danfoss. Hydrogentanken på 700 bar og ventilsystemet som tar trykket ned til 10 bar kommer fra Raufoss Fuel Systems og eierselskapet Hexagon, skriver Renergi.

Prøvekjøringen av prototypen starter i månedsskiftet mai/juni.