Sonys 65-tommers 4K-TV har kommet ned i en pris hvor flere og flere har råd til ny skjerm. (Bilde: Sony)

TEST: SONY KD-65X9005A 4K-TV

Her starter 4K-moroa for alvor

TEST: Sony KD-65X9005A.

Sony KD-65X9005A

Pris: 47.995,-

Leverandør: Sony Norge AS

 

Pluss:

  • God lyd
  • Godt balansert bilde
  • Strålende bildeprosessering
  • Blir oppgradert til HDMI 2.0
  • Fjernkontroll med blåtann

Minus

  • Ikke 100% optimal innsynsvinkel

 

Karakter: High-end - Anbefalt produkt!

Watt mener: X9005 setter en god standard for 4k!

Jeg føler meg privilegert som har vært vitne til mange store endringer siden jeg så dagens lys i 1970. Den første TV-en vår viste bilder i sort-hvitt, men ble raskt byttet ut til en modell med farger.

Etter det sto TV-bransjen stille i nesten 30 år. Så lang tid tok det før vi fikk noe som kunne kalles for flatskjermer. På den tiden var ikke definisjonen på flatskjerm at den var virkelig flat, men mer at den ikke benyttet bilderør.

Jeg husker ennå de første skjermene som var HD-ready før vi fikk se skjermer med full-HD oppløsning. Felles for hele omveltingen var at TV-industrien lå foran innholdsleverandørene, i alle fall i vår del av verden.

I HD

Heldigvis har vi nå kommet dit hvor mye av innholdet på TV presenteres i HD, selv om vi ennå ikke er kommet til et punkt hvor noen sender i full-HD.

Båndbredde koster og ikke alle har infrastrukturen som kreves for å gjøre det, heller. Skulle for eksempel Riks-TV distribuert i full-HD hadde det blitt plass til færre kanaler og lønnsomheten hadde gått ned.

Derfor trenger man enten mer plass til å sende ut sendinger, eller en mer effektiv komprimeringsalgoritme slik at man får plass til bedre signaler på den samme plassen.

Hvorfor nevner jeg dette? Fordi vi nå står foran enda et teknologiskifte. Da tenker jeg ikke på 3D, som lever sitt eget liv på kino og på Blu-ray for entusiastene, men på 4k eller UHD, som noen mener at man bør kalle det.

Slik vi ser det har 4k en misjon og en mening som 3D ikke har. Den har et potensiale til også å bli omfavnet av kringkastere, selv om det ikke kommer til å skje med det første.

TEST: Vi tester fem av de heftigste flatskjermene på markedet

Sony er motoren

Når det handler om 4k er det liten tvil om at Sony er motoren i dette maskineriet. Sony er den eneste i brunevaresirkuset som har en komplett kjede fra start til mål.

De har filmstudioet, utstyret for å filme i 4k, distribusjon av film og brorparten av 4k-projektorene man finner på kino kommer fra nettopp Sony.

Derfor er det ikke så rart at det er nettopp Sony som fronter 4k, selv om andre har hengt seg på. Det er nemlig ingen tvil om at bransjen trenger et momentum som de ikke får fra 3D. Da er 4k langt mer forlokkende.

Mange av filmene blir allerede filmet i 4k og det eksisterer en bakkatalog med 4k-innhold. Filming i 4k er også langt enklere og rimelige å implementere enn 3D, som kan være veldig bra når det er gjort rett som med Avatar, men som er fryktelig kostbart.

Før det blir interessant å distribuere innhold med 4k er det mye som skal falle på plass. Da tenker vi på enhetlige standarder og gode komprimeringsalgoritmer.

Inntil videre er ikke noe av dette på plass, men Sony prøver i alle fall med en kombinert streamer og harddiskløsning hvor de har distribuert film, og som de skal bruke til å distribuere 4k-innhold. Video Unlimited er navnet på denne tjenesten.

Sony

4k hjemme

Vårt første møte med 4k hjemme var Sony og deres smått fantastiske projektor VPL-VW1000ES. Det var en sjelsettende opplevelse!

Nestemann ut var LG som lanserte den første flatskjermen i markedet med UHD-oppløsningen 3840x2160. Den var på 84 tommer, en størrelse som også Sony kom med kort tid etterpå.

Samsung fulgte så opp i år med en skjerm på 85 tommer. Felles for disse skjermene er den sekssifrede prislappen. Spesielt Samsungs modell som koster 260.000,- var en tung pille å svelge. LG på sin side la seg på 129.000.-, halvparten av Samsung.

Skulle man få en utbredelse av 4k-skjermer måtte noe gjøres. Vi spådde tidlig at det ville komme skjermer i 55 og 65 tommer for å få prisene ned på et normalt nivå, og på CES og ikke minst på IFA fikk vi dette bekreftet.

Alle kommer med 4k, og de fleste gjør dette i 55 og 65 tommer. Sonys modell heter X9005A og kommer i nevnte størrelser. I denne runden er det 65-tommeren vi skal se på.

Den har en prislapp på 47.995,-. 55-tommeren ligger til sammenligning på 34.995,-. Det er rimelig mye mindre enn 84 tommeren som ligger på rundt 200.000,-

Isolert sett er 48.000 også mye penger for en 65-tommer. Spesielt om man ser på dagens toppmodeller fra Panasonic og Samsung, som ligger på ca 25.000,-. De mangler selvsagt 4k-oppløsning.

Panasonics absolutte toppmodell 60ZT60 ligger på ca 40.000.-, så den er i samme nabolaget selv om også den ”bare” er full-HD. Det er derfor liten tvil om at ny teknologi som 4k er med på å relansere lønnsomhet i TV-bransjen, noe som er sårt tiltrengt.

Denne muligheten er det mange som vil prøve å ta, så både Philips, LG, Panasonic og Toshiba er klare med 4k-skjermer.

TEST: Vi tester seks smarte TV-er i mellomklassen

Ny design

X9005A markerer en helt ny måte å tenke design. Sony har kanskje lyttet til noen som har ment at lyden på dagens TV-er har blitt dårligere og dårligere. Derfor har de implementert store høyttalere på hver side av skjermen.

Det er ikke gjort på den samme måten som på 84-tommeren hvor det var snakk om høyttalere man kunne ta av. Her er høyttalerne en integrert del av skjermen der de er plassert i frontglasset på hver sin side. Denne løsningen gir åpenbart fordeler på lydsiden, fordi lyden spiller rett forover.

Det vanlige nå til dags har vært å plassere høyttalere bak eller under skjermen. Foten består av en rund ring i metallfinish, og ser nesten litt spinkel og liten ut sammenlignet med hva vi ser fra Samsung og LG.

Foten er forresten den samme som vi kjenner fra W800 og W900.

Teknologien

Den åpenbare forskjellen sammenlignet med toppmodellen blant full-HD skjermene, W900, er selvsagt panelets oppløsning. Likheter er det enklere å se.

Begge skjermene kommer med kantmonterte LED-dioder og de kommer med Triluminos-teknologi. Triluminos er en teknologi som Sony har hentet frem for å gi renere og klarere farger med høyere metning.

Bak teknologien ligger det en teknologi fra firmaet QD-vision. Teknologien heter Quantum Dots, og er en halvleder nanokrystal-teknologi. Dots kan man oversette til punkter eller piksler, men poenget er at disse små punktene avgir lys med en meget nøyaktig bølgelengde. Denne nøyaktigheten er viktig for å få så rene farger som mulig.

I Triluminos-skjermene til Sony består LED-baklyset av blå LED-lys. Dette lyset belyser «quantum dots» som inneholder rødt og grønt. Man får dermed blått fra LED-ene og rød og grønn fra quantum dots som sammen danner RGB.

Med tradisjonell belysning benyttes blå LED dekket av gult fosfor. Dette er en effektiv måte å gjøre det på, men vanskeliggjør farger som oransje, som er vesentlig for å lage hudtoner - blant annet.

En annen fordel er at man potensielt har mulighet til å gjengi et fargerom som er større enn dagens HDTV-standard BT.709.

En av de viktigste egenskapene en 4k-skjerm må ha, er evnen til å oppkonvertere/skalere innhold til 4k-oppløsning. Det eksisterer ingen skikkelige 4k-kilder ennå, så man er avhengig av å oppskalere både Blu-ray og andre kilder før de vises på skjermen.

Til dette har Sony laget 4k X-reality Pro, en bildemotor som analyserer innholdet og sammenligner det med en innebygget database for å gjenskape det på best mulig måte.

TEST: Western Digital AVTV: Med denne kan du hive ut dekoderen

Mastered in 4k

Sony har også satt i gang en prosess hvor de gir ut Blu-ray filmer merket med ”Mastered in 4k”. På disse filmene har de lagt inn en utvidet fargepalett som er kodet/flagget med x.v.color og fargerommet er rimelig tett på det man opplever på digital 4k-kino hvor det er DCI-fargerom.

Skjermer med Triluminos-teknologien, som X9005A, har en egen innstilling i menyen hvor man kan dra nytte av det utvidede fargerommet og gjengi filmen mer likt det man ser på kino.

Vi har selvsagt slike filmer, og en spiller som støtter denne teknologien.

To fjernkontroller Sony

To fjernkontroller

X9005 kommer i likhet med W8 og W9 med to fjernkontroller, en tradisjonell og en mindre, mer stilfull enhet med blåtanntilkobling til TV-en.

Denne har også NFC (Near Field Communication) slik at man kan holde en kompatibel smarttelefon eller nettbrett mot fjernkontrollen så blir den koblet til Tv-en. 

Sony trenger ingen store endringer på de primære innstillingene. Vi går for filmmodus og setter kontrasten til 95 og lysstyrken til 51.

I tillegg aktiverer vi dynamisk kontrast på det laveste nivået for å gjøre bildet litt mer dynamisk og det opplevde sortnivået litt bedre.

4k er fremtiden

Hvor skarp er egentlig en 65 tommer stor 4k-skjerm? De fleste har sikkert sett med egne øyne at en 32-tommer med full-HD panel fremstår som ekstremt skarp sammenlignet med en stor skjerm.

Denne skjermen er som å sette sammen fire 32-tommere med full-HD. Fordelen er åpenbar. Med normal oppløsning må man på et eller annet tidspunkt flytte sitteposisjonene lengre unna når størrelsen blir for stor, fordi man kan se pikslene.

Med 4k kan størrelsen øke uten at man trenger å øke avstanden. Det å kunne sitte nærmere gjør at man kan fylle en større del av synsfeltet slik at man får en mer oppslukende opplevelse.

Det er et pluss både med TV-sendinger og når man ser film fra Blu-ray.

TEST: Samsung PS64F8505: Samsungs beste TV noensinne?

En flott bildeopplevelse

Noe av det beste med Sonys LED-LCD-satsning er måten de makter å få kant-LED til å fungere på. Kantmonterte LED-dioder er en effektiv måte å belyse panelet på, men det er først og fremst for å spare penger at man velger denne løsningen.

Den beste metoden er å plassere LED-diodene bak panelet og benytte lokal dimming i soner. Det er en dyr løsning, men meget effektiv for å forbedre det opplevde sortnivået.

Problemet med kant-LED er at man ikke har den samme kontrollen på lyset gjennom panelet. Produsentene påberoper seg lokal dimming med kant-LED, men det fungerer ikke veldig godt i våre øyne. Det blir ofte en litt for grov dimming, og det kan bli synlig,

Med X9005 viser Sony på nytt at de håndterer denne teknologien godt. Det er ingen antydninger til ujevnt lysgjennomslipp, og panelet har så god kontroll på lyset at selv på 2.35:1-filmer slipper man å se noe til disse artefaktene.

Faktisk fremsår X9005 med et meget godt sortnivå. Vi har tidligere ment at Sony greier å få en LED-LCD til å se ut som god plasma. Det er et kompliment, men litt av dette får vi ta æren for selv!

Detaljert lyskontroll

TV-en har en egen kontroll for intensiteten på baklyset. Denne bruker vi til å finne en balanse som passer med lysforholdene i rommet. Med dempet belysning i rommet havner vi på 7, noe som gir et fint trykk i bildet samtidig som de sorte elementene i bildet fremstår som sort.

Liker man kinomørke i rommet kan man selvsagt gå enda lavere. Selv om det fungerer tilfredsstillende å gjøre det på denne måten ser man at den ekte kontrasten er begrenset sammenlignet med plasma og spesielt OLED.

Sånn er det bare, og 4k får vi aldri se på en plasmaskjerm siden den teknologien kommer til å bli borte i løpet av noen år. OLED i 65 tommer trenger man heller ikke løpe til butikken for å handle med det første.

Den kanskje viktigste egenskapen på X9005 er oppskaleringen. Der virker Sony å ha meget god kontroll. Bildene man får servert fra Blu-ray har en strålende skarphet som overgår bildet man ville fått om skjermen hadde vært full-HD.

Dette er viktig fordi oppskalering er det man kommer til å forholde seg til fremover. Vi har også prøvd Blu-ray som er mastret for 4k. Sant å si er forskjellene så små at de knapt er mulig å se.

En mulig forklaring er at X9005 gjør en så god jobb med filmen (vi sjekket med identisk film som ikke var mastret for 4k, og to identiske spillere) at forskjellene blir betydningsløse. Vi har selvsagt også sett på litt ekte 4k-innhold, og det er ikke til å stikke under en stol at man bør glede seg over utviklingen.

Allikevel er den viktigste egenskapen evnen til å skalere opp innhold, og der står Sony meget sterkt.

På listen over svakheter må vi sette opp innsynsvinkel. Denne skjermen har ikke IPS-panel og vil derfor miste noe sortnivå når man kommer ut mot siden.

TEST: LG 84LM960: Rå 84-tommer med ultra-HD

3D

3D er ikke noe man snakker så mye om lengre. Det er ikke glemt, men det er nå standard på de fleste TV-er, og er ikke lenger en luksus som man trenger å trekke frem som det ypperste salgsargumentet.

Allikevel er det grunn til å ta det med. Sony benytter passiv 3D på sine 4k-modeller. Som dere kanskje vet halveres den vertikale oppløsningen med denne teknologien. Passiv 3D har sine fordeler ved at brillene er lette, for de går ikke på batterier.

Man blir ikke forstyrret av lys i rommet, og brillene er rimelige i innkjøp. Det følger også med fire sett med briller, så man er godt forspent i utgangspunktet.

Fordelen med 4k er at oppløsningen er så høy at det i praksis ikke spiller noen stor rolle om oppløsningen blir halvert i vertikalplanet. Man har fortsatt 1080 linjer.

Derfor er den en flott opplevelse å se på 3D med denne skjermen Vi sitter på to meters hold, og på den avstanden kan man ikke se linjer i bildet.

Filmen vi ser på er Hobbiten, en strålende 3D-film som er både laget og produsert med 3D i mente helt fra planleggingsstadiet.

Lyd

Det er ikke så ofte vi bruker tid på lyden på en TV. Det kommer av at det vanligvis er en elendig opplevelse. I dette tilfellet gjør vi et unntak.

Sony prioriterer nemlig lyden på X9005. De bruker skikkelige høyttalere som benytter magnetic fluid-teknologien til Sony. Denne teknologien gjør det mulig å bygge elementer som er grunnere enn tradisjonelle elementer uten at det påvirker lydkvaliteten.

Her får man en rik og fyldig lydopplevelse med fin bredde og størrelse. Den eneste bakdelen jeg ser er at TV-en blir langt bredere, men det får man ta med på kjøpet

Konklusjon

Jeg liker utviklingen vi står inne i nå. 4k er kommet ned i en pris hvor flere og flere vil ha råd til ny skjerm.

I så måte er X9005 et godt sted å starte, for dette var en strålende oppvisning fra Sony.

Den har en gnistrende oppskalering, og er fremtidssikret med HDMI 2.0.

Denne saken er levert av lyd-, bilde- og hjemmekinomagasinet Watt.

Les også:

TEST: Sony VPL-HW50: En projektor helt i toppklasse

TEST: Polar Loop: Aktivitetstrackeren for deg som trener mye

TEST: Asus UX301: Slik er Asus' versting-ultrabook i glass