LYNRASK OG STABIL: Polar RC3 GPS (Bilde: Håkon Jacobsen)

TEST: Polar RC3 GPS

En svært brukervennlig pulsklokke

Vi testet Polar RC3 GPS under lange og kalde økter.

Polar RC3 GPS

  • Batteri: Opptil 12 timer med GPS-mottaker aktivert. Opptil 1700 timer med GPS-funksjonen av.
  • Vekt: 58 gram
  • Ytre mål: 1,37 cm tykk og 4,62 cm bred 
  • Dataoverføring: Via microUSB
  • Vanntetthet: IPX7-standard (klokken er beskyttet mot regn og sprut, men tåler ikke svømming eller bading, ifølge Polar)
  • Pris: Fra 1779,- til 2799,- ifølge prisjakt.no

RC3 GPS er Polars første pulsklokke med innebygget GPS.

Klokken er forholdsvis avansert, men holder fast på Polars kjente brukergrensesnitt. Dersom du er vant med dette, vil du ikke få noen store overraskelser.

Designet, størrelsen og batterilevetiden gjør den også egnet som hverdagsklokke.

Klokken er beregnet for mosjonsløpere- og syklister. I denne testen er klokken testet på tilsammen seks langrennsøkter og en sykkeltur.

GUIDE: Slik velger du rett GPS-pulsklokke

Komme igang

RC3 GPS leveres med pulsbelte, sensor til beltet og en microUSB-kabel. Adapter for å koble microUSB-kabelen må du ha selv.

Esken inneholder videre hurtigveiledning på blant annet norsk. Den komplette bruksanvisningen kan lastes ned fra produsentens nettsider.

Klokken lades med microUSB-kabelen, denne brukes også for å laste ned data til klokken. Etter at klokken er ladet, fyller du ut opplysninger om alder, kjønn, høyde, vekt og aktivitetsnivå. Ut fra dette kalkulerer klokken din makspuls og VO2 max-verdi. Disse verdiene kan også fylles ut manuelt.

Polar har også en egen testfunksjon som beregner din såkalte OwnIndex, en verdi som ifølge Polar er sammenlignbart med maksimalt oksygenopptak (VO2 max).

Klokken er satt opp med fem pulssoner, som man enten kan definere selv, eller la klokka beregne ut fra brukerprofilen.

Klokken kan utstyres med flere typer ekstrautstyr: Den kan settes opp til bruk på inntil to forskjellige sykler med Polars hastighetssensorer og/eller kadenssensor for å måle tråkkfrekvens. Polar støtter imidlertid ikke ANT+, det betyr at klokken ikke kan kombineres med for eksempel watt-målere og annet utstyr fra andre produsenter enn Polar.

Klokken kan også brukes sammen med produsentens løpesensor som festes på skoen. Sensoren måler løpsfrekvens og steglengde.

Det er i tillegg mulig å bruke klokken uten pulsbelte, for eksempel dersom man vil se lengde og sporlogg etter en rolig langtur.

TEST: TEST: Nike+ FuelBand

Planlegge

Polar har en godt skjult funksjon for å planlegge for eksempel intervalløkter. Du kan for eksempel legge opp en økt med ulik lengde på dragene.

Intervalldragene i en økt kan legges opp etter tid eller lengde, du kan også definere om det skal være noen grenser for intensiteten på dragene.

Funksjonen burde vært mer fleksibel. Du ikke legge opp flere enn fire ulike sekvenser, inkludert pauser på en økt. Dermed har du i praksis få andre muligheter enn å gjenta sekvenser.

Denne intervalløkta på for eksempel 4x drag på henholdsvis fire og seks minutter, kan du laste opp til klokka med Polars programvare.
Funksjonen burde vært mer fleksibel. Du ikke legge opp flere enn fire ulike sekvenser, inkludert pauser på en økt. Dermed har du i praksis få andre muligheter enn å gjenta sekvenser.Denne intervalløkta på for eksempel 4x drag på henholdsvis fire og seks minutter, kan du laste opp til klokka med Polars programvare. Skjermdump

Funksjonen forutsetter, hvertfall etter det vi har lyktes med å finne ut, at man legger opp økta på Polars egen nettbaserte programvare PPT (polarpersonaltrainer.com). Du kan også overføre informasjon om konkurranser og andre ting du bør huske til klokken.

Mange av klokkens funksjoner kan også programmeres via en datamaskin. Du kan for eksempel definere ulike profiler for sykling og løping.

Du kan imidlertid ikke tilpasse visningen på klokkens skjerm selv.

Brukeren har kun valget mellom syv forhåndsdefinerte visninger. Dette trekker ned.

Les også: Norske o-løpere kutter tider med egenutviklet programvare

Utføre

Vi testet RC3 GPS under kalde og vinterlige forhold, hovedsaklig med langrennski under bena. Klokken er testet i temperaturer fra 0 til minus 15 grader. Under all testingen er det brukt skihansker.

Klokken har fungert godt i kulden. Produsenten lover inntil 12 timers levetid med batteriet på. Under en fire timers skitur i minus 12 grader på fjellet, klarte både batteriet og displayet seg bra, selv om klokken var på utsiden av jakken.

Jeg liker best av alt hvor raskt klokken er å bruke. De fem knappene er store og utformet slik at de er lette å treffe, samtidig som de ikke blir trykket inn ved uhell, for eksempel hvis man bøyer hånden.

Fordi klokken er så enkel og rask i bruk, fungerer den godt i idrett med forholdsvis høye hastigheter som ski og sykkel.

Klokken finner GPS-signalene forholdsvis raskt. Dersom du starter økten på et nytt sted enn forrige gang, bruker den litt mer tid. Rundt ett minutt er min erfaring. Dersom du starter økten, bruker den lenger tid enn om du står stille. Det er likevel ikke noe problem å starte oppvarmingen uten å vente på at klokken har funnet posisjonen.

Polar lover at klokken ikke har mer enn pluss eller minus to prosent feilmargin for distanse. Under en intervalløkt i en rundløype målte klokken henholdsvis 1,76; 1,72; 1,74 og 1,68 kilometers lengde på fire identiske drag.

Mesteparten av testingen har foregått på skogsbilveier, vi har til gode å teste GPS-nøyaktigheten i skikkelig tett skog. Vi harogså sammenliknet sporloggen til klokken med sporloggen til Garmin etrex Vista HCX GPS for turbruk. Klokken er like presis som den langt større håndholdte GPS-mottakeren.

Klokken har også en genial nattmodus som er godt egnet for norske forhold. Når den er aktivert, lyser displayet uansett hvilken knapp du trykker på.

Vi savner imidlertid et par funksjoner: Visningene på klokken lar seg ikke programmere. Du kan kun bla deg gjennom syv forhåndsdefinerte visninger.

Klokken har heller ikke vibrasjonsvarsling, noe som er ekstremt irriterende dersom du liker å trene med musikk eller setter pris på et avbrekk fra pipende dingser.

Vi savner også opplysninger om antall høydemeter man har tilbakelagt i løpet av en økt på klokken.

TEST: Denne gir deg full oversikt over kaloriene

Analysere

Analysemulighetene i PPT er helt greie. De er imidlertid ikke på høyde med Strava eller rivalen Garmin.

Når treningsdataene blir importert i PPT, legger de seg i en kalender. Her får du detaljerte opplysninger om hver økt. I tillegg kan du legge inn egne treningsmål og forhåndsprogrammerte økter i kalenderen.

I analyseverktøyet til Polar, kan du se en oversikt over puls og hastighet.
Når treningsdataene blir importert i PPT, legger de seg i en kalender. Her får du detaljerte opplysninger om hver økt. I tillegg kan du legge inn egne treningsmål og forhåndsprogrammerte økter i kalenderen.I analyseverktøyet til Polar, kan du se en oversikt over puls og hastighet. Skjermdump

Du kan også få oversikt over den samlede treningsbelastningen over en periode, og hvorvidt kroppen din er klar for mer trening.

Dersom du hovedsaklig skal bruke klokken til løping, så er Polars Running Index også et godt verktøy. Data fra pulsklokken og/eller en skosensor brukes her til å analysere hvor effektivt du løper.

Vi savner dypt en høydeprofil i Polars eget analyseverktøy.

Under testen savnet vi dypt en høydeprofil i Polars analyseverktøy. Nå viser det seg at det er mulig å få programvaren til å vise høydeprofil, men du må huske å huke av en boks nederst i brukerprofilen for at data om høyde skal importeres.

Dersom du ikke har gjort dette fra du startet å bruke klokken, så må du tilsynelatende slette alle treningsdataene fra Polars programvare og synkronisere dem på nytt fra klokken.

Treningsdataene er dessverre låst inne i polars programvare. Riktignok kan de eksporteres i GPX- og HRM-format direkte fra klokken. Men dersom du har slettet dataene fra klokken, der det tilsynelatende umulig å få dem ut fra Polars programvare.

Finesser

Klokken har funksjon for å teste maksimalt oksygenopptak (VO2-max) basert på hvilepuls. Denne kan fortelle om fremgang, tilbakegang eller stagnasjon i treningsarbeidet.

Den har videre en navigasjonsfunksjon som kan hjelpe deg tilbake til utgangspunktet dersom du har rotet deg bort på ukjente skogsstier.

Konklusjon

Polar RC3 GPS er først og fremst en svært brukervennlig treningsklokke med svært god batteritid.

Det klokken kan gjøre, gjør den veldig bra. Dersom man først og fremst er opptatt av brukervennlighet og hurtig bruk, er klokken veldig bra.

Klokken er fin for å logge lengde og fart på økter. Samt for å samle sporlogger etter turer.

Men jeg savner enkelte funksjoner. Sterkest er savnet etter muligheten for å tilpasse visningen på displayet.

Dersom man er interessert i avanserte planleggingsmuligheter, bør man kanskje vurdere Polars toppmodell RCX 5. Da må du imidlertid drasse på en ekstern GPS-sensor.

Les også: Verdens raskeste sykkel