Telenor lar være å fakturere sine kunder for mobilbruk i pinsehelgen. (Bilde: Espen Zachariassen)

Telenor kompenserer kundene etter trøbbelhelg

  • IT

"Feilen i mobilnettet som inntraff fredag 10. juni medførte store problemer for mange av Telenors kunder. Telenor vil derfor kompensere for all bruk av mobil gjennom pinsehelgen", skriver Telenor i en pressemelding mandag morgen.

Les mer: Trafikkork etter omstart

Fakturerer ikke

Helt konkret betyr det at Telenor unngår å fakturere alle sine kunder for mobilbruk fra fredag 10. juni kl 00.01 til mandag 13. juni kl 23.59. Dette gjelder all form for mobiltrafikk både i Norge og i utlandet.

– God dekning og stabilt nett over hele Norge er kjernen i vår virksomhet. Når en så stor feil inntreffer, er kompensasjon på sin plass. Ingen av våre privat- eller bedriftskunder blir fakturert for bruk av mobiltjenester i pinsehelgen, sier Ragnar Kårhus, administrerende direktør i Telenor Norge.

Vil redegjøre

Telenor bemerker også at de nå har all oppmerksomhet rettet mot å sikre en stabil driftssituasjon, kartlegge årsakene til feilen og forhindre at en tilsvarende situasjon oppstår i fremtiden.

– Telenor vil redegjøre grundig for nevnte forhold når alle fakta foreligger, skriver de i meldingen. Selskapet har også en helsides annonse i flere av landets største aviser i dag, som blant annet inneholder en uforbeholden beklagelse:

"Det er ingen god opplevelse å ikke få kontakt, uavhengig av situasjon. Derfor ønsker vi å si unnskyld. Unnskyld til hver enkelt av dere. Vi jobber iherdig for å forhindre at en lignende situasjon oppstår igjen."

DSB: – Krisehåndtering kan ikke baseres på mobil