BEGYNNELSEN: Mobilproblemene fredag begynte etter omstart av en server som skulle løse trafikkproblemer med mobilt bredbånd. (Bilde: Illustrasjonsfoto: Siemens)

Trafikkork etter omstart

  • IT

"Applikasjonsfeil i en server" var standardformuleringen til dekningsdirektør Bjørn Amundsen i utallige intervjuer fredag.

Nå har han, kolleger i Telenor og leverandører gravd lenger ned i materien og funnet mer ut av årsaksforholdene etter 18 timer med trafikkork.

Les mer: Store problemer for Telenor

Selskapet beskriver situasjonen som den mest alvorlige for mobilnettet i moderne tid.





Mobilt bredbånd

– Det startet med at vi hadde problemer med trafikkavviklingen for enkelte kunder på mobilt bredbånd fredag formiddag. For å løse det, valgte vi å omstarte deler av det nettet. Av en ennå ukjent årsak førte dette til at kunder i nettet fikk problemer å ringe ut, motta samtaler og sende motta sms, sier Amundsen til Teknisk Ukeblad.





TETT: Dekningsdirektør Bjørn Amundsen beskriver fredagens problemer som når vannrør går tett og store volumer skal passere en liten åpning. Telenor

Sammenheng

Så langt ser det ut til å være en sammenheng mellom omstarten og de landsomfattende trafikkproblemene.

– Konsekvensen av at denne omstarten ga en slik dramatisk sperre eller kork i nettet har vi ingen gode svar på, foreløpig. Men vi jobber for fullt med å finne den reelle årsaken, sier dekningsdirektøren.





Gikk tett

Det handler altså ikke om linjebrudd, men trafikkork på grunn av minimal kapasitet i nettet.

– Du kan sammenligne med et vannrør som nesten går tett. Da hoper det seg opp, illustrerer Amundsen.





Sjekker arkitekturen

Telenor har sikret seg mot utfall i form av flere nivåer med back up og parallelle systemer, også kalt dublering.

På spørsmål fra Teknisk Ukeblad bekrefter Amundsen at selskapet skal gå gjennom it-arkitekturen for å se om det er feil i den grunnleggende konstruksjonen som førte til så omfattende konsekvenser.

– Vi har jo flere enn denne ene serveren, med dublering på dublering. Det er et relevant spørsmål, og dette er blant sentrale ting vi må komme til bunns i.





Skjermer leverandørene

– Hvilke underleverandører er med på feilsøkingen?

– Jeg ønsker ikke å henge ut enkelte selskaper og tror det blir feil å gi deg beskjed om hvilke leverandører som er inne i bildet. Så langt vet vi jo ikke om det er deres eller våre feil, sier Bjørn Amundsen.





Les også: To feil på 7 minutter slo ut telenettet