Gard L. Michalsen (t.v.) i Medier24 og Jan M. Moberg i TU Media undertegnet fredag en avtale som sikrer TU en eierandel i medienettstedet. (Bilde: Eirik H. Urke)

TEKNISK UKEBLAD OG MEDIER24

Teknisk Ukeblad går inn på eiersiden i Medier24

Og Medier24 tar i bruk Teknisk Ukeblad Medias publiseringssystem.

Før helgen ble det signert en avtale om at Teknisk Ukeblad Media erverver 10 prosent av Medier 24 AS, med en opsjon på ytterligere 5 prosent. 

– Vi stor respekt for det Gard har fått til med medier24.com mindre enn to år etter oppstarten. Det er sjelden at noen setter så store spor på så kort tid i vår bransje. Vi er derfor meget fornøyd med at han vil jobbe med oss – og ha oss med på eiersiden. Vi ser virkelig frem til samarbeidet, sier adminstrende direktør og ansvarlig redaktør Jan M. Moberg i Teknisk Ukeblad Media.

Medier24.com er en uavhengig nettavis som skriver om medier, journalistikk, kommunikasjon, sosiale medier og teknologi.

Egenutviklet publiseringsløsning

Samtidig som TU går inn på eiersiden, velger Medier24 å ta i bruk Teknisk Ukeblad Medias eget publiseringssystem, Neo.

Neo ble opprinnelig utviklet av Mediehuset Tek, som TU i fjor kjøpte opp, og brukes i dag på selskapets nettaviser tek.no, tu.no, digi.no, gamer.nodiskusjon.no og insidetelecom.no.

De siste månedene har dessuten et økende antall eksterne kunder tatt Neo i bruk.

– Da TU Media slo seg sammen med Mediehuset Tek, valgte vi å satse på Neo som felles plattform. Det gir oss mye mer fleksibilitet og utviklingskraft enn Escenic, som TU hadde fra før. Jeg legger ikke skjul på at vi har diskutert om det er smart å bli teknologileverandør til eksterne aktører. Men mange ønsker seg Neo – vi har superdyktige utviklere – og vi trenger inntektene. Dermed er vi i gang, sier Moberg.

God match

Redaktør, gründer og majoritetseier i Medier24 AS, Gard L. Michalsen, mener TU Media er en god match.

- TU Media er et av Norges beste mediemiljøer og har både teknologisk og redaksjonell kompetanse på høyt nivå. De har også erfaring med å bygge og drive fagpresse og nisjenettsteder. Det er veldig positivt med kompetente eiere - som både har interesse i og kan bidra til at et selskap kan gjøre det godt, sier Gard L. Michalsen, redaktør, gründer og majoritetseier i Medier24 AS.

Medier24 understreker at avtalen og aksjesalget ikke betyr endringer i driften av eget nettsted. 

– Ikke annet enn at dette blir ytterligere en katalysator i en vekst som fortsatt akselerer. Og når redaksjonen utvides fra én til to om noen uker, betyr det økt fart på alle områder, sier Gard L. Michalsen. 

– Hvordan skal du sikre at TU Media dekkes like kritisk som andre medieaktører, etter at de går inn på eiersiden?

– Medier24 må dekke TU på samme grunnleggende måte som andre - slik vi har bedrevet kritisk journalistikk i øst og vest i snart to år. Blant annet har Medier24 et samarbeid og stoffutveksling med Aftenposten, og jeg tror få vil hevde at vi har vært «snill» med Schibsted det siste året. Samarbeidet med TU Media er dessuten rent teknologisk og kommersielt, sier Michalsen.

Nye eierkonstellasjoner

Michalsen sitter fortsatt på aksjemajoriteten i Medier24 AS, gjennom aksjer som eies gjennom holdingselskapet Caroliussen Eftf. AS. 

enerWE-gründer Chul Christian Aamodt kjøpte seg i vår inn på eiersiden i Medier24, og eier gjennom Screensailor AS 10 prosent av Medier24. 

TU Media har i løpet av de siste par årene ervervet Mediehuset Tek fra Amedia og digi.no fra Aller.

Parallelt med investeringen i Medier24, kartlegger TU Media muligheten for å få inn eksterne investorer som kan bidra til å løfte selskapet videre, sammen med eierne Tekna og Nito.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)