Nito-generalsekretær Steinar Sørlie (t.v.) og Teknas generalsekretær Ivar Horneland Kristensen har kjøpt ut Polyteknisk forening som eiere av Teknisk Ukeblad Media. Nå er prosessen i gang med å se på mulighetene for å finne en ny majoritetseier av selskapet. (Foto: Mona Strande)

Teknisk Ukeblad Media søker nye eiere

Teknisk Ukeblad Media søker ny strategisk partner og majoritetseier for å eie selskapet sammen med NITO og Tekna, som fortsatt ønsker å være med videre. Her forklarer jeg bakgrunnen for prosessen som starter i dag.

Teknisk Ukeblad Media har hatt en betydelig utvikling de siste årene. Fra å være et ukeblad med en beskjeden digital aktivitet, har selskapet blitt en komplett digital virksomhet - som også utgir et månedsmagasin.

For fem år siden hadde virksomheten 70.000 unike digitale brukere i måneden. Nå er tallet 2,6 millioner.

Veksten har vært både organisk og som følge av oppkjøp av digi.no og Mediehuset Tek.

Bevisst reduksjon av papir

Reisen har vært en styrt og nødvendig utvikling. Mange dyktige medarbeidere - og ikke minst offensive og aktive eiere - har gjort forvandlingen mulig.

Vi har redusert aktiviteter og virksomheter som ikke lenger er lønnsomme til fordel for digital vekst. Deler av endringen har vært pådrevet, i den forstand at papirvirksomheten kunne vært opprettholdt i større grad enn nå – om vi ikke aktivt hadde tatt den ned.

Dilemmaet er at vi må velge. Det innebærer også å velge bort. Vi valgte å satse mindre på papir. For det som i hvert fall er sikkert, er at dersom vi ikke blir gode på digital virksomhet, så vil vi sette hele virksomheten over styr.

Eller bli redusert til en ubetydelig virksomhet uten særlig påvirkning på samfunnet.

Vårt perspektiv

Verden står overfor et knippe betydelige utfordringer. Vi trenger rent vann, ren energi, sikker produksjon av mat, bekjempelse av fattigdom, tiltak mot klimaendringer og tiltak for å møte en stadig aldrende befolkning.

Alle disse store utfordringene vil bli løst ved hjelp av teknologi og teknologer. Det er her TU Media hører hjemme. Vårt fokus er å dekke teknologiutviklingen. Noen ganger på nerders vis – men ofte med bred og allmenn tilnærming.

I år fikk TU sågar stipend fra Google for å utvikle redaksjonelle fortellermåter ved hjelp av Virtual Reality. De første reportasjene er allerede på vei.

Høyere risiko

Det er imidlertid ikke slik at det å bli digital sikrer en komfortabel og skyfri fremtid. Arbeidet med å fornye seg fortsetter ufortrødent.

Vi må stadig utvikle måten vi lager innhold på - og forretningsmodeller kommer og går. Det som gjaldt i fjor er ikke «bankers» til neste år. Dette i motsetning til for få år siden, da vi hadde tilnærmet monopol på å nå ingeniører og teknologer, noe som sørget for store inntektsstrømmer på papirannonser i bladet. År etter år.

I glansdagene var virksomheten så het at telefaksen tidvis ble overopphetet av aktiviteten fra innkommende stillingsannonser – og våre selgere takket innimellom nei til flere annonser i bladet.

Vi bør minnes disse tidene som en ekstraordinær periode. Som et unntak fra normalen.

NITO og Tekna åpner opp          

Før helgen ble våre to hovedeiere enige med Polyteknisk Forening om å kjøpe sistnevntes eierandel (5 prosent) i TU Media AS.

Nito og Tekna eier dermed halvparten hver av selskapet. De to organisasjonene har, gjennom sine representanter i selskapets styre, sørget for å pushe TU i den digitale utviklingen.

Hovedstyrene i begge organisasjonene har vært konsultert underveis for å forankre utvikling og satsing. Tidvis har diskusjonen gått på om det vil være bra å få inn en ny aktør til å bidra med å videreutvikle TU Media. Det tidspunktet har nå kommet.

TU Media AS vil i de kommende månedene undersøke interessen for om andre aktører ønsker å bli med på å utvikle virksomheten videre. 162 år etter at Polyteknisk Forening grunnla virksomheten åpnes det for eksterne eiere.

Det er spennende og åpent hvor det ender. Det endelige valget vil ligge hos våre eiere, NITO og Tekna, og deres respektive hovedstyrer. Prosessen er i gang.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)