VR

Hvor skal vi plassere 360-kameraene våre?

Tu.no og Google skal løfte norsk VR-journalistikk.

Svein-Erik HoleSvein-Erik HoleDigitalredaktør i TU Media
7. mars 2016 - 10:22 | Endret 6. mars 2016 - 19:36

For åtte måneder siden lanserte tu.no sin egen virtual reality-seksjon, og i skrivende stund rommer denne 13 produksjoner.

Nå skal satsningen løftes til et nytt nivå.

Samarbeid med Google

I slutten av februar ble det klart at de første tildelingene fra innovasjonsfondet til Googles Digital News Initiative var på vei ut til europeiske medie- og teknologibedrifter.

Totalt skal Google sprøyte 150 millioner euro inn i prosjekter som kan gi bedre brukeropplevelser i digitale medier, og bidra til økt lønnsomhet i mediebransjen.

Torsdag kunne Medier24 fortelle at tu.no er Googles foreløpig største norske partner i prosjektet.

Det er oppløftende at Google har troen på vårt prosjekt, og den finansielle støtten gjør at Teknisk Ukeblad Media nå kan satse helhjertet på VR-journalistikk uten at ressursbruken går på bekostning av tradisjonell kjernevirksomhet.

Google har selvfølgelig ingen innflytelse på tu.nos journalistikk. De får heller ikke innsyn i interne databaser - vår personvernpolicy er absolutt.

Nytt journalistisk perspektiv

Den journalistiske idéen bak VR-prosjektet er å gi leserne mulighet til å oppleve steder og situasjoner som ellers er utenfor rekkevidde. Derfor har vi allerede vært inne i politihelikopteret, ute på en oljeplattformpå toppen av Lysefjordbrua og inne i en stridsvogn.

VR-produksjoner kan også åpne nye muligheter i teknologers arbeidshverdag. For eksempel kan man skape virtuelle opplevelser av teknologiske innretninger som ennå ikke er i produksjon, i stedet for å vente på en prototype. Metodikken kan spare betydelige mengder tid og kostnader.

Tu.nos multimediasjef Eirik Helland Urke har gjennom flere år laget 360 graders bilder og video, hvor leseren selv kan manøvrere seg rundt og utforske miljøet fra ulike perspektiver.

Med VR-satsingen tar vi dette enda et steg videre. Når du tar på VR-briller som Oculus Rift, Samsung Gear VR og Google Cardboard og opplever en reportasje i "first view", får du virkelig følelsen av å være et annet sted. 

Journalistikk har tradisjonelt handlet om at noen har formidlet historier til andre. I VR kan brukeren sette seg selv i sentrum av begivenheten.

Kom med de gode ideene!

Dette synes vi er såpass spennende at vi vil utforske de mest spennende mulighetene innen norske teknologimiljøer.  Vi har mye på blokka, men leserne sitter sikkert på enda flere gode ideer.

Derfor spør vi: Hva slags miljøer ønsker dere lesere å se VR-reportasjer fra?

Det kan være oppe i lufta, under havet, inne i små maskinrom eller ute i et arbeidsmiljø. Vi ønsker å benytte formatet der hvor det tilfører noe ekstra, noe som ikke kan formidles like levende og innsiktsfullt gjennom tekst, foto eller video.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Spill ideene inn i kommentarfeltet under, så skal vi se hva vi får til!

Løpende produksjon kan følges på tu.no/vr, og nye milepæler i prosjektet vi kjører sammen med Google vil bli omtalt i en egen blogg under tu.no.

PS: VR-produksjonene kan også ses uten VR-briller, men vil da oppleves som en flat 360 graders video.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.