Campingferie med elbil ligger nok fortsatt et stykke inn i fremtiden for de aller fleste. (Foto: Nissan/Colourbox/montasje)

TILHENGER PÅ ELBIL

Derfor kan nesten ingen elbiler dra tilhenger

Joda, det er mulig. Men produsentene vil ikke.

Det er registrert over 1,3 millioner tilhengere her i landet, men ytterst få av disse trekkes av elbiler.

Utvalget elbiler som har mulighet for å trekke tilhenger er nemlig smalt. Luksusbilen Tesla Model X, varebilen Renault Kangoo Z.E og firehjulsmotorsykkelen Buddy kan trekke tilhengere av forskjellig størrelse.

Etter hvert som flere har kjøpt elbil, og mange bruker den som sin primærbil, eller har den som eneste bil, er det ikke usannsynlig at flere har hatt et behov for å trekke en henger.

Kanskje ikke for å reise på norgesferie med campingvogn, men en liten tilhenger kan være nyttig dersom man skal handle et møbel, kjøre søppel, eller gjøre andre mindre oppgaver.

Bare en med full mulighet

Tesla Model X har mulighet for tilhengerfeste, som åpner for mulighet for stativ bak bilen. En del andre elbiler, som Nissan Leaf, har også mulighet for slike stativ, men ikke tilkobling av tilhenger.
Tesla Model X har mulighet for tilhengerfeste, som åpner for mulighet for stativ bak bilen. En del andre elbiler, som Nissan Leaf, har også mulighet for slike stativ, men ikke tilkobling av tilhenger. Foto: Tesla Motors

Til nå er det i grunnen bare Tesla Model X som kan trekke tilhenger av samme kaliber som den øvrige hydrokarbonbaserte bilparken. Denne kan trekke en tilhenger med totalvekt opp til 2268 kg. 

Til sammenligning kan Renault Kangoo Z.E trekke tilhenger med totalvekt på 374 kg, mens Buddy maks trekker henger med totalvekt på 300 kg.

De to sistnevnte har altså sine begrensninger, men med en liten og lett tilhenger kan det likevel ha sin verdi.

Det er også verdt å merke seg at enkelte eldre elbiler også har vært levert med muligheten.

Typegodkjenning

Hvorvidt en elbil kan trekke en tilhenger eller ei, har ikke med teknologien i seg selv å gjøre. Det er opp til bilprodusenten om dette er noe de ønsker å typegodkjenne bilen med.

Selv om det skulle være teknisk mulig, er det ikke lov å trekke en tilhenger med en bil som ikke er typegodkjent for det. 

Elbilkjøpere er som regel klar over at elbiler ikke kan trekke tilhengere, forteller Norsk elbilforenings kommunikasjonsleder, Petter Haugneland.

– Vi har ikke statistikk på hvor mange som ønsker seg tilhengerfeste, men inntrykket er at de fleste som kjøper elbil er klar over at det ikke er mulig, og klarer seg uten, eller har en bil nummer to med hengerfeste, eller bruker en leiebil når de har behovet, sier Haugneland.

De som vurderer elbil spør om hengerfeste

Han forteller at de har inntrykk av at det er de som vurderer elbil, og ikke har det fra før av, er de som etterspør dette mest.

– Folk kjøper gjerne bil for alle behov, selv om de sjeldent har dette behovet. Det blir som når folk kjøper en stor bil de kan reise på ferie med, selv om den stort sett brukes til å kjøre til og fra jobb.

Han tror imidlertid elbil ville vært aktuelt for enda flere dersom tilhengerfeste var mulighet på flere biler. Likevel; Det handler litt om vane. De fleste elbileiere som ikke har en nummer to-bil kan ikke ta en spontantur for å handle trelast.

Populært valg på Model X

Hos Tesla har de merket interessen for tilhengerfeste på Model X.

Pressetalsperson for Tesla Motors i Norge, Even Sandvold Roland, vil ikke ut med noen konkrete tall, men han har registrert at det er et populært tilvalg her i landet.

– Hengerfeste med kapasitet på over 2200 kg gjør det mulig for enda flere å ha elbil som eneste bil, sier Sandvold Roland.

De nøyaktige grunnene til at forskjellige bilprodusenter ikke typegodkjenner bilene sine for tilhengerfeste varierer.

Designvalg

Mange elbiler, som Renault Zoe, er utformet for best mulig aerodynamikk. Tilhengerfeste kan forstyrre dette dersom det ikke er designet inn fra begynnelsen. I dette tilfellet er det også temperaturregulering i gulvet under bagasjerommet, som gjør det vanskelig.
Mange elbiler, som Renault Zoe, er utformet for best mulig aerodynamikk. Tilhengerfeste kan forstyrre dette dersom det ikke er designet inn fra begynnelsen. I dette tilfellet er det også temperaturregulering i gulvet under bagasjerommet, som gjør det vanskelig. Foto: Groupe Renault

For eksempel sier Renaults tekniske opplæringsleder Terje Olsen at Renault Zoe ikke har mulighet for tilhengerfeste fordi batteriets varme- og kjøleapparat sitter under gulvet i bagasjerommet. 

I tillegg sitter det en diffuser bak under bilen, som bidrar til forbedring av bilens aerodynamiske egenskaper. Diffuseren dekker hele området bak til støtfangeren, så det er ingen egnet plass for tilhengerfeste.

Det vil med andre ord gi større luftmotstand å sette på et hengerfeste, og gi redusert kjørelenge uavhengig av om tilhenger trekkes eller ei.

Marina Maneas Bakkum, informasjonssjef i Nissan Norge, sier at det er fysisk mulig å montere tilhengerfeste på en Nissan Leaf, men hun sier at bilen ikke er typegodkjent for dette.

Nissan var tidlig ute med elbiler av den nye generasjonen, og hun forteller at de ville vært en fare for at kunder kunne fått et dårlig inntrykk av rekkevidden dersom det var mulig å koble på tilhenger. 

Ekstra vekt vil tross alt kreve mer energi. 

Bakkum sier imidlertid at de i Norge har formidlet ønske om at tilhengerfeste skal være en mulighet i fremtiden, slik at den kan bli mulig å for eksempel kjøre lett avfall til en avfallsstasjon. 

– Men da må vi selvsagt være åpne for hva det vil bety for rekkevidden.

Særnorsk

Det kan også være at det ikke er økonomisk lønnsomt for bilprodusenten å bruke ressurser på å typegodkjenne en bil for noe svært få vil bruke den til.

For det spørs om det er veldig mange elbileiere i europeiske storbyer som savner tilhengerfeste på bilene sine. At ønske om hengerfeste er et litt særnorsk fenomen er ikke utenkelig, tror Haugneland.

At det er interesse for tilhengerfeste virker uansett åpenbart. Som nevnt innledningsvis er det registrert 1,3 millioner tilhengere her i landet. Det er en tilhenger per andre personbil. 

– Det er tradisjon i Norge. Vi er vant til å dra ut i skauen og hente eget juletre, hente byggevarer selv og kjøre søppel. Det vil nok komme flere alternativer, men det kan ta litt tid, sier Haugneland.

  • Les flere saker om elbil

Kommentarer (90)

Kommentarer (90)