(Foto: Marius Valle)

GJØR ELBIL-LADEPUNKTET SMART

Norsk oppstart lager boks som lar deg selge tilgang til ladestasjonen din

Skal løse utfordringene med elbil-lading i borettslag.

Technoport/Trondheim: Å sette opp en ladestasjon for elbil er ikke nødvendigvis noe betaler seg selv. I alle fall ikke for bedrifter, borettslag, og kommuner.

Dette har den Oslo-baserte oppstartsbedriften Meshcrafts satt seg som mål å løse. De har utviklet en løsning kalt Smart Charge, som gjør det mulig å autentisere brukere av et hvilket som helst ladepunkt.

Kan løse boretsslagslading

Det åpner blant annet for at borettslag kan fordele kostnadene med elbillading, at bedrifter kan selge kapasitet på ladestasjoner når de ikke er i bruk, for eksempel på kveldstid.

Har du en ladestasjon hjemme kan du også tjene penger på å gjøre den tilgjengelig for andre når du selv ikke bruker den.

For blant annet kommuner og andre som drifter parkering, kan løsningen effektivt holde styr på at tidsbegrensning for lading overholdes.

Meshcrafts har utviklet en kontrollboks som kobles inn på strømforsyningen til ladepunktet. Brukeren må autentisere seg via en app på mobilen. Boksen vil så sette strøm på ladepunktet når alt er i orden.

Løsningen holder oversikt over antall kilowattimer som er brukt, men foreløpig er den ikke godkjent som strømmåler. Det gjør det likevel mulig for eieren av ladepunktet å holde oversikt over hvor lenge brukeren har vært tilkoblet, og kan fakturere på minuttbasis.

Alternativt kan løsningen brukes til å bare forsyne en bil med strøm en bestemt tidsperiode, og så gi bileieren mulighet til å betale vanlig parkeringstakst for parkering utover dette. Eller eventuelt gi eieren av parkeringsplassen anledning til å ringe tauebil, om de ønsker det.

Gjør ladepunkter smarte

– Vi gjør det mulig å oppgradere ikke-smarte ladepunkter til smarte. Det gir eieren mulighet til å holde oversikt over hvordan ladepunktet brukes, sier Åsmund Møll Frengstad, administrerende direktør i Meshcrafts til Teknisk Ukeblad.

I tillegg til å utvikle sin egen maskinvare for eksisterende løsninger, utvikler de også programvareløsninger som kobles på API-et, eller programmeringsgrensnittet, til ladepunkter som støtter dette.

– Dette kan gi et åpent lademarked, som lar oss utnytte eksisterende infrastruktur på en bedre måte, sier Frengstad.

Løsningen kommuniserer også med en skytjeneste, som igjen videresender informasjon til ladestasjondatabasen NOBIL. Her kan status på ladepunktene gjøres tilgjengelig for brukere, slik at du kan se om et ladepunkt er ledig eller operativt.

Ønsker å tilby maskinvaren gratis

En ladestasjon som denne fra PodPoint kan gjøres smart, og tilbys andre brukere ved hjelp av løsningen til Meshcrafts.
En ladestasjon som denne fra PodPoint kan gjøres smart, og tilbys andre brukere ved hjelp av løsningen til Meshcrafts. Foto: Marius Valle

Tjenesten vil prises litt forskjellig avhengig av om man skal legge inn programvare i ladepunkter som støtter dette, eller bruke den egentuviklede maskinvaren.

En vil henholdsvis da betale en avgift per plass per dag, eller inngå en avtale over tid.

– På sikt ønsker vi å gjøre installasjonen gratis, og tjene penger på å selge dette som en abonnementsløsning, sier Frengstad.

– Spesielt borettslag vil vi gjerne snakke med. Vi ønsker å komme i kontakt med noen som vil teste ut løsningen sammen med oss, sier Frengstad.

Bruker lokal maskin-til-maskin-kommunikasjon

Deres egen maskinvareløsning er basert på standardkomponenter, men benytter også den norske maskin-til-maskinprotokollen Tinymesh. Dette er en radioteknologi som lar hver boks kommunisere med hverandre, og videresende data mellom seg. Da slipper man å bruke GSM- eller Wi-Fi-kommunikasjon annet enn i en gateway som kommuniserer med en skytjeneste.

Dermed gjør det ingenting om det ikke er noen mobildekning eller Wi-Fi på stedet. Frengstad beskriver det som en «digital hviskelek».

– Dette er mer kostnadseffektivt enn å bruke for eksempel GSM. Da trenger du bare dekning ett eller to steder. Hver node snakker sammen, og så finner den alltid raskeste til veien til skyen, sier Frengstad.

Dette gjelder ikke nødvendigvis for programvaren som skal installeres på ladepunkter, og vil avhenge av mulighetene disse har. Her kan det heller være aktuelt med kablet eller trådløs nettverksforbindelse.

I tillegg skal det være mulig å reservere parkeringsplass, og å holde oversikt over om noen har parkert på en parkeringsplass ved hjelp av en ekstra modul de kaller Smart Park.

Kan installeres på alle ladepunkter

Meshcrafts har i dag installert prototyper på to ladepunkter. Den kan installeres på alle ladepunkter som ikke er hurtigladere, altså i praksis ladepunkter som leverer inntil 22 kilowatt.

Frengstad sier at de på sikt også kan tilby løsningen sin til hurtigladere, men at det ikke er noe marked for dette nå.

Før tjenesten kan lanseres må maskinvaren CE-godkjennes, Inntil videre er dessuten boksene håndlaget, og koster dermed noen tusen kroner stykket. Meshcrafts er imidlertid på jakt etter partnere som kan produsere utstyret for dem.

Meshcrafts startet som studentbedrift i 2013, med ambisjoner om å lage ladestasjoner. Med tiden har de blitt en programvarebedrift i stedet. 

Utvikler også ladeapp

De har også utviklet sin egen app, som i tillegg til å vise Meshcrats-ladepunkter og autentisering på disse, også viser andre ladestasjoner i NOBIL-databasen.

Denne appen skal kunne guide deg innom ladepunkter når du har behov for det, og ta hensyn til trafikk, biltype og annet for å sikre at du kommer frem til en fungerende og ledig ladestasjon.

Appen skal også la brukerne rangere laderne med et karaktersystem. Det skal på sikt gjøre det mulig å styre unna ladere som er ustabile eller har problemer. 

Meshcrafts håper å ha løsningen sin klar til salg i løpet av våren. De har også som mål å lansere løsningen sin internasjonalt.

Kommentarer (13)

Kommentarer (13)