SAMFERDSEL

Her kommer Norges nye hurtigladestasjoner til elbiler

Skal være ferdig i 2016.

Det er usikkert hvor ladestasjonene kommer, men denne illustrasjonen viser minimumsantallet for hvor mange hurtigladere det blir på strekningene. Illustrasjon: Kjersti Magnussen
Det er usikkert hvor ladestasjonene kommer, men denne illustrasjonen viser minimumsantallet for hvor mange hurtigladere det blir på strekningene. Illustrasjon: Kjersti Magnussen
25. sep. 2015 - 06:00
Vis mer

I dag utlyser Enova en anbudskonkurranse om utbygging av en rekke nye hurtigladestasjoner for elbiler i Norge.

Dette er det første steget i byggingen av infrastruktur som skal gjøre det mulig å kjøre elbil over hele landet.

Stor oversikt: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

Minst to ladere per stasjon

Teknisk Ukeblad har fått tilgang til dokumentene som viser at syv strekninger sør for Trondheim blir prioritert først. Den totale lengden på disse strekningene er over 2000 kilometer.

Enova krever at det blir bygget minst to trippelstandard lademuligheter (se faktaboks for mer forklaring) hver 50. kilometer. Alle ladestasjonene skal stå klare innen 1. november 2016. 

Dette er strekningene

Man vet dermed ikke akkurat hvor laderne kommer, men enkel matematikk tilsier at det blir minst 39 hurtigladere på de forskjellige strekningene (i parentes):

  1. E18 Oslo–Grenland–Kristiansand (320 km, 6 stasjoner)
  2. E39 Kristiansand–Stavanger (220 km, 4 stasjoner)
  3. E16 Sandvika–Bergen (523 km, 10 stasjoner)
  4. E6 Oslo–Trondheim (520 km, 10 stasjoner)
  5. RV3 Kolomoen–Ulsberg (302 km, 6 stasjoner)
  6. RV7 Hønefoss- Gol (134 km, 2 stasjoner)
  7. RV52 Gol – Borlaug (86 km, 1 stasjon)

Skal bygge ut 7500 km

Strekningene inngår i den første av i alt tre til fem anbudsrunder.

Det er ikke kjent hvilke strekninger som blir prioritert fremover, men totalt skal 7500 kilometer med vei over hele Norge være bygget ut med hurtigladere innen 2017.

Enovas programansvarlig for transport, Konrad Pütz, sier det er en grunn til at man har valgt ut disse syv strekningene i første omgang.

– Nå begynner vi der trafikkgrunnlaget, behovet og potensialet for nye elbiler i fremtiden er størst, som i all hovedsak er hovedforbindelsene med Oslo. Her er noen strekninger delvis utbygd, mens andre er knapt utbygd, sier han.

Se oversikt: Dette er de 15 største veiprosjektene i Norge

Gir grunnleggende infrastruktur

Pütz mener det er nok å bygge ladestasjoner hver femte mil.

– Det blir to lademuligheter for hver av de tre vanligste ladestandardene hver femte mil. Dette vil gjøre at alle kan lade og at elbiler kan bevege seg trygt langs strekningene, sier han.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Konrad Pütz, seniorrådgiver i Enova.
Konrad Pütz i Enova sier de i første omgang satser på strekninger med høyest elbiltrafikk. Tore Stensvold
– Målsettingen med dette er å få på plass en grunnleggende infrastruktur. Vi vil ikke kunne sørge for at det ikke blir kø på stasjonene, men hele denne utbyggingen vil gi trygghet for å kunne bevege seg rundt i elbil Norge i løpet av 2017, sier han.

EU-lov: Ny EU-lov: Norge kan trenge 24.000 flere elbilladere på seks år

Usikkert hva det vil koste å lade

Pütz forteller at det skal være offentlig og allment tilgjengelige betalingsløsninger på stasjonene. Dette betyr at man som et minimum kan bruke bankkort, mobiltelefon eller kontanter.

Men hvor mye det vil koste å lade er opp til utbyggerne.

– Enova har ikke satt spesifikke priskrav, det er noe utbyggerne må håndtere i et samspill med markedet. Vi tror ikke det er i ladeoperatørenes interesse å sette urimelige priser. Dette er imidlertid en krevende problemstilling og noe av det vi har jobbet en del med, sier han.

Overrasket? Elbilen er langt mindre effektiv enn mange tror

Mellomfornøyd

Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen har bare fått sett hvilke strekninger Enova prioriterer, ikke detaljene rundt anbudsprosessen. Hun presiserer at hun derfor uttaler seg på generelt grunnlag.

– Elbilsalget er i ferd med å ta av. Det kommer til å være rundt 70.000 elbiler i Norge ved nyttår, og frem mot neste sommer kommer det til å være mellom 80-90.000 elbiler i landet. Det er et kjempebehov der ute. Det er bra at Enova kommer i gang, men dette er ikke ambisiøst nok. Vi håper derfor at neste utlysning kommer svært raskt, sier hun.

Trolig ny rekord: Norske Bjørn kjørte 728 kilometer i en Tesla – på én lading

Mer i regionene

Bu syns det er positivt at det blir 50 kilometer mellom ladestasjonene og minst to uttak på hvert sted, men savner en sterkere satsing i andre landsdeler.

– Vi ser at de satser på strekninger der det i dag er flest elbiler. Jeg syns det er synd at de ikke banker til og satser på Nord-Vestlandet og Nord-Norge. Det er jo ingenting nord for Trondheim og ingenting nord for Bergen her, sier hun.

– Vi hadde håpet man var mye mer ambisiøse og bygget flere hurtigladere i regionene for å fart på salget der. Hvis man ser på totalbilsalget i Sogn og Fjordane, er andelen elbiler 9,7 prosent. I Nordland er det over 13,1 prosent. Til sammenligning har Fylkeskommunen i Hordaland og BKK bygd ut hurtigladenettverk på eget initiativ, og der er elbilandelen på over 40 prosent. Så potensialet er der, sier hun.

Gjett hvilken: Nå selger denne mer enn Tesla

Minimumsløsning

Seniorforsker Erik Figenbaum ved Transportøkonomisk institutt i Oslo mener også det kunne blitt satset tyngre på regionene.

– Det er ikke lagt opp til utbygging langs kysten på Vestlandet, på E39 nord for Bergen, enda Hordaland er et område med svært rask elbilvekst, sier han til Teknisk Ukeblad.

Han sier også at antall ladepunkter Enova legger opp til er en minimumsløsning.

– Fem mil mellom ladere og to ladere per sted er en minimumsløsning, spesielt i forhold til kjøring om vinteren. Jo tettere mellom stasjonene, jo enklere for kundene. Risikoen knyttet til stasjoner som ikke virker blir også mindre, sier han.

– Det burde også være et krav om noen normalladere på samme sted, for etter hurtigladning opp til 80 prosent kan de som har en lengre stopp nytte av å stå på normallader. En normallader vil også fungere som en nødløsning dersom laderne på stedet er defekte og man har for lite strøm til å rekke fram til neste hurtiglader, sier Figenbaum.

Les også: Omstridt oppfinner står bak elbil med superbatteri

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.