Teknisk Ukeblad runder 50.000 følgere på Facebook. En heldig vinner blir påskjønnet med en Huawei P9 smarttelefon. (Bilde: Skjermdump/montasje)

TU.NO PÅ FACEBOOK

tu.no runder 50.000 følgere på Facebook

Det markerer vi ved å gi en leser en hyggelig overraskelse.

I skrivende stund har Teknisk Ukeblad 49.894 følgere på Facebook, og antallet øker med ca. 50 om dagen.

Det betyr at vi ganske snart, kanskje i løpet av helgen, vil runde 50.000. Det ønsker vi å markere ved å gi en hyggelig oppmerksomhet til en av dere som har valgt å få TU-saker i nyhetsstrømmen.

Vi trekker derfor ut én tilfeldig følger, som får tilsendt smarttelefonen Huawei P9. Telefonen har fått strålende kritikk hos TUs søsterpublikasjon tek.no.

Hvorfor er Facebook viktig?

Kjernen i journalistenes samfunnsrolle, er å sammenstille og presentere viktig informasjon for publikum, og legge til rette for en kritisk debatt.

For tu.no sin del handler det mye om å belyse muligheter og konsekvenser ved ulike teknologivalg.

Men journalistikken blir ikke viktig før den leses og debatteres.

 Facebooks rekkevidde

  • 1.13 milliard daglige brukere (juni 2016)
  • 1.03 milliard daglige brukere på mobil (juni 2016)
  • De bruker i snitt mer enn 20 minutter på Facebook per døgn
  • 6% av all digital lesning skjer på Facebook
  • 3.192.000 norske brukere
  • 67,7% av Norges befolkning over 18 år bruker Facebook daglig
  • Over halvparten av de norske brukerne følger mer ett tradisjonelt nyhetsmedium på Facebook
  • Kilder: Ipos MMI, Facebook

Et av de viktigste utviklingstrekkene innen leservaner de siste årene, er at et økende antall mennesker bruker nyhetsstrømmer i sosiale medier som sin hyppigste inngang til nyhetene, og i Norge er Facebook den desidert største sosiale medier-kanalen.

17 prosent av alle brukerøkter på tu.no starter ved at noen klikker på TU-saker i Facebook-feeden sin.

Ved å dyrke denne kanalen på toppen av all aktivitet på egne sider, får sakene flere lesere, og journalistikken blir potensielt viktigere fordi flere fanger opp nyttig informasjon og deltar i debatten.

Spesielt i helger og på kvelder er Facebook en viktig spredningskanal for TU-journalistikk. Når folk er på farten, leser de nyheter på mobilen, og norske brukere er hyppigere innom Facebook-appen enn noen annen app.

Dermed er det i gitte situasjoner høyere sannsynlighet for å treffe leserne på Facebook enn på egne nettsider.

Sjekk innstillingene

Facebook endrer stadig sine algoritmer, og et av deres siste grep er å prioritere innlegg fra venner og familie høyere, på bekostning av nyheter fra mediehus.

Dermed kan nyheter fra TU og andre bli noe vanskeligere å fange opp i nyhetsstrømmen, med mindre du selv overstyrer Facebooks default-innstilling, og selv velger hvilke avsendere du vil se flest oppdateringer fra.

Dette er enkelt å fikse i Facebooks innstillinger:

  • Trykk på "Preferanser for nyhetsoppdatering".
  • Under "Prioriter hvem du vil se først" huker du av favorittene, og lagrer.

Flere kanaler

Det er mange måter å få med seg TUs oppdateringer på. Vi er blant annet på Twitter, LinkedIn og Instagram.

Men ingen av de sosiale medier-kanalene gir en komplett oversikt over alt som skjer på tu.no.

Det kan du derimot få ved å bruke TUs RSS-feed eller abonnere på vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut én gang daglig.

Takk til alle som har valgt å følge tu.no - uansett hvilken kanal du foretrekker å lese journalistikken i!

Vinneren av Facebook-trekningen vil bli annonsert kort tid etter at vi bikker 50.000 følgere.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)