oljevern (Bilde: Elisabeth Kjønø)

Svenskelensa reddet dagen

  • Klima

Dagens helter var Redningsselskapet, som selv tok initiativ til å være med på øvelsen.

– Dette er litt på siden av det Kystverket har planlagt. Vi prøver bare å komme med forslag til tilbehør. Vi ser at vi kan bidra med transport og tjenester til uhell, sier kommunikasjonssjef Ernst Larsen i Redningsselskapet.

Les også: Rotete og tregt oljevern

En utblåsning på Gjøa-feltet er et katastrofescenario. ”Oljen” (man bruker popkorn på oljevernøvelser) må stanses før den ødelegger store deler av kysten.

Brannmenn, sivilforsvar, frivillige fra WWFs Ren Kyst, NOFO-mannskap og Kystverket er raskt i båtene. Nærmere 300 mennesker og 15 fartøy, fra fiskebåter til supplybåter, skal på plass. Store oljelenser legges ut for å begrense skadene.

Alt ser ut til å gå som normalt, komplett med enkelte logistikkproblemer.

Men i en vik har mye olje samlet seg. Her møter mannskapet dagens første problem: Det mangler utstyr til strandsanering. Beskjeden via walkietalkien lyder på at man må begynne med det utstyret man har.

oljevern
TESTDELTAKER: Seniorrådgiver i Redningsselskapet, Stein Storlien, var med og prøvde den nye lensa som ble brukt under oljevernøvelsen i Florø i slutten av september. Elisabeth Kjønø

Oransje redning

Det er Redningsselskapets sjanse til å prøve ut nytt utstyr utlånt av det svenske Sjöräddningssällskapet.

I høy hastighet kommer den lille redningsskøyta ”Halfdan Grieg” mot oss. Med seg sleper de en miljølekter med den nye "högsjö"-lensa.

Den nye lensekonstruksjonen virker på alle måter lovende. På få minutter er et 200 meter bredt sund avsperret. Vanligvis tar en slik operasjon flere timer.

– Og dette er første gang vi gjør det! Med mer øvelse ville det gått på tre minutter, sier seniorrådgiver i Redningsselskapet, Stein Storlien, som er med på å prøve ut det nye utstyret.

Les også:

– Fisken i Lofoten utenfor fare

– Må holdes unna nordområdene

Lite fartøy

Den kompakte størrelsen er et av de viktigste fortrinnene. Mye tid kan spares når lensen ligger klar til frakt på en lekter. Da er det bare farten på slepefartøyet som begrenser reaksjonstiden.

– Vi har ingen redningsskøyter som gjør under 20 knop, forteller Storlien.

De mest vanlige lensene er store i volum, og derfor må fraktes av store fartøyer. Svenskelensa har en helt annen utforming. Den står vertikalt i sjøen, 75 cm høy, hvorav 25 cm stikker over vannet og hindrer oljen i å skylle over kanten dersom sjøen ikke er for høy. Den er laget av plast og fylt med PVC-skum for å flyte.

Her kan et lite fartøy frakte hundrevis av meter lense i høy hastighet, forteller Storlien.

Dette var første gang den nye lensen ble utprøvd i Norge. NOFO utelukker ikke at det kan bli aktuelt å kjøpe den inn, men i første omgang skal Redningsselskapet prøve den frem til juli neste år.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.