(Bilde: Håkon Jacobsen)

SYKKEL TIL BIRKEBEINEREN - HARDROCX

Større hjul, lettere ramme, flere gir

Ny teknologi gjør oppkjøringen til Birken lettere.

Hardrocx kaller seg Norges eneste sykkelprodusent.

Det utsagnet må vi nok forstå etter moderne begreper, for dette er ikke produksjon slik den skjedde i gamle dager.

Den gangen hvor alt ble laget fra bunnen av hos Jonas Øglænd på Sandnes. De kappet rør, sveiset rammer og monterte hjul. Slikt er ikke lønnsomt lenger. Med produksjon i dag menes at ting designes og testes i Norge og produseres i Østen.

– Nesten all deleproduksjon og sammensetning skjer på Taiwan, i Kina og i noen andre land i Østen. Det er litt produksjon i de store sykkellandene i Europa, men det blir stadig mindre. Det som skjer er at det dukker opp slike som oss, som designer rammer og annet utstyr selv og får produsert deler der borte, sier gründer og styreformann i Hardrocx, Lasse Mjerskaug.

Les også: – Debutanter bør ha dempegaffel i Birken

Råd om sykkel

Mjerskaugs generelle råd ved kjøp av sykkel er å være forsiktig med sykler til 3000 kroner eller mindre. Selv om det står Shimano på girskifterne, kan resten av komponentene ha en helt annen opprinnelse og være av dårlig kvalitet.

Han ber også folk tenke behov når de velger sykkel. Alt for mange velger offroader selv om mange ville ha hatt mer glede av en hybridsykkel som er en mellomting mellom en racer og en offroader.

Med smale 28 tommers hjul er en slik sykkel lettere å tråkke på asfalt og grus.

Rammen

Håkon Jacobsen
 

Stålrammen er en saga blott blant folk med litt interesse for sykkel.

Aluminiumsrammen gjorde sitt inntog 18 år siden. Aluminium dominerer fremdeles, siden det korrosjonsbestandige lettmetallet gir en svært god kombinasjon av stivhet, vekt og pris. Stivheten­ er viktig for å forplante kraft når man tråkker hardt opp bakker.

For fem år siden kom karbonfiberarmerte rammer for alvor.

Poenget var å spare vekt. Slike rammer er stive i sideretning, men mindre­ stive enn aluminium i andre retninger. Karbonrammer kan krype under 900 gram i vekt, men slike vil ikke Mjerskaug anbefale til folk flest.

– Et lite slag i en slik ramme og den er ferdig­. Vi har lagt på 250 til 300 gram på våre design og det gir en mer solid karbonramme. Legger man på enda 300 til 400 gram, og bytter til aluminium, synker prisen med fire til 5000 kroner og rammen er minst like sterk.

Les også: TEST: Nike+ FuelBand

Gir

Japanske Shimano dominerer som leverandør av gir og bremser. De lager et stort antall varianter i forskjellige kvalitetsklasser der XTR og XT troner på toppen.

Japanske Shimano dominerer som leverandør av gir og bremser. De lager et stort antall varianter i forskjellige kvalitetsklasser der XTR og XT troner på toppen. Håkon Jacobsen

– Disse toppmodellene lages hos Shimano i Japan, mens resten er satt bort til lavkostland. De råeste syklene er gjerne utstyrt med XTR-utrustning, men det er først og fremst for å spare vekt. Med XTR kan vi lage en offroader på 8 kilo uten pedaler. En kilo mer fordelt på ramme og utrustning gir en billigere og mer robust sykkel, sier Mjerskaug.

De som hittil har vært fornøyd med 27 gir bør merke seg at 30 nå er gangbar vare.

Det kan høres mye ut, men, ifølge Mjerskaug, er logikken at det skal bli lettere å finne et passende gir samtidig som kjedet beveger seg mest mulig parallelt med rammen.

Hjul

Den nye trenden som nå tar av er større hjul.

Offroadere med 28 tommers felger og større dekk som til sammen gir 29 tommers hjul ruller lettere over stokk og stein enn 26-tommerne som er den vanlige dimensjonen.

– En annen effekt av større hjul er at man føler seg tryggere under oppbremsing og forsering av hindre i nedoverbakker. Slike fordeler oppveier den ekstra vekten på rundt en halv kilo som de større hjulene medfører.

Bremser

Håkon Jacobsen
 

I gamle dager var trommelbremser tingen. Men de måtte bite i gresset for felgbremser. Nå er bremsene på vei tilbake til navet igjen, men i form av skivebremser.

– Gode skivebremser er blitt mye bedre og billigere de siste årene. Selv om det er en komponent av mote i dette, er de spesielt mye bedre enn V-bremser på felgen i regnvær. De tar med en gang og bremser jevnt. Men pass på i sykkelstativer. Skivene sitter utsatt til og er lette å skade, sier Mjerskaug.

Vekt

En typisk offroader veier rundt 13 kilo.

Det er laget ekstreme konkurransesykler på under syv kilo, men de har komponenter med svært begrenset holdbarhet.

Les også:

Derfor bør du vurdere 29-tommers hjul

Gunn-Rita velger 29-er

13 mils sykling i 1912 la grunnlaget for 3000 teknologiarbeidsplasser

Denne sykkelen har trådløse bremser