KRONGLETE VEI: Noen nær døden-opplevelser til tross: Det omfattende Autosys-prosjektet fra Statens vegvesen blir gjennomført. (Bilde: Scanpix)

Steria fikk Autosys

  • IT

Fra Autosys til Au2sys til Autosys igjen

  • Au2sys var navnet på det nye motorvogn- og førerkortregisteret, som skulle overta for dagens Autosys. I dag skal det moderniserte produktet beholde det originale navnet.
  • Autosys er et av landets største datasystemer med 150 millioner oppslag i året.
  • Systemet inneholder informasjon om kjøretøy og førerkort, EU-kontroller, avgifter og prikkbelastninger.
  • Systemet har 20.000 brukere, i hovedsak trafikkskoler, bilforhandlere, politi og Toll- og avgiftsdirektoratet.
  • Det nye systemet skal bli enklere å bruke, med mer selvbetjening over nettet og begrense manuelle overføringer som åpner for feil.

Statens vegvesen har i dag formelt valgt Steria som leverandør for videreutvikling av motorvogn- og førerkortregisteret Autosys (se fakta).

– Dette er en viktig milepæl, sier prosjektleder Jon Harald Holm i Statens vegvesen.

Les bakgrunn: Budsjettsmell for nytt motorvognregister

IT-prosjekt ute av kontroll

Storkontrakt

At kontrakten trolig ville gå til nettopp Steria, har vært kjent i en ukes tid.

Selskapet skal besørge både utvikling av systemet og senere forvaltning og videreutvikling, til en kontraktsverdi av småpene 350 millioner kroner.

Statens vegvesen opplyser at prosjektet har en ramme på 500 millioner kroner inntil ferdigstillelse i 2014.

– Vi tar med oss erfaringene fra tidligere prosjekter og vi vil gjenbruke fra tidligere utvikling, sier Holm via det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Pressenytt.

Må lages fra scratch

«Autosys ble tatt i bruk på begynnelsen av 1980-tallet, og tilfredsstiller ikke i dag kravene til en moderne IKT-løsning – verken når det gjelder informasjon, funksjonalitet eller integrasjon med andre interne og eksterne systemer», innrømmes det i pressemeldingen.

– Innen dette området finnes det ingen hyllevareprodukter eller andre lands løsninger som kan benyttes, så mye av arbeidet vil være rene utviklingsoppgaver, sier Holm.

Foruten Statens vegvesen vil flere, blant annet Tollvesenet, politiet, bilforhandlerne og forsikringsselskaper være storbrukere av Autosys.

Les også: Kampen mot IT-fiaskoene





Prestisjeseier

Fire selskaper – Accenture, EDB Business Partner, IBM (Ciber og Bekk som underleverandører) og Steria – takket ja til invitasjonen og leverte tilbud for å konkurrere om kontrakten.

Disse hadde allerede vært gjennom en prekvalifiseringsrunde som også omfattet et femte selskap – Bouvet.

Les også: De skal redde Autosys

– Vi har ventet i to år på muligheten til å legge inn tilbud på Autosys-prosjektet, og har lenge hatt planen klar for hvilke konsulenter vi ønsker å sette på jobben. Vi vil ta i bruk framtidsrettet teknologi innen blant annet Java og Oracle SOA Suite for å utvikle en moderne, tjenesteorientert løsning, sier Ann-Kristin Skarbøvig, forhandlingsleder i Steria.

Steria tar med Visma Sirius og Decisive som underleverandører på avtalen.

Kostbar moro

Ved ferdigstillelse i 2014 vil Statens vegvesen ha brukt nærmere 750 millioner kroner på systemet, som vil være et av de største og mest komplekse IKT-løsninger innen det offentlige i Norge.

Les også: Nytt register koster 750 millioner

Kostnadsbombe for Vegdirektoratet

It-rydding i Vegvesenet

Målet med Autosys-prosjektet (det planlagte arvtakersystemet hadde også på et punkt stavemåten Au2sys, se fakta) har hele tiden vært å modernisere det nasjonale kjøretøy- og førerkortregisteret gjennom enhetlige IKT-løsninger.