TREGT: Vegvesenet plages med tregt nett og et mylder av it-løsninger. Nå starter ryddejobben. (Bilde: colourbox.com)

It-rydding i Vegvesenet

  • IT

Beskrivelsen av it-situasjonen i Vegvesenet er det etatens egen it-sjef Lars B. Kalfoss som kommer med.

Mange ansatte opplever at maskinene deres arbeider tregt. Dette står høyt på listen over viktige oppgaver i 2010.





Ryddejobb

– Dette må vi bare rydde opp i. En viktig årsak til tregheten er serverne våre. Det vil derfor skje en omfattende oppgradering av servere, sier Kalfoss i et intervju med Vegen og vi .

Tregheten og ustabiliteten skyldes også svakheter i det enkelte system, og dette skal kartlegges og utbedres.

– På trafikkstasjonene har dette vært spesielt merkbart, sier it-sjefen





For mange maskiner

En annen utfordring er antall datamaskiner: Da Kalfoss begynte i jobben i våres, fantes det atskillig flere pc-er enn det er ansatte i etaten.

– Dette må vi få en oversikt over. Mange av pc-ene er trolig gamle og lite effektive, og vi skal derfor sørge for en oppgradering av pc-parken. Mye av dette vil først skje i

2011, men analysen må gjøres i 2010. En gjennomgang av antall pc-er og lisenser vil også kunne gi betydelige gevinster innen drift og vedlikehold. I dag er det et utall forskjellige

systemer i Statens vegvesen, systemer som gjerne er bygget opp uavhengige av hverandre, sier Kalfoss.





Garnnøste

– Vi må lage en plan slik at vi får ryddet opp i dette ”garnnøstet” av en systemportefølje. I dag er det alt for stor forskjell i forvaltningen av forskjellige systemer, sier Kalfoss.

Målet er å få mer kostnadseffektive løsninger som oppleves som bedre for brukerne.





Ny nettverksleverandør

2010 vil også være et år for gjennomgang av en rekke avtaler. Blant annet må man i løpet av året bestemme seg for ny nettverksleverandør. Dagens avtale utløper i 2011.

– Jeg tror det er mulig å få til bedre avtaler på en rekke områder. I dag blir noen av leverandørene tatt litt for gitt, sier Kalfoss.





Grønn it

Under hans regime skal de ansatte fly og reise mindre. Det betyr anskaffelse av bedre telefon- og videokonferanseløsninger enn det man har i dag.

Et annet punkt han peker på, er kapasiteten rundt prosjektledelse og testing.

– Økt kapasitet på prosjektledelse er veldig viktig. Samtidig må vi sørge for et godt regime for testing, slik at vi oppnår enda mer robuste løsninger. I denne forbindelse bygges det opp et eget miljø for testing av IKT-systemer, sier it-sjefen.

De som jobber mye utenfor kontoret kan se frem til en ny fjernaksess- løsning. Kalfoss betegner dagens løsning som tungvint og ustabil.





Samles til ett rike

It-sjefen skal omorganisere it-virksomheten i Statens vegvesen.

Fra å være spredd på fem regioner, samt Vegdirektoratet, blir it samlet til ett rike. Effekten skal bli bedre tjenester til brukerne rundt om i etaten ved at it-organisasjonen tar større ansvar enn tidligere.

Kalfoss peker på to områder som særlig vil bli påvirket, nemlig systemforvaltning og drift.





Ansvar

– Vi skal få til en bedre forvaltning og videreutvikling av systemer. Systemforvaltning blir samlet i en egen seksjon. I tillegg vil ansvaret for infrastruktur bli samlet ett sted. Det vil dermed bli enklere å forholde seg til, mer logisk og tydeligere.

Ifølge Kalfoss er han opptatt av at han og folkene hans skal jobbe tett med de forskjellige prosjektgruppene, som for eksempel Autosys og

MIME-prosjektet.