Skip til kai skaper mye lokal forurensning. Regjeringens forslag til statsbudsjett inneholder forslag om lavere el-avgift for skip som kobler seg på landstrøm. Det ligger et stykke fram i tid. Først må infrastrukturen bygges ut. (Bilde: NTB scanpix)
Et cruiseskip kobles på landstrøm i Seattle. (Bilde: Cochran Marine)
Grønne venner: Leder for Energi- og miljøkomiteen, Ola Elvestuen (V), Bente Thorsen (Frp), Tina Bru (H) og Kjell Ingolf Ropstad (Krf). (Bilde: Tore Stensvold)
I Oslo er det bare Colorline som kan nyte godt av lavere el-avgift for skip. (Bilde: Håkon Jacobsen)

STATSBUDSJETT 2016

Statsbudsjettet: – Et stort skritt for landstrøm

Regjeringen tror på flere miljøvennlige skip.

Redusert el-avgift for skip og datasentre skal stimulere til både grønt skifte og flere arbeidsplasser.

Miljøteknologifondet skal gi støtet til flere grønne skipssatsinger og Enova er styrket mot maritim sektor.

Regjeringen trommet sammen støttespillerne Ola Elvestuen (V) og Kjell Ingolf Ropstad og stilte selv med Tina Bru (H) og Bente Thorsen (Frp) for å skryte av sine grønne skipsfartstiltak overfor Teknisk Ukeblad.

40 millioner

– Dette er en gledens dag for grønn skipsfart, sier Bente Thorsen, og viser til 40 millioner kroner som er øremerket grønn skipsfart.

Pengene skal gå til en tilskuddsordning for kondemnering av skip og til å styrke innovasjonslåneordningen i Innovasjon Norge.

– Dette vil stimulere til miljøvennlige nybygg i nærskipsfart. Det vil stimulere til ny teknologi og flere arbeidsplasser, sier Tina Bru, medlem av energi- og miljøkomiteen.

Les også: Fulgte magefølelsen, skiftet baug - og sparte masse drivstoff

Seks skip

Administrerende direktør Siri Hatland i Fraktefartøyenes rederiforening er ikke helt overbevist, men ser det som et viktig skritt i riktig retning.

Foreningen, som representerer rederier med totalt 260 skip, har jobbet for en vrakpantordning i mange år.

Ifølge deres oversikt over medlemsmassens skip, er 113 fartøy bygget før 1985, altså over 30 år gamle.

– Det er satt av 12 millioner til kondemnering, det vil si to millioner pr. skip. Det kan være et viktig miljøtiltak for å fjerne de noen de aller eldste skipene, men man får jo ikke mye nytt skip for to millioner. Dette må kobles med miljøfinansieringsordninger, sier Hatland til Teknisk Ukeblad.

Les også: Skulle bli det første skipet med revolusjonerende ny kran. Nå er ordren kansellert

Krf-ros til profilen

Kjell Ingolf Ropstad er fornøyd med at forslaget til statsbudsjett har fått en grønn profil.

– Her ligger det an til mer bruk av el-ferger, landstrøm og incitamenter for å bytte ut fossilt drivstoff, sier Ropstad.

DNV GL-ros

Det er Narve Mjøs i DNV GL enig i. Til TU sier han at det er naturlig at maritim næring også får fritak fra el-avgift, på linje med tog og andre miljøvennlige transportmidler.

– Det er et viktig første skritt og signal til fergeselskaper. Det kan gjøre det mer lønnsomt å velge elektriske ferger, sier Mjøs, som er ansvarlig for batteriløsninger i DNV GL.

Leder for energi- og miljøkomiteen, Ola Elvestuen (V), mener at en dobling av klima- og miljøteknologifondet gir et løft for teknologiutvikling i industrien.

– Redusert el-avgift vil stimulerer til landstrømutbygging, sier Elvestuen.

Les også: Nå skal det bli fart på elektrifiseringen av norsk skipsfart  

Enova-støtte til infrastruktur

På spørsmål om staten skal gå inn og sørge for infrastrukturutbygging for landstrøm og ladepunkter for el-ferger, peker han på Enova.

– Enova er styrket for å imøtekomme transportsektorens behov. Det kan være naturlig å søke Enova-midler til det, sier Elvestuen.

Bellona-leder Frederic Hauge gir regjeringen ros for å følge deres forslag om redusert el-avgift for skip.

– Det er en begynnelse og det er mange gode intensjoner i budsjettet. Men det er fortsatt ikke et grønt skifte, men et grønt ordskifte, sier Hauge til TU.

Det er Elvestuen delvis enig i. Til NTB sier han at regjeringen igjen overlater til venstre å forsterke landets klima- og miljøpolitikk.

– Vi hadde forventet at regjeringen ville komme med mer offensive grep. Dette er en regjering som sier den har tro på markedet. Likevel tør den ikke å ta markedskreftene i bruk for å få opp farten i det grønne skiftet vi må gjennom, sier Elvestuen.

Les også: Disse fem prosjektene skal gjøre norsk skipsfart mer miljøvennlig

Enova-håp

Norsk Industri mener at økte midler til Enova vil komme verftene til gode.

– Bevilgningen til Enova og Teknologifondet økes betydelig, noe som virkelig trengs i de krisetider vi nå ser konturene av. Det er også bra at Regjeringen så tydelig setter inn tiltak for å avhjelpe krisen der den avtegner seg mest tydelig, nemlig på kyststrekningen fra Kristiansand til Kristiansund, sier Lier-Hansen i en pressemelding.

Maritim bransjesjef Lars Gørvell-Dahll er fornøyd med flere av tiltakene for verft og grønnere skipsfart, men mener at det meste var lekket på forhånd.

Det er også vanskelig å si hva effekten blir av de forhåndsannonserte bevilgninger til vedlikehold av sjøforsvarets skip og oppgradering av forskningsskip.

Fonds-håp

Forum for Miljøteknologi er fornøyd med forslaget om å øke tilskuddet til pilot- og demonstrasjonsprosjekter innen miljøteknologi (Miljøteknologiordningen) med 134,5 millioner kroner.

– Det foreslåtte tilskuddet på til sammen 464,5 millioner kroner er et viktig bidrag til utvikling av ny miljøteknologi, men ikke nok til å realisere alle de lovende prosjektene som er klare, og som kan øke framtidig verdiskaping og bidra til nye grønne arbeidsplasser, skriver forumet i en pressemelding.

Los og farled

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og hans departement legger vekt på at nærskipsfarten får mer i form av redusert losavgift og utbedring av kystfarleder med 341 millioner kroner.

Kystverket får 82 millioner kroner til et nytt flerbruksfartøy som skal være i beredskap mot akutt forurensning. Det er også lansert som en del av tiltakspakken for å holde verftene og skipsutstyrsindustrien i ånde.

Les også: Skrogvinge øker rekkevidden med 850 nautiske mil