STRØMOPEL: Slik ser Opel Ampera ut. Den vises første gang på Geneva Motor Show i starten av mars. (Bilde: Opel)

Slutt på spenningen

General Motors' velkjente plug-in-hybrid Chevrolet Volt bytter på vei over Atlanteren.

I Europa skal den selges med Opels lynemblem i grillen.

Spiller på strøm

Opel Ampera er navnet på bilen som vises for første gang på bilutstillingen i Genève den andre uka i mars.

GM-konsernet, som har eid Opel i 80 år, har med andre ord valgt å spille på elektrisk strøm (ampere) i stedet for spenning (volt) når de lanserer sin plug-in-hybrid.

GM-konsernet, som har eid Opel i 80 år, har med andre ord valgt å spille på elektrisk strøm (ampere) i stedet for spenning (volt) når de lanserer sin plug-in-hybrid. Dette er Opelens amerikanske søster, Chevy Volt FRED PROUSER

Litiumpakke

Mens det er noen små forskjeller i eksteriøret, skal det meste av den teknologiske innmaten i Opel Ampera tilsvare Chevy Volt.

Det vil si litium-ion-batterier med en liten forbrenningsmotor som øker rekkevidden.

Batteripakken alene skal gjøre Opelen i stand til å kjøre 60 kilometer. Går turen til hytta på fjellet, må bensinmotoren generere den ekstra strømmen som trengs.

– 60 km er nok

– Ampera passer kjøremønsteret til de fleste forbrukere i Europa. For eksempel kjører om lag 80 prosent av tyske sjåfører kortere enn 50 kilometer om dagen, heter det i en pressemelding fra Opel.

Det er ikke satt noen dato for når Opel Ampera kommer for salg, men det er varslet ytterligere informasjon om bilen i Genève.

Chevy Volt skal være i på veien mot slutten av 2010.

Nå kommer hybridene

Drømmebilen er her