Subsealager: 25.000 m3 olje i plastbag inni en betongsylinder. To barrierer skal hindre utslipp av oljen som er lettere enn vann. (Bilde: Kongsberg Oil and Gas Technologies)

SUBSEA STORAGE UNIT

Slik vil de oppfylle drømmen om oljelagring under vann

Subsea Storage Unit

Undervanns lagertank for stabilisert olje

Utvikles av: Kongsberg Oil & Gas Technologies, Statoil, Lundin med støtte fra Forskningsrådet.

Kapasitet: 25.000 m3

Diameter: 40 meter

HMS: To barrierer – yttertank i betong (stål), plastbag inni.

Ferdig utviklet: 2017/2018

TROMSØ: Subsea Storage Unit (SSU) er patentert, og prototyptesting av deler av systemet er i gang. Kongsberg Oil and Gas Technologies utvikler lagersystemet i samarbeid med Statoil og Lundin, med økonomisk støtte fra Norges forskningsråd.

På illustrasjonen Statoil har laget av sin 2020-drøm, havbunnsfabrikken, er en serie lagertanker med oval topp, dome, tegnet inn. I Kongsberg-konseptet er hver av dem beregnet å romme 25.000 kubikkmeter olje, og diameteren på hver tank vil være 40 meter.

Subseatankene tømmes via vanlige shuttle-tankere. Er lageret plassert i Arktiske strøk, planlegges tømming til isfri sesong.

– Vi ser på dette som et viktig bidrag til havbunnsfabrikken Statoil har planer om. Det er også godt egnet i områder med tøffe værforhold, som i Arktis, sa direktør for subseadivisjonen, Trond Weberg, i Kongsberg Oil and Gas Technologies da konseptet ble presentert på Norsk Undervannssymposium i Tromsø tidligere i måneden.

Han påpeker at miljøaspektet er viktig.

– Det blir ingen utslipp av flyktige organiske forbindelser, VOC, som man har ved bruk av lagerskip. Det er lett å operere, og det er liten risiko for ulykker, sier Weberg.

Les også: Dette er verdens største subsea-utbygging

Fabrikk: Subsea Storage Unit (SSU) kan brukes både til en havbunnsfabrikk og til lager for produksjon under islagte og tøffe havområder som ikke er tilgengelig for lossing hele året. Kongsberg Oil & Gas Technologies

Miljøsikring

Sikring mot lekkasje er prioritert. Doble barrierer skal hindre oljeutslipp.

Innertanken består av en plastduk, som er utviklet av svenske Trelleborg.

Tester av materialet pågår nå for å sikre at det tåler de kjemiske påvirkninger fra råoljen. Levetiden skal være minst ti år.

Ytterskallet kan lages av stål eller betong.

Dersom det blir rift i innerduken, vil olje samles i det indre kammer. I toppen er det flere sikringssystemer og kamre til å samle opp olje. Topplokket er dimensjonert for å kunne ta ut og sette inn ny bag. Før olje pumpes inn i plastbagen, vil tankrommet være vannfylt. Oljen i bagen fortrenger vannet.

Weberg sier at plastbager for lagring av drivstoff har vært i bruk i mange år, både sivilt og i forsvaret. Samme type bag har vært brukt til å frakte vann. De skal tåle et fall på 1000 meter uten å ryke.

Les også: Denne gravemaskinen kan jobbe på havbunnen

Flytes ut

Om domen, eller ytterskallet, skal lages i stål eller betong, har ikke Kongsberg konkludert med. Skal den lages i stål, må den ballasteres eller festes med sugeanker på grunn av oppdrift. En betongsylinder behøver oppankring.

Transport fra verft eller byggested kan gjøres med skip. Luftfylt tank kan slepes ut og senkes kontrollert på plass.

En pilotmodell av SSU skal være klar i løpet av året. Sent i 2017 eller tidlig 2018 skal konseptet være klart for fullskala.

Lasting: En shuttletanker ankommer feltet og fisker opp lastebøyen som er knyttet til subsea-oljelageret. Illu: Kongsberg Oil and Gas Technologies Kongsberg Oil and Gas Technologies
 

Les også:

Kongsberg-AUV på leting etter MH370

Her er 26 av de viktigste teknologiene fra oljebransjen

Nå blir «tjukkaser» nektet å fly offshore