Elektroingeniør Lars Triebe inspiserer AUV-en Abyss ved Heimholtz-instituttet i Kiel. (Bilde: Reuters / Fabian Bimmer)

REMUS 6000

Kongsberg-AUV på leting etter MH370

 

REMUS 6000:

  • Diameter: 71 cm
  • Max vekt: 884,5 kg
  • Maks dyp: 6.000 m

Remus 6000 AUV er utviklet av selskapet Hydroid i USA i samarbeid med The Naval Oceanographic Office, The Office of Naval Research og Woods Hole Oceanographic Institution – WHOI. Kongsberg Maritime kjøpte opp selskapet i 2007. AUV-er fra Hydroid utfyller Kongsbergs egne Hugin-AUV-er.

Tyskland og USA gjør klar tre ubemannede undervannsfartøyer av typen Remus 6000 til å søke etter det savnede malaysiske MH370-flyet i Det indiske hav, ifølge The Telegraph.

Undervannsfarkostene produseres av Hydroid, som nå er heleide av Kongsberg Maritime etter at de ble kjøpt opp i 2007.

"Abyss" skal være en av disse autonome undervannsfarkostene (AUV) og eies av Heimholtz-instituttet i Kiel.

Les også: Norsk AUV kan endre bransjen

Fant AF447

Disse tre undervannsfarkostene var de samme som fant Air France-vraket på 4000 meters dyp i Atlanterhavet, melder The Telegraph.

– "Abyss", sammen med to andre farkoster fra Woods Hole Oceanograph Institute, fant det savnede Air France-flyet som forsvant i Atlanterhavet, sier kommunikasjonssjef i Kongsberg Gruppen Johannes Namstad Dobson til Teknisk Ukeblad.

Remus 6000 skal som navnet tilsier kunne gå ned til hele 6000 meters dyp.

Les også: Norsk AUV kan være klar til oljeservice hvor som helst i verden i løpet av et døgn

Tyskland-Amerikansk samarbeid

Det tyske Der Spiegel melder om at forskere fra Helmholtz oseanografiske institutt i Tyskland har samkjørt med sine amerikanske kollegaer i Woods Hole oseanografiske institutt i Massachusetts om å få tre Remus 6000 ut til det indiske hav i søken etter MH370.

– Med sonar fra tre ubåter, vil vi være i stand til å søke et mye større område, sier Peter Herzig, som er direktør for Helmholtz-instituttet til Der Spiegel.

Ved hjelp av "dual frequency side scan"-sonarer og 4 megapiksels digitalkameraer, skal søkerne ha funnet vrakrester fra Air France-flyet som forsvant over Atlanterhavet, i følge nettsidene til Kongsberg Maritime.

Dobson fra Kongsberg Gruppen har på vegne av Teknisk Ukeblad forhørt seg med kollegaer ved Hydroid i USA, og forteller at de ikke har fått noen henvendelser om søket fra fra deres side, men sier at forskningsinstituttene kan ha blitt forespurt direkte uten at Kongsberg har blitt gjort kjent med det.

Les også: Slik vil en havbunnsfabrikk kunne fungere

Kommunikativ u-båt

Remus 6000 er utstyrt med to 11 kWh oppladbare litiumionebatteri. Ladetiden er oppgitt til å være åtte timer.

Ved hjelp av disse batteriene, skal Remusen kunne sendes ut på oppdrag med en varighet på 16 timer.

Den oppgitte oppdragstiden er avhengig av blant annet sensorkonfigurasjonen og kommunikasjon og kan tenkes å være noe lavere i praksis.

Den skal kunne kommunisere ved hjelp av blant annet 802.11G wifi, iridium og et akustisk modem, for å nevne noe.

Vitenskapelig koordinator Klas Lackschewitz og elektroingeniør Lars Triebe inspiserer den autonome undervannsfarkosten (AUV) Abyss Reuters / Fabian Bimmer

Les også:

Vil under isen med Hugin  

Kartlegger havbunnen i Barentshavet med nytt superkamera

Dette kameraet kan bli det nye ekkoloddet