Staten satser i hovedsak på at de private leverandørene av digital postkasse skal løse utfordringen med å lokke folk til å bytte fra analog til digital kanal. (Bilde: Colourbox)

DIGITAL POSTKASSE

Slik skal vi lokkes til å bruke digital post

Staten stoler på de private.

Danskenes utfordringer med å få alle innbyggere over på digital post bekymrer ikke norske myndigheter.

Neste måned blir det klart hvilke private aktører som får i oppgave å sørge for en sikker digital postkasse for næringsliv og innbyggere her til lands.

Den danske leverandøren E-boks er med i finalerunden.

Leverandøren har monopol i hjemlandet og melder om at både yngre og eldre innbyggere er skeptiske.

1,3 millioner innbyggere må lokkes til å ta i bruk den digitale kanalen.

Private er flinkere

Hvordan forbereder norske myndigheter seg på å overbevise innbyggere som sverger til papirposten?

Hovedstrategien er å la de private leverandørene finne svar på det spørsmålet. Det er en av årsakene til at staten velger å overlate digital post til private selskaper.

- Kommersielle aktører er flinkere til å vinne kunder enn statlig sektor tradisjonelt sett har vært, sier avdelingsdirektør Tone Bringedal i Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi).

Og den jobben begynner straks kontraktene er signert i løpet av våren.

- Frem til løsningen produksjonsettes mot slutten av året, blir en viktig del av arbeidet å motivere befolkningen til å ønske seg en digital postkasse, sier Bringedal.

Avdelingsdirektør Tone Bringedal mener at Norge har et godt utgangspunkt for utbredt bruk av digital postkasse. Espen Zachariassen

Ser til Danmark

Hva slags markedsføringsgrep som kommer er ikke avklart. Her kommer Difi til å sjekke hva som har virket i Danmark.

Der har massiv opplæring av de eldre hatt effekt.

Unge studenter viser seg spesielt tilbakeholdne, men danske Digitalstyrelsen og E-boks har så langt ikke funnet årsaken.

Brukervennlig

Danske kommuner erfarer at en del av tjenestene knyttet til digital postkasse ikke er så brukervennlige at det gjør noe. Og det jager brukerne vekk.

Her er det norske direktoratet på vakt.

- Brukervennlige og sikre løsninger er etter Difis vurdering avgjørende for innbyggerne. God informasjon kombinert med seriøs markedsføring fra solide leverandører vil motivere dem til å bruke digital post, mener Bringedal.

Hun peker også på at en del av ansvaret vil bli lagt på de offentlige virksomhetene som tar i bruk postkasseløsningen.

Og de begynner ikke fra "scratch": Tre millioner nordmenn har registrert sin digitale kontaktinformasjon, blant annet for å motta tidlig varsel om skatteoppgjøret.

- Da blir neste skritt å motivere dem til å velge seg en digital postkasse, sier avdelingsdirektør Bringedal.

Les også:

Regjeringen vil ha brevposten over på nett

– Ungdommene gidder ikke å bruke digital postkasse

Digitalt omdømme kan bli viktigere enn gode selgere