IT

– Ungdommene gidder ikke å bruke digital postkasse

En hard jobb å få innbyggerne på nett.

I Danmark sliter E-boks med å få de yngste og de eldste til å bruke tjenesten.
I Danmark sliter E-boks med å få de yngste og de eldste til å bruke tjenesten. Bilde: Colourbox
11. feb. 2014 - 15:19

I løpet av et drøyt år skal vi få en såkalt sikker digital postkasse for kommunikasjon med stat og kommune.

Før helgen kom de formelle reglene på plass.

Danmark har kommet et stykke lenger enn Norge og merker at ikke alle hungrer etter å slippe brevveksling på gamlemåten.

Der ble det obligatorisk for næringslivet å benytte digital postkasse fra 1. november i fjor.

På samme dato i år vil det samme gjelde også for innbyggerne.

Les også: Staten bruker én milliard kroner på brevporto. Nå blir all korrespondanse digital

Mange på gjerdet

Allerede nå har det store flertallet tatt i bruk den digitale postkassen, men flere hundre tusen sitter på gjerdet.

4,2 millioner personer har registrert seg som bruker av E-boks, som er eneleverandør i Danmark.

Men av disse er det rundt 700.000 som ikke benytter seg av løsningen i praksis.

I tillegg er det omtrent like mange som ikke har registrert seg.

Yngst og eldst

Så ni måneder før fristen har Digitalstyrelsen og E-boks en jobb å gjøre for å få med seg de siste 1,3 millioner brukerne.

Ifølge administrerende direktør Henrik Andersen i E-boks blir det ingen enkel oppgave.

– Dette er en problemstilling vi jobber hardt med, sier Andersen til Teknisk Ukeblad.

To grupper skiller seg ut: De unge og de eldste.

Henrik Andersen er styreleder i E-boks Norge og mener at myndighetene er nødt til å begynne å forberede folk på den digitale postkassen nå hvis de store massene skal ta den i bruk. Espen Zachariassen

Late studenter

– Spesielt studenter ser ut til å være late. 300.000 av dem som har mottatt studiestipend gidder ikke logge seg inn for å sjekke dokumentasjonen på støtten de har fått, sier direktøren.

Her er det satt i gang en jobb for å finne ut hva som skal til for å få denne brukergruppen inn på digital postkasse.

De eldste har derimot de klassiske utfordringene med mangel på kompetanse.

Men den generasjonen har tatt noen grep på egenhånd.

– Her opplever vi nærmest en folkebevegelse for å lære dem å bruke offentlige tjenester på nett. Eldre mennesker som behersker dette lærer bort til andre i stort omfang, forteller Andersen.

Lang modning

E-boks er ett av selskapene som deltar i den norske anbudskonkurransen om å levere digital sikker post til offentlig sektor.

Her er det ventet en avgjørelse i mars, ifølge Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi).

Henrik Andersen er styreleder i den norske delen av E-boks.

Han ønsker ikke å snakke om anbudsrunden før det foreligger en avgjørelse, men snakker åpent om den utfordringen det trolig vil være å få alle til å ta i bruk en nettbasert løsning fremfor tradisjonell postgang.

– Det er nå vi må snakke om den digitale postkassen, hvis offentlige virksomheter, folk og bedrifter skal omstille seg i tide, anbefaler styrelederen.

Årsaken er at det tar tid å få på plass løsninger som etatene i stat og kommune skal benytte for å kommunisere digitalt med sine brukere.

– Og modningstiden for brukerne er lang. I Danmark har vi jobbet med dette i årevis, understreker Andersen.

Må gi noe mer

Og det nytter ikke bare å si at folk SKAL bruke den digitale kanalen.

– Dette vil bare fungere hvis begge parter føler at den digitale løsningen har en nytteverdi. Hvis verken tjenesteyter eller bruker får noe igjen for å bytte, vil den digitale kanalen dø, advarer E-boks-sjefen.

Teknisk Ukeblad har utfordret Difi til å fortelle hvordan de skal jobbe med å lokke brukerne fra papir til nett. Følg med på tu.no/it.

Les også:

Staten endrer reglene for å unngå alarmsvikt i heisen  

De sørger for dekning der det ikke er dekning

Herfra styrer det norske selskapet en liten hær av freelancere

 

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.