BLOODHOUND SSC

Slik skal de sette hastighetsrekord på bakken

Nammo-motorer i tett samkvem med Jaguar- og Rolls-Royce-motorer.

Det som i teorien er verdens raskeste landkjøretøy er ferdig bygget.

Tidligere denne uka Bloodhound SSC vist fram for folk flest i London, for første gang fullt konfigurert for kommende hastighetsrekordforsøk.

Nå er planen i første omgang å kjøre raskere enn 800 miles i timen (1.287 kilometer i timen) og dermed sette ny hastighetsrekord på bakken (dagens rekord lyder på 763 mph/1.228 kmh).

Deretter skal 1.000 miles i timen-grensa brytes, altså hele 1.609 kilometer i timen.

Les også: Kan disse luksus-elbilene ta opp kampen med Tesla?

Et år forsinket

Først er det grunnleggende kjøretesting på rullebanen Aerohub i Newquay, en av Storbritannias lengste rullebaner, på gummihjul og i hastigheter opp til 200 miles i timen/322 kilometer i timen.

Datoen for det første rekordforsøket er nå satt til 15. oktober 2016.

Det skal skje i den tørrlagte sjøbunnen Hakskeen Pan i Northern Cape-provinsen i Sør-Afrika.

Samtidig betyr dette at prosjektet nå er et helt år forsinket i forhold til slik planene så ut så sent som i vår.

Da var intensjonen å reise til Sør-Afrika i september i år.

Dataene fra den eventuelle rekorden i 2016 vil gås gjennom slik at det kan gjøres eventuelle justeringer før de reiser tilbake i 2017 for å kjøre raskere enn 1 000 miles i timen.

Les også: Slik lages verdens raskeste hjul

Når den ferdige Bloodhound SSC nå stilles ut for første gang, er det fjernet noen karbonfiberplater for å vise fram blant annet motorene.
Når den ferdige Bloodhound SSC nå stilles ut for første gang, er det fjernet noen karbonfiberplater for å vise fram blant annet motorene. Bloodhound

55+65 sekunder

Når Bloodhound SSC skal bryte 1 000 miles i timen-grensa, vil farkosten kjøre 12 miles/19,3 kilometer på to minutter.

De to minuttene fordeler seg på 55 sekunder med akselerasjon og deretter 65 sekunder med nedbremsing.

Bloodhound SSC har en to meter høy halefinne for å holde den stabil i de høyeste hastighetene.
Bloodhound SSC har en to meter høy halefinne for å holde den stabil i de høyeste hastighetene. Bloodhound

Sjåføren, Andy Green, blir påført en akselerasjonskraft på nesten 2G under akselerasjonen og maksimalt 3G under nedbremsingen.

Det er så langt lagt ned åtte år med utvikling i farkosten. Som det heter fra prosjektet: Bloodhound SSC er ikke designet kun for å oppnå 1 000 miles i timen, den skal gjøre det på en trygg måte.

Derfor er kjøretøyet utrustet med tre separate bremsesystemer, sju brannslukkere og 500 sensorer som gjør at ingeniørene kan overvåke tilstanden under hvert rekordforsøk.

I tillegg er Bloodhound utstyrt med tolv kameraer. Levende bilder og et utvalg av de telemetriske dataene skal streames på nett under rekordforsøkene.

Les også: Verdens raskeste bil får skuddsikker førerkabin

Rolls-Royce, Jaguar og Nammo

Som det kommer fram i videoen, er en sentral komponent for å oppnå 1000 miles i timen den nye hybridrakettmotoren fra Nammo på Raufoss, selvsagt sammen med Rolls-Royce EJ200-motoren hentet fra en Eurofighter Typhoon.

Rakettmotorene, det er tre av dem, benytter drivstoff som består av en fast og en flytende del: fast brensel og flytende oksidasjonsmiddel.

Her er alle komponentene på det som om et drøyt år etter planen blir verdens raskeste landkjøretøy.
Rakettmotorene, det er tre av dem, benytter drivstoff som består av en fast og en flytende del: fast brensel og flytende oksidasjonsmiddel.Her er alle komponentene på det som om et drøyt år etter planen blir verdens raskeste landkjøretøy. Bloodhound

Brenselet er syntetisk gummi (HTPB) og oksidasjonsmiddelet er hydrogenperoksid (HO).

Blant fordelene med hybridmotorer er at de i motsetning til faststoffrakettmotorer kan skyvekraftreguleres og dessuten stoppes og startes opp igjen underveis.

En V8-motor fra Jaguar (550 hk/405 kW) driver pumpa som forsyner rakettmotorene med oksidasjonsmiddel. De er designet for å levere 3x34 kN i 20 sekunder.

Se også: Her bygger de verdens raskeste bil