BLOODHOUND SSC

Verdens raskeste bil får skuddsikker førerkabin

Her testskyter de mot bilen.

Bloodhound SSC heter det britiske prosjektet som nå bygger et kjøretøy som etter planen blir det første til å bryte 1000 miles i timen-grensa i 2016.

Det skjer blant annet med hjelp av den nye hybridrakettmotoren fra Nammo.

Mye kan gå galt når man kjører på landjorda i over 1.600 kilometer i timen.

I denne hastigheten er det nødvendig med en førerkabin som bokstavelig talt er skuddsikker.

Les også: For to år siden kostet denne 1,2 millioner kroner ny. Nå selges den for under halvparten.

Aluminiumshjul

Fire hjul i massiv aluminium er de eneste kontaktpunktene mellom den 7,5 tonn tunge farkosten og ørkenen.

De smidde aluminiumhjulene veier 95 kilo hver og har en diameter på 91,5 centimeter. Bredden er kun 12 centimeter.

I Bloodhounds topphastighet vil hjulene rotere med 10 200 omdreininger i minuttet.

Selv om tyske Otto Fuchs har gjort grundig arbeid med å lage så solide hjulsett som overhodet mulig, er det en risiko for at det kan løsne fragmenter dersom kjøretøyet skulle treffe en stein eller lignende som er skjult i sanda.

Les også: Skrur fra hverandre BMW – selger kunnskapen til Kina

29 kilojoule

For å beskytte sjåføren, Andy Green, har karbonkompositt-cockpiten blitt forsterket med ekstra beskyttelse på hver side.

Under de ballistiske testene hos Morgan Advanced Materials blir beskyttelsesplatene beskutt med et prosjektil med en hastighet på over 1000 meter i sekundet.

Millioner av glassfibertråder i panelet absorberte anslagsenergien, cirka 29 kJ, og platene besto testen. Prosjektilet gikk ikke gjennom.

Les også: Her får F-35 smake på norske forhold

Snart kjøretest

Bloodhound SSC bruker veien til fartsrekord til å promotere britisk ingeniørkunst og realfag.

Kjøretøyet nærmer seg ferdigstillelse og skal til sommeren rulles ut og klargjøres for de første kjøretestene.

Dette skal skje i august på rullebanen Aerohub i England, i hastigheter opp til 200 miles i timen/322 kilometer i timen.

Måneden etter reiser teamet til rekordforsøkarenaen, den tørrlagte sjøbunnen Hakskeen Pan i Northern Cape-provinsen i Sør-Afrika, for de første høyhastighetstestene, opp til 800 mph/1287 kmh.

Dersom alt går etter planen, skal tusen miles i timen-grensa brytes her neste år.

Les også:

Den tyske miljøbilen fra 1939 er fortsatt ledende på ett område

Boeing og Saab med nytt system for å skyte bomber fra bakken

Slik er ruta for den historiske Jorda rundt-turen