BLOODHOUND SSC

Her bygger de verdens raskeste bil

90 sekunder viser byggingen av det som skal bli verdens raskeste landkjøretøy.

Som det kommer fram i videoen øverst i artikkelen, nærmer Bloodhound SSC seg ferdig.

Ifølge prosjektledelsen er de i rute til å rulle ut bilen fra verkstedet i løpet av et par måneders tid.

Det første målet er å sette ny hastighetsrekord på landjorda i september.

For to år siden kostet bilen 1,2 mill. ny: For to år siden kostet denne 1,2 millioner kroner ny. Nå selges den for under halvparten.

Nammo-motorer

En sentral komponent for å klare dette, er den nye hybridrakettmotoren fra Nammo.

Den ble testet i full skala på Raufoss første gang i fjor høst.

– Vi har igjen en del tester som skal gjennomføres fra nå og til sommeren. Den siste tiden har vi jobbet med å lage alle testobjektene, opplyser teknologidirektør i Nammo, Onno Verberne.

Han forteller at prosjektet på andre siden av Nordsjøen i tillegg til å ferdigstille bilen har vært opptatt av å teste pumpa som skal forsyne Nammo-rakettene med oksidasjonsmiddel (hydrogenperoksid, H2O2).

Helt på slutten i videoen kan man se en Jaguar F-type inne på verkstedet.

Etter at Jaguar kom med som sponsor er det en av deres V8-motorer (550 hk/405 kW) som skal drive pumpa og sørge for at det tilføres nok hydrogenperoksid til at rakettmotorene kan levere 3x34 kN i 20 sekunder.

Les også: Nå skal F-35 skyte Raufoss-ammunisjon  

Hybrid

Hybrid betyr i denne sammenhengen at det benyttes rakettmotordrivstoff som består av en fast og en flytende del: fast brensel og flytende oksidasjonsmiddel.

Brenselet er syntetisk gummi (HTPB) av samme type som benyttes i vindusindustrien og som beholder egenskapene i et bredt temperaturspekter.

Blant fordelene med hybridmotorer er at de i motsetning til faststoffrakettmotorer kan skyvekraftreguleres og dessuten stoppes og startes opp igjen underveis.

Motoren er selvsagt ikke utviklet spesielt for Bloodhound-prosjektet. Derimot har Nammo jobbet med denne typen motorer siden 2010, og er i ferd med å ta fram en ny, og etter eget sigende kostnadseffektiv, familie sonderaketter.

Les også: Denne panserbilen er resultatet av hva Forsvaret lærte i Afghanistan

Rekordforsøk om fire måneder

De første kjøretestene av Bloodhound SSC skal skje i august på rullebanen Aerohub i Newquay, en av Storbritannias lengste rullebaner, på gummihjul og i hastigheter opp til 200 miles i timen/322 kilometer i timen.

I september reiser teamet til rekordforsøkarenaen, den tørrlagte sjøbunnen Hakskeen Pan i Northern Cape-provinsen i Sør-Afrika, for de første høyhastighetstestene.

Da er målet å nå 800 miles i timen (1 287 kilometer i timen) og dermed sette ny hastighetsrekord på bakken.

Les også: Slik blir Norges nye stridsvogner

Skal slå egen rekord

Det er Bloodhound-sjåføren Andy Green som også innehar dagens rekord på 763 mph (1 228 kilometer i timen), satt med Thrust SSC i 1997.

Hastigheten skal økes gradvis under testingen. Innledningsvis så fort som EJ200-motoren klarer alene. Deretter med én Nammo-motor.

Dersom alt går etter planen, skal Bloodhound-teamet returnere til Sør-Afrika neste år for å slå sin egen rekord på nytt og for å bryte 1000 miles i timen-grensa.

Da er det med tre rakettmotorer i tillegg til jetmotoren.

Les også: Boeing og Saab med nytt system for å skyte bomber fra bakken