Den 60 meter lange brua langs Holstebromotorvejen blir Danmarks første betongbru støpt i grønn betong. (Bilde: Vejdirektoratet)

GRØNN BETONG

Slik skal danske bruer bli mer miljøvennlige

Vejdirektoratet tester grønn betong.

Når det danske Vejdirektoratet skal i gang med støping av ny bru over Holstebromotorvejen i Vestjylland tester de en helt ny type betong.

Betongen som skal benyttes er utviklet som en del av et 29 millioner kroners dansk prosjekt, og skal gi en grønn omstilling av sement- og betongproduksjonen i landet, om alt går som planlagt.

Doblet fra 2010 til 2050

I dag bidrar produksjonen av sement med fem prosent av det totale menneskeskapte CO2-utslippet i verden.

Og om ingenting gjøres, sier prognosene at behovet for sement vil være dobbelt så stort i 2050 som det var i 2010.

– Det er dette som gjør at vi er forpliktet til å bidra til at fremtidens sementproduksjon er grønnere enn i dag. Jo mere vi kan minske CO2-utslippet ved produksjon av sement, jo bedre er det for miljøet, sier avdelingsleder Niels Højgaard Pedersen fra Vejdirektoratet i en pressemelding.

Ferjefri E39: Verdens første rørbru kan stå ferdig i 2025

Lavere temperatur

Den grønne betongen Vejdirektoratet skal benytte seg av kommer fra sement som fremstilles ved lavere forbrenningstemperaturer enn hva som er normalt, samt anvendelse av andre råmaterialer enn i konvensjonell betong.

– Det blir spennende å prøve ut grønn betong på brua over Holstebromotorvejen. Vi ser frem til å følge utviklingen, og håper dette blir en stor suksess slik at vi i fremtiden kan benytte oss av grønn betong på alle våre prosjekter, sier prosjektleder for utbyggingen, Janie Winther Ipsen.

Byggingen av brua forventes å komme i gang i løpet av årets siste måned. Og om alt går som det skal, skal brua stå ferdig sommeren 2016.

Les også: Det har aldri hastet mer å bygge en norsk bru

Nye materialer

I Norge produseres det mer enn 35 millioner m3 tonn betong årlig, og også her forskes det på spreng for å finne måter å få ned CO2-utslippene fra betongproduksjon.

– Betong er et unikt byggemateriale. Det er umulig å bygge et samfunn uten betong, det du kommer ikke unna, sier Tor Arne Martius-Hammer, seniorforsker ved Sintef byggforsk.

Derfor har også norske forskermiljøer sett mye på muligheter for redusere CO2-utslippet ved betongproduksjon.

– Vi har ikke sett på mulighetene for lavere forbrenningstemperaturer slik som danskene, men vi har sett på bruken av ulike tilsetningsmaterialer, sier han.

Se vannet forsvinne: Ny type asfalt sluker 4000 liter vann på 60 sekunder

Fra fossilt til bio

Betong er et materiale som lages ved at man blander sement og vann med sand, stein og andre tilsetningsstoffer.

– Det er først og fremst de store utslippene av CO2 under fremstilling av sement som gjør at betong har negative miljøkonsekvenser, forklarer Martius-Hammer.

Og forteller at det dermed har blitt forsket mye på å øke bruken av tilsetningsmaterialer for å få ned andelen sement i betongblandinger.

Han understreker at også produsentene gjør det de kan for å redusere CO2-utslippet fra sementproduksjon.

– I tillegg har mange sementprodusenter gått vekk fra fossilt brensel og over på biobrensel, for å redusere mengden CO2 som slippes ut ved produksjon, sier han.

Erstatter salt med sukker: Rotfrukt skal forhindre is på svenske vinterveier