SAMFERDSEL

Ny type asfalt sluker 4000 liter vann på 60 sekunder

Kan gi tørre gater til enhver tid.

Det nye Topmix Permeable-dekket fra britiske Tarmac kan slippe gjennom opptil 1000 liter vann i timen per kvadratmeter.
Det nye Topmix Permeable-dekket fra britiske Tarmac kan slippe gjennom opptil 1000 liter vann i timen per kvadratmeter. Bilde: Lafarge Tarmac/Youtube
Stein Jarle OlsenTestansvarlig
28. sep. 2015 - 19:09

Ved oversvømmelser er ofte et av de største problemene at veier og fortau ikke klarer å ta unna alt vannet som kommer, og at det derfor renner inn der det ikke skal.

Det håper britiske Lafarge Tarmac å gjøre noe med.

De har utviklet et nytt dekke kalt Topmix Permeable, en slags porøs asfalt som kan absorbere opptil 1000 liter vann i minuttet per kvadratmeter.

Les også: Asfalten på Gardermoen tåler ikke sommervarmen

Flere lag

Veidekket har et fullstendig porøst og grovmasket topplag som slipper vannet gjennom. Deretter kommer et forsinkelseslag som fungerer som et dreneringssystem og leder vannet til grunnvannsbassengene under.

Porøs betong har for øvrig vært på markedet i flere tiår, men det Tarmac har gjort er å videreutvikle denne til et toppdekke som er slitesterkt nok til å motstå vekten av trafikk.

Det nye dekket kan også brukes til å hjelpe med avrenning fra eksisterende asfalt om den installeres ved siden av, og en annen fordel er at vannet i systemet vil fordampe om det er varmt ute, og dermed bidra til holde overflatetemperaturene lavere i de varmeste månedene.

Det vil dessuten kunne brukes til å redusere eller fjerne problemet med vannplaning både på bil- og sykkelveier, selv om Tarmac ikke anbefaler at dekket brukes på veier hvor farten er høy eller sjansen for intensiv bremsing er stor. 

Les også: Verdens første rørbru kan stå ferdig i 2025

Må vedlikeholdes

Og hva med tilstopping? Lafarge Tarmac skriver på sine nettsider at Topmix Permeable har en gjennomsnittlig gjennomstrømningsrate på 36.000 millimeter vann i timen, mens man trenger rundt 300 millimeter i timen for å håndtere et hundreårsregn, altså et regnvær så kraftig at det i snitt bare oppstår hvert hundrede år.

– Ettersom gjennomstrømningsraten til dette materialet er så stor, må det en urealistisk mengde skitt til på overflaten for at gjennomstrømningen skal slutte å fungere. Vi anbefaler ikke at Topmix Permeable brukes i områder som skal brukes til aktiviteter som å lagre sagmugg eller i områder med store siltmengder, som for eksempel store gjenvinningssentre, men det er passende til de fleste andre bruksområder.

Selskapet anbefaler likevel at dekket spyles og skitt suges opp med jevne mellomrom.

De oppgir også at dekket vil kunne tåle temperaturer under 0 grader, ettersom forsinkelseslaget har opptil 35 prosent tomrom og dermed vil kunne håndtere at vannet utvider seg når det fryser.

Se produsentens skrytevideo under.

Les også: Ekstremregnet fikk hele veien til å rase ut

Klimaveier i Danmark

For et snaut år siden skrev vi for øvrig om danske forskere som jobber med å utvikle et liknende produkt - en asfalt med "porer" som kan absorbere vann.

Danskene har attpåtil installert en "klimavei" i Frederiksberg med noen av de samme egenskapene.

– Området her ved Helenevej ble hardt rammet under det seneste skybruddet, men om alle våre veier hadde vært laget på denne måten, hadde vi slett ikke hatt problemer, sa formann for teknikk- og miljøutvalget i Frederiksberg, Jan E. Jørgensen, til Dansk Radio for et drøyt år siden.

Les også: Her vil de lage vei av resirkulerte plastflasker

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.