RobotCar

Slik kan bilen din kjøre seg selv

Britiske RobotCar bruker laserskannere og stereokamera til å lage sine egne kart.

Britiske forskere har utviklet et system som gjør en robotbil i stand til å kjøre seg selv i kjente områder.

Systemet kan installeres i moderne biler for rundt 42000 kroner, og forskerne håper å presse prisen kraftig nedover.

Drømmen blir virkelighet

På 50-tallet drømte science fiction-forfattere om at robotsjåfører skulle kjøre bilene våre. Drømmen om robotbiler som styrer seg selv er av nyere dato, men den er likevel mye nærmere å gå i oppfyllelse.

Autonome, selvstyrte biler er fortsatt langt fra allemannseie, men de finnes faktisk allerede i dag. Noen av de mest avanserte og best kjente er Googles selvstyrte biler.

Denne flåten av autonome kjøretøyer har allerede tilbakelagt hundretusenvis av kilometer på egen hånd. Utstyrt med GPS, elektroniske kart og avanserte LIDAR-systemer, kan disse bilene styre seg selv på alt fra motorveier til travle bygater.

Google-bilene kan kjøre omkring på de amerikanske gatene fullt lovlig. I statene Nevada og California har myndighetene så stor tiltro til de autonome systemene at de har gitt disse bilene lov til å kjøre seg selv på offentlige gater og veier.

Les også: Denne bilen går på kaffe

RobotCar er fullstendig elektrisk. Department of Engineering Science

Ny tilnærming

Foreløpig er Googles selvstyrte biler ikke bare imponerende, de er også nokså enestående. Selv om både bilprodusenter og forskere eksperimenterer med biler som i varierende grad kan styre seg selv, kan ingen måle seg med Google-bilene når det gjelder selvstendighet.

Det ønsker forskere fra The Oxford Mobile Robotics Group (MRG) å gjøre noe med. Under det passende navnet RobotCar har de utviklet en bil som kan lære å styre seg selv.

De britiske forskerne har valgt en helt annen tilnærming enn Googles utviklerstab.

Mens Google-bilene i utgangspunktet kan styre seg selv overalt, kan RobotCar bare klare seg på egenhånd i områder den kjenner godt fra før.

Lager egne kart

Der Googles selvstyrte biler navigerer ved hjelp av eksisterende elektroniske kart og GPS, bruker RobotCar laserskannere og stereokamera til å lage sine egne 3D-kart og rutemodeller.

Bilen samler hele tiden informasjon om omgivelsene, og sammenligner denne informasjonen med kartene og modellene den har lagret på tidligere turer.

Tanken er at RobotCar etter hvert skal kunne ta over kjøringen på ruter du kjører ofte – som for eksempel til og fra jobben.

– Byene våre forandrer seg ikke veldig mye, så robotkjøretøyene vil se kjente omgivelser og si «Jeg kan denne veien. Vil du at jeg skal kjøre?». Dette er ikke total autonomi for bilen. Den vet når risikoen er lav, og da vil den tilby seg å ta over. Hvis den ikke kjenner seg igjen, vil den ikke tilby seg å kjøre, og det er alltid sjåføren som tar beslutningen, sier professor Paul Newman fra MRG til the Guardian.

Les også: Telefonteknologi endrer bilene

Britiske RobotCar er utstyrt med laserskannere i støtfangerne både foran og bak. John Cairns

Full kontroll

For å kunne kjøre trygt på egenhånd, må ikke robotbilen bare kjenne veien. Den må også kunne reagere på andre biler, syklister, fotgjengere, barnevogner, veiarbeid og andre hindringer i veien. RobotCar bruker både laserskanneren og stereokameraet til dette.

Laseren skanner et synsfelt på 85 grader 13 ganger i sekundet, og kan oppdage hindringer 50 meter foran bilen. Slik kan robotbilen stoppe i god tid.

Om RobotCar ikke lenger kjenner seg igjen, vil den be deg ta over styringen. Om du ikke gjør det, vil den rett og slett stoppe. Og som sjåfør kan du når som helst gripe inn og ta kontrollen ved å tråkke på bremsen.

Relativt rimelig

RobotCar er basert på en modifisert Nissan Leaf, men ifølge the Guardian, skal systemet kunne installeres også på andre moderne biler. Prislappen ligger på rundt 42 000 kroner.

Dette er naturligvis ikke billig, men sammenlignet med andre selvstyrte biler er det faktisk relativt rimelig. Og Newman og kollegene ønsker å presse prisene videre nedover.

– For øyeblikket koster det rundt 5000 pund, men vi jobber med å redusere dette til rundt 100 pund, sier Newman.

Les også:

Om tre år kommer hybridbilen som kjører på luft  

Roboter kan redde norsk industri

Dette hjulet har innebygget motor