Tekniker Morten Olsson (t.v.) viser tivoliinspektørene Espen Heiszter og Per Ole Bjørklund at også den manuelle åpningen av sikkerhetsbøylene fungerer på Tusenfryd. (Bilde: PER-IVAR NIKOLAISEN)

SIKKERHET I FORNØYELSESPARKER

Slik holder de deg trygg på tivoli

Tilsynene

  • Park- og tivolitilsynet og Taubanetilsynet ble fra 1. januar 2012 en egen avdeling i Statens jernbanetilsyn, etter å ha vært en del av Det Norske Veritas i mange år.
  • Tilsynet utsteder sikkerhetsmessig godkjenning av innretninger til bruk i park- og tivolianlegg. Det kontroller at virksomhetene utøves i samsvar med gjeldende lovgivning, herunder at de ansatte har de nødvendige sikkerhetsmessige kvalifikasjoner.
  • Tilsynet følger også opp ulykker med personskade. Det kan også gi pålegg om å stanse driften.
  • Park- og tivolitilsynet gjennomførte i fjor førstegangstilsyn med i alt 82 nye fornøyelsesinnretninger, hvorav 49 oppblåsbare innretninger. Det ble utstedt i alt 774 sikkerhetsmessige godkjenninger til i alt 265 eiere.
  • Det ble gjennomført 662 besiktelser av enkeltinnretninger, og det ble gitt 680 pålegg med frist for utførelse.

Antall gitte pålegg i 2012

  • Fornøyelsesparker: 178
  • Lekeland: 67
  • Omreisende tivoli, norske: 69
  • Omreisende tivoli, utenlandske: 76
  • Utleieforetak: 124
  • Vannrutsjebaner: 112
  • Gokartbaner: 54
  • Totalt: 680

Antall ulykker i 2012

  • Ingen ulykker med alvorlig personskade i fjor (omfatter hodeskader med besvimelse mer enn 15 minutter, åpne eller kompliserte brudd).
  • 20 ulykker med mindre alvorlige skader (omfatter større kutt, hodeskader med besvimelse mindre enn 15 minutter, enkle brudd av lange knokler). Ni av dem på fornøyelsesparker, en på lekeland, syv på vannrutsjebaner, tre på gokartbaner.
  • 191 småskader (omfatter skrubbsår, småsår, hodeskader med svimmelhet, brudd av finger / tå / tann).

Tekniker Morten Olsson går inn i tunnelen – slik han gjør det hver dag før han starter en av verdens bratteste vann-berg-og-dal-baner.

Full sjekk

Hele den 320 meter lange skinnegangen må sjekkes. Med en helning på 50 grader og toppfart på 75 km/t kan det få alvorlige følger om noe eller noen skulle ha havnet i veien.

Olsson sikrer seg at ingen har hoppet over gjerdet eller kastet ting inn på banen. Han sjekker at det er akkurat passe med vann i oppbremsingsbassenget – for lite vann vil gi båten for høy fart, mens for mye vann vil gi en ubehagelig bråstopp.

Han kontrollerer sikkerhetsbøylene for løse deler, sjekker hjulene for slark og sprekker, kontrollerer friksjonsfeltet og bumpere på båten, sjekker drivkjeder og automatiske sikkerhetsbremser i heisen.

– Vi tenker hele tiden sikkerhet. Det er det som gjør at jeg kan sove godt om natta, sier Olsson, en av 13 teknisk ansatte på fornøyelsesparken Tusenfryd sør for Oslo.

Les også: Den store flyplassfiaskoen

"Glide Fingers" under båten fungerer som mothaker som hindrer at den raser bakover dersom drivkjedet ryker, forklarer tekniker Morten Olsson (t.v.) til tivoliinspektør Per Ole Bjørklund.
"Glide Fingers" under båten fungerer som mothaker som hindrer at den raser bakover dersom drivkjedet ryker, forklarer tekniker Morten Olsson (t.v.) til tivoliinspektør Per Ole Bjørklund. PER-IVAR NIKOLAISEN

Ingen alvorlige ulykker

Den økende sikkerheten ved tivolier og fornøyelsesparker er etter alt å dømme en av årsakene til at den ferske årsberetningen fra Park- og tivolitilsynet kan fortelle at det ikke var en eneste ulykke med alvorlig personskade i fjor.

Ulykkene i kategoriene for «mindre alvorlige personskader» og «småskader» skyldes svært sjelden tekniske feil.

De handler om tivoligjester som gjør ting de ikke burde gjort – eller som det heter om en de vanligste ulykkesårsakene i rapporten: «Mistet kontrollen på egen bevegelse».

Senioringeniør og tilsynsmann Per Ole Bjørklund sjekket over 300 installasjoner i 2012, og mener at tilstanden ved tivoliene er god. Særlig ved de omreisende tivoliene har det skjedd en sikkerhetsrevolusjon.

De ambulerende tivoliene er i dag med på den omfattende erfarings- og kunnskapsutvekslingen i fornøyelsesbransjen.

– Før var det stor forskjell i sikkerhet mellom omreisende tivolier og faste fornøyelsesparker som Tusenfryd. Bransjen har nå skjønt at den ikke har råd til ulykker. Noe annet ville vært å skyte seg i foten, sier Bjørklund, som denne dagen sjekker tilstanden på berg-og-dalbanen Supersplash som tekniker Morten Olsson har ansvar for.

Tivoliinspektør Espen Heiszter (t.v.), tekniker Morten Olsson og tivolinspektør Per Ole Bjørklund sjekker tunnelen og skinnegangen for fremmedelementer før prøveturen med Supersplash.
Tivoliinspektør Espen Heiszter (t.v.), tekniker Morten Olsson og tivolinspektør Per Ole Bjørklund sjekker tunnelen og skinnegangen for fremmedelementer før prøveturen med Supersplash. PER-IVAR NIKOLAISEN

Les også: Derfor blir værmeldingene feil

Skjerper stadig sikkerheten

Et solid drivkjede drar farkosten med vikinghode oppover den bratte bakken til toppen av banen og det første droppet på Supersplash.

Skulle det enorme kjedet mot all formodning ryke, slår flere mothaker, på fagspråket kalt «Glide Fingers», under båten inn for å hindre at båten raser bakover. Andre deler på innretningen sjekkes med ultralyd, og alle kritiske deler byttes med jevne mellomrom.

– Vi må tenke risikoredusering hele veien. Tida jobber jo mot oss – statistisk sett skal det jo før eller siden skje noe, så lista må hele tiden settes opp, sier direktør Bjørn Håvard Sollie i Tusenfryd.

Det har vært få alvorlige ulykker i parkens 25 år lange historie. Den verste var da en rullestolbruker skled ut av attraksjonen Roll-Over i 2005.

Park- og tivolitilsynet konkluderte med at sikkerhetsbøylen var i lås, men at mannen satt i en spesiell stilling grunnet sitt handikapp. Dette førte til at han skled ut, falt fem meter og fikk bruddskader i hode og rygg.

I 2002 slapp de små passasjerene unna uten skader da en av armene på barnekarusellen Småflyene falt ned. En defekt låsemutter gjorde at skråstaget som holdt armen oppe løsnet.

Først ble det innført doble muttere og hyppigere inspeksjoner. Begge karusellene er nå fjernet fra parken.

– Vi gjør oss erfaringer underveis, og det er hele tiden en utvikling i sikkerheten, understreker Sollie, som selv er ingeniør og har gått gradene fra å være sesongansatt til å bli teknisk sjef til nå å være direktør for hele parken.

TEST: Nordens beste vitensentre

Park- og tivolitilsynet besøker Tusenfryd.
Tivoliinspektørene prøvekjører mange av attraksjonene, men tivoliinspektør Per Ole Bjørklund nøyer seg her med en kikk på Supersplash der den dundrer ut i vannet. PER-IVAR NIKOLAISEN

680 pålegg

Dagene før 17. mai er blant senioringeniørene i Park- og tivolitilsynet kjent som «helvetesuka».

Per Ole Bjørklund og fire andre inspektører turnerer Østlandet for å rekke over flest mulig installasjoner i det som er høysesongen for folkelige fornøyelser. Mange av de utenlandske tivoliene er innom Norge bare akkurat nå.

I 2012 gjennomførte tre inspektører tilsyn på i alt 662 karuseller, berg- og dalbaner, hoppeslott, vannrutsjebaner og gokartbaner i fjor. De skrev ut 680 pålegg.

De fleste manglene er av mindre alvorlig art, ifølge Bjørklund. En og annen spiker som stikker opp her og der, slitt eller manglende sikkerhetsbelter i småkaruseller, et sperretau som ikke er på riktig sted.

Park- og tivolitilsynet skal også tilse at de som driver innretningene har et godt fungerende internkontrollsystem med hensiktsmessige rutiner for sikker drift og vedlikehold.

19 eiere av innretninger fikk i fjor pålegg om stans på sikkerhetsmessig grunnlag. Årsaken var manglende tilbakemelding om at pålegg var utført.

Park- og tivolitilsynet besøker Tusenfryd.
Kritisk i MagasugetDen daglige sjekklisten på berg-og dalbanen Supersplash. PER-IVAR NIKOLAISEN

Kritisk i Magasuget

Iblant er det mer alvorlig. Særlig når attraksjonene begynner å nærme seg alderdommen etter 20 til 30 år kan det oppstå det Bjørklund kaller «utmattelsesskader».

Som på den legendariske vannrutsjebanen Magasuget i Sommerland i Bø i fjor.

– Vi avdekket råte i limtrebjelkene som holder konstruksjonen oppe, sier Bjørklund.

En av skjøtene i sklia hadde fått en sprekk på 10–20 millimeter på grunn av frostsprengning. Sprekken ble reparert og ble holdt under konstant dokumentert pålagt overvåkning hele fjorsesongen.

– Det var kritisk, og kunne ført til at noen kunne blitt flådd på ryggen, påpeker Bjørklund.

Bjelkene ble pålagt skiftet foran årets sesong, og Magasuget vil framstå i ny drakt fra åpningsdagen.

Les også:

Bergen får verdens høyeste trebygg  

Her er Jernbane-Norges nye stolthet

Her er Skandinavias største modelljernbane