IT

Her er Skandinavias største modelljernbane

Leketog til 11 millioner. Se video.

13. des. 2012 - 19:15

I løpet av et par år har ildsjeler i Gamlebyen i Fredrikstad anlagt Skandinavias - og kanskje Nordens - største jernbaneanlegg.

Jernbane til 11 millioner

Men drømmen om dobbeltspor er enklere å oppfylle her enn hos norske samferdselsmyndigheter:

Investeringen er på snaut 11 millioner kroner, og skalaen er 1 til 87.

NSB-sjefen: – Jeg var klar over problemet før jeg satte meg i et Flirt-tog

To trinn

Byggetrinn 1 åpnet høsten 2010, og 12. desember 2012 klokken 12 minutter over 12 sto andre trinn klart.

Nærmere 4 kilometer skinner snor seg over 400 kvadratmeter.

3300 ulike bygninger skaper atmosfæren, og det er lagt mye arbeid i detaljene.

SKROT: Du finner stedets egen Skrotnisse hvis du gransker detaljene.
SKROT: Du finner stedets egen Skrotnisse hvis du gransker detaljene.

Digital utfordring

Initiativtaker er Arne Børresen, lokalt kjent som journalist, avisbud, skipper - og jernbanesjef i miniformat.

– Blant de tekniske utfordringene har vært å få de ulike togtypene å kommunisere med det digitale styringssystemet. Det er mye elektronikk som ligger til grunn i dette anlegget, sier Børresen.

Gjenskapt

Selv om han ikke legger skjul på at dette i utgangspunktet er en lek, understreker han at senteret kaster av seg nok til tre arbeidsplasser i Gamlebyen.

Også den gamle festningsbyen er gjenskapt i det nye anlegget.

Les også: – Det vil ta 40 år å få jernbanen opp på akseptabel standard

Styring

Anlegget styres fra en egen trafikksentral utformet som et lokomotiv.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Hjernen i sentralen er det tyskutviklede styringsprogrammet Win Digipet, som sørger for at togene ikke havner på kollisjonskurs.

– Vi har tegnet linjene inn i programmet. Ved hjelp av feedback-kontakter ute på linjen kan vi få automatisk generert ruter for togene, forklarer trafikkleder Haakon-Christian Oehninger Storvoll.

Det er nærmest å sammenlikne med ERTMS for fullskale-jernbanen.

Han kan kjøre opp til 12 togsett samtidig med den designen som ligger i systemet nå.

Digipet holder også orden på sporskifter, signaler og bommer.

Se videoen for flere detaljer.

KONTROLL: Haakon-Christian Oehninger Storvoll har kontroll med togsettene ved hjelp av et eget styringsprogram. Espen Zachariassen
Les også:

– Bilen blir ubrukelig til og fra jobb  

Dette toget skal sveve i 500 km/t

Derfor lammes togtrafikken av småfeil

30 prosent raskere tog om tre år  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.