GAMLEBYEN MODELLJERNBANESENTER

Her er Skandinavias største modelljernbane

Leketog til 11 millioner. Se video.

I løpet av et par år har ildsjeler i Gamlebyen i Fredrikstad anlagt Skandinavias - og kanskje Nordens - største jernbaneanlegg.

Jernbane til 11 millioner

Men drømmen om dobbeltspor er enklere å oppfylle her enn hos norske samferdselsmyndigheter:

Investeringen er på snaut 11 millioner kroner, og skalaen er 1 til 87.

NSB-sjefen: – Jeg var klar over problemet før jeg satte meg i et Flirt-tog

To trinn

Byggetrinn 1 åpnet høsten 2010, og 12. desember 2012 klokken 12 minutter over 12 sto andre trinn klart.

Nærmere 4 kilometer skinner snor seg over 400 kvadratmeter.

3300 ulike bygninger skaper atmosfæren, og det er lagt mye arbeid i detaljene.

SKROT: Du finner stedets egen Skrotnisse hvis du gransker detaljene. Espen Zachariassen

Digital utfordring

Initiativtaker er Arne Børresen, lokalt kjent som journalist, avisbud, skipper - og jernbanesjef i miniformat.

– Blant de tekniske utfordringene har vært å få de ulike togtypene å kommunisere med det digitale styringssystemet. Det er mye elektronikk som ligger til grunn i dette anlegget, sier Børresen.

Gjenskapt

Selv om han ikke legger skjul på at dette i utgangspunktet er en lek, understreker han at senteret kaster av seg nok til tre arbeidsplasser i Gamlebyen.

Også den gamle festningsbyen er gjenskapt i det nye anlegget.

Les også: – Det vil ta 40 år å få jernbanen opp på akseptabel standard

Styring

Anlegget styres fra en egen trafikksentral utformet som et lokomotiv.

Hjernen i sentralen er det tyskutviklede styringsprogrammet Win Digipet, som sørger for at togene ikke havner på kollisjonskurs.

– Vi har tegnet linjene inn i programmet. Ved hjelp av feedback-kontakter ute på linjen kan vi få automatisk generert ruter for togene, forklarer trafikkleder Haakon-Christian Oehninger Storvoll.

Det er nærmest å sammenlikne med ERTMS for fullskale-jernbanen.

Han kan kjøre opp til 12 togsett samtidig med den designen som ligger i systemet nå.

Digipet holder også orden på sporskifter, signaler og bommer.

Se videoen for flere detaljer.

KONTROLL: Haakon-Christian Oehninger Storvoll har kontroll med togsettene ved hjelp av et eget styringsprogram. Espen Zachariassen
Les også:

– Bilen blir ubrukelig til og fra jobb  

Dette toget skal sveve i 500 km/t

Derfor lammes togtrafikken av småfeil

30 prosent raskere tog om tre år