Hele stasen: Dette er det som skal bygges inn i bilen i tillegg til antennen som ble limt øverst på frontruten.
DAB-ANTENNEN: DAB krever en egen antenne. Her er den montert over ryggespeilet og antennelednignen er lagt skjult under panelene i bilen.
TO ANTENNER: FM-antennen er originalmontert foran og DAB-antennen på frontruten.
Voila: DAB-radio på FM-båndet.

TEST: DAB-RADIO TIL BILEN

Slik får du DAB-radio i bilen

Vi testet det første ombyggingssettet som gir deg DAB-radio i bilen.

 

I år begynner en voldsom utbygging av det digitale radionettet i Norge.

Etter sommeren 2015 skal dekningen være den samme som vi har på beredskapskanalen P1 i dag, og i 2017 er det meningen at FM-nettet fases ut til fordel for DAB+.

Standardformat

Det er vel og bra, men hva med alle biler som bare har FM-radio? Vi kan jo ikke kaste dem som vi vil kvitte oss med gamle FM-radioer. Så hva skal vi gjøre?

I gamle dager var biler utstyrt med en såkalt bilstereo i standardisert format, som ble om talt som 1 DIN høye etter de tyske industrinormene. De som har en slik bil, har det enkelt.

Vanskelig å bytte

Med nyere biler er det ikke like enkelt. Her er det ikke lenger snakk om en bilstereo, men et underholdningsanlegg.

Gjerne med Ipod- og telefontilkobling, navigasjon og mye mer. Slikt kan ikke bare byttes.

Innen 2017 vil det komme mange nye løsninger, og prisene vil falle. Men vil du ha flere radiokanaler når du er utenfor de store byene, og er lei av å høre det skurre på FM, finnes det løsninger allerede i dag.

Undertegnede er i den kategorien og savnet den gamle DAB-bilstereoen som var lett å montere i den forrige bilen.

Les også: Norkring vant den nye digitale radiofrekvensen

Lekedigital

Da den ble erstattet med en ny Nissan Qashqai for et par år siden, ble jeg fortalt at den har digital radio. Men ikke mer digital enn at det var en FM-radio med digital skjerm.

Løsningen ble å teste ut et av de første tilbudene som gjør det mulig å bygge en DAB-modul inn i bilen og integrere den med underholdningsanlegget.

Vi snakket med importøren MediaDAB Norge, Oslo Bilstereo og Nissan Norge, som også var interessert i å se hva de kunne tilby sine kunder.

DAB-radioen: Verksmester Erik Monahan fra Oslo Bilstereo har koblet til DAB-modulen og er klar til å dytte den inn i dashbordet. Legg merke til USB-kabelen som ble trukket frem over pedalene og som kan brukes til å oppgradere radioen i fremtiden. Odd Richard Valmot

DAB fra Italia

DAB-settet er beregnet på å bygges inn bak dashbordet. Det er ingen liten utfordring, for de fleste bilmodeller trenger en spesiell tilpasning.

Både til selve underholdningsanlegget og til kontrollene på dashbordet og på rattet.

Den italienske produsenten Media DAB har laget en liten DAB/DAB+-radiomodul og tilpasningsutstyr til en rekke bilmodeller av ulike årsklasser.

Til de «heldigste» bilene finnes det en såkalt plug and play-modell. Det gjelder omtrent halvparten av bilmodellene, med en overvekt blant de europeiske.

Til min Nissan var jeg ikke like heldig. Her måtte det til en generisk tilkobling. I praksis betød det litt mer kobling av ledninger og litt mer studier av manualen.

Derfor var det greit å ha med en fagmann. Verksmester Erik Monahan fra Oslo Bilstereo fikk sin ilddåp på Nissan Qashqai, men det tok overraskende kort tid likevel.

På litt over en time var hele stasen montert, inklusive antennen.

Les også: Tunnel-DAB med nødfunksjon

Antenne

Å montere DAB-enheten er én ting. Noe annet er å sørge for at den har et godt «øre».

Media DAB-modulen har den siste DAB-chipen fra Silicon Frontier, som har fått mye lovord for følsomheten, men det hjelper ikke uten en god antenne, og FM-antennen kan ikke brukes, for DAB mottas på 200 og ikke 100 MHz.

Det finnes antennepisker med doble antenner, men i dette tilfelle ble det installert en antenne som limes på utsiden av frontruten bak ryggespeilet. På innsiden limes det på en mottaker.

Antennesignalet går gjennom ruten med induksjon. Nedføringen ble lagt skjult bak panelene i bilen. Det tok ikke drevne Erik Monahan mange minutter å få frem antenneledningen.

KOBLER TIL FM: Det er lett å koble DAB-modulen til underholdningsanlegget når kontaktene stemmer.

Kompromiss

Selv om alt er skjult og koblet til underholdningsanlegget, blir det bare en 90 prosent løsning. Det går ikke å preprogrammere radiokanaler på knappene.

DAB-radioen blir overført på en ledig FM-frekvens som kobles til en av knappene. For å skifte kanal, må man enten trykke søk på radioen eller bruke kanal opp/ned på rattet.

Det at rattknappen virker på DAB er imponerende. Programvaren til radioen er tilpasset norske forhold med Æ, Ø og Å og norsk stemme. Radioen sender kanalnavn på RDS som FM-radioen viser på skjermen, men den klarer ikke tilleggsteksten som en DAB-radio viser.

Selve radiosignalet konverteres til en FM-frekvens som originalradioen mottar. Det sendes ikke ut, men går på kabel fra DAB-enheten og inn på antennen.

En signalsvitsj sørger for at den vanlige FM-antennen kobles ut når den valgte frekvensen mottas så eksterne FM-signaler ikke forstyrrer.

Digitalt

Vi har kjørt rundt i Oslo og signalkvaliteten er utmerket, men det duger neppe som landsdekkende test. Det er satt opp under hundre sendere rundt om i landet de siste 15 årene.

Likevel tror vi kombinasjonen av DAB-chipen fra Silicon Frontier og utvendig antenne gjør susen der det finnes spor av signal.

I løpet av sommeren vil DAB-utbyggingen gjøre forholdene bedre i en rekke områder. I mellomtiden kan vi kjøre Gudbrandsdalen uten at det skurrer på de få FM-kanalene som er tilgjengelig.

Tester fra Teknisk Ukeblad:

En virkelig lekker ultrabook

TEST: Hjemmekino for én

TEST: Nye Apple TV

Nye iPad: For en skjerm!

TEST: Nike+ FuelBand