Vegvesenet har konkludert med at den skadde Skjeggestadbrua må rives. (Bilde: Meek, Tore/NTB Scanpix)
Ekspertgruppen er usikker på stabiliteten til flere av bruas fundamenter. (Bilde: Statens Vegvesen)

SKJEGGESTADBRUA

Skjeggestadbrua skal sprenges

Vegvesenet er redde for at hele brua skal kollapse.

FAKTA OM SKJEGGESTAD BRU

  • Skjeggestad bru på E18 i Vestfold ble bygget i 1998, og tatt i bruk i 2001.
  • Bruen ble bygget i forbindelse med E18 Gutu – Hellandprosjektet.
  • Brua er en kassebru i spennbetong, som er en svært vanlig brutype.
  • Brua ble prosjektert av SCC Abel Engh/Scandiaconsult og ble bygget av Veidekke.
  • Norske bruer blir inspisert hvert femte år.

Kilde: Statens vegvesen.

I løpet av helgen har Vegvesenet gjort seg ferdige med første fase av grunnboringene og analysene av prøvene fra Skjeggestadbrua.

– Ved hjelp av grunnboring og fotografering med droner har vi brukt helgen på å kartlegge skadene på brua. En ekspertgruppe har sett på geoteknikken og bruforholdet og konkludert med hva vi bør gjøre med den skadde brua, sier avdelingsleder Ingunn Foss i Statens vegvesen i en pressekonferanse tirsdag.

Brua må rives

Vegvesenets ekspertgruppe med geologer og bruspesialister har kommet fram til at den skadde Skjeggestadbrua bør rives.

– Arbeidsgruppa anbefaler å rive deler av Mofjellbekken bru vest ved hjelp av spregning med mål om å redusere risiko for skader på bru øst, sier Foss.

Det er andre alternativer som vurderes som rivning, men sprengning er mest aktuelt.

– Hvorfor anbefaler dere sprenging fremfor riving?

– Det er en høy og økende risiko for at den vestre brua vil kollapse helt. Derfor er det viktig å få brua ned fortest mulig, på en kort og kontrollert måte, sier brudirektør Børre Stensvold i Vegvesenet.

Kan gi nye skred

Allerede neste uke regner Vegvesenet med å være i gang med sprengingen av deler av brua.

– Er det ikke en fare for at sprengningen vil skape vibrasjoner som setter i gang nye skred?

– Jo, det er det en viss risiko for. Derfor skal sprengningen foregå ved hjelp av roboter og kraner. Vi går ikke ned til brua. Det er en høyrisiko for at hun kan kollapse. Av hensyn til sikkerheten til folk er dette den beste metoden, sier Stensvold til Teknisk Ukeblad.

Les også: Vegvesenets splitter nye svingbru var ute av drift

Komplisert jobb

For å lade sprengstoffet når brua skal sprenges må man derfor ut med en robot på 14 tonn.

Denne kjøres nær fundamentene. Det er da en viss risiko for at fundamentene gir etter for belastningen.

– Vi vil understreke at det er en komplisert jobb vi går i gang med, sier seksjonsleder for grunnboring, Knut Hagberg.

Arbeidet med sprengingen skal gjennomføres av AF Decom, som tidligere har gjennomført flere store rivejobber ved hjelp av fjernstyrte rivemaskiner.

Skjeggastadbrua brutegning
Skjeggastadbrua brutegning Statens Vegvesen

Fravik fra dagens regler

Den raskeste måten å etablere en ny bru er å bruke eksisterende tegninger. Dette forutsetter et fravik fra dagens byggeregler, slik at man kan benytte regelverk som gjaldt ved prosjektering i 1998.

Man kan da starte byggingen av ny bru umiddelbart etter at overbyggingen er revet, ifølge rapporten fra ekspertgruppen.

Arbeidsgruppa er i tvil om stabiliteten til fundamentene, spesielt i akse fem og seks, til den brua som ikke er skadet. Det er derfor en viss risiko for at disse fundamentene kan gi etter.

Denne risikoen er økende med tiden da det kan se ut som at jordmassene fortsatt er i bevegelse, ifølge ekspertgruppas rapport.

Les også: Oppsto enorme synkehull da Vegvesenet bygget bru i kvikkleire på E18

Saken oppdateres fortløpende.

Les også:

Ulykkesbrua måtte skredsikres da den ble bygget

Vegvesenet fant kvikkleire da ulykkesbrua ble bygget - vises ikke på farekartene

Norske bruer trenger vedlikehold for opp mot 19 milliarder