Akterspeilet på Seasight. (Foto: Br. Aa)

SHIP OF THE YEAR 2016

Ship of the Year 2016 er «Vision of the Fjords»

HAMBURG/SMM: Det er første gang en katamaran i karbonfiber kan smykke seg med tittelen Årets skip.

Som TU skrev mandag, var Vision of the Fjords, tidligere kalt Seasight, soleklar favoritt til prisen.

Administrerende direktør ved verftet Brødrene Aa, Tor Øvin Aa, er svært fornøyd, men også litt forundret over all viraken det spesielle fartøyet VisIon of the Fjords har fått. Brødrene Aa er kjent for å bygge svært raske katamaraner og båter.

 Vision of the Seas er i sitt rette element når hastigheten er 8 knop og framdriften besørges av batterier.

 – Vi har aldri fått så mye oppmerksomhet noen sinne som etter at vi lanserte Seasight, sier administrerende direktør Tor Øyvind Aa.

Batteripakke

Nøkkelen ligger i den spektakulære designen og at det er en hybrid katamaran i karbon.

Ideen er at passasjerene skal kunne gå trappeløst rundt hele skipet og at man skal ha fullt utsyn fra alle sitteplassene. Ideen til formgivning er hentet fra sikk-sakk-veier i fjellsidene.

Vision of the Fjords har to elmotorer på 150 kW hver og to dieselgeneratorer på 749 kW. Batteripakken er levert av norske ZEM og er på 600 kWh. ABB har levert det elektriske systemet om bord.

Vision of the Fjords

Operatør: The Fjords

Verft: Brødrene Aa

Passasjerer: 400

Lengde: 40

Bredde: 15 m

Maks fart: 19,5 knop

Motorer: 2x MAN 749kW + 2x Oswald PM elmotor 150kW

Gir/propell: ZF marine gir, West Mekan CPP

Offentlig velvilje

Sjøfartsdirektoratet får skryt for å være positiv innstilt og løsningsorientert for å komme i mål med nye regler og krav til batterier i passasjerferger.

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen er glad for å høre at bransjen har fått et mer positivt syn på direktoratet.

– Det har vært mitt mål fra dag en i jobben. Vi har jobbet målbevisst med strategi, verdier og holdninger. Vår visjon er å være den foretrukne sjøfartsmyndighet, «preferred maritime administration». Det forplikter. Vi må hjelpe kundene til å nå sine mål, sier Akselsen, som for første gang er på SMM.

Han er stolt over å ha bidratt til at Vision of the Fjords er blitt en realitet og får den gjeve prisen.

Bremse - ikke stanse

– Vår oppgave er å tenke på sikkerhet og miljø, først og fremst. Vi må av og til sette foten på bremsen og sette krav til aktørene, men vi skal ikke ha håndbremsen på, sier Akselsen.

Han mener Ship of the Year-prisen er med på å sette Norge på kartet over de mest innovative sjøfartsnasjoner. For to år siden ble den 100 prosent elektriske fergen Ampere tildelt den samme prisen i Hamburg.

– Det setter Norge på kartet. Vi får henvendelser fra sjøfartsmyndigheter i andre land som vil til Norge for å lære, sier Akselsen.

Leder i NCE Maritime Clean Tech, Hege Økland, sier til TU at hun håper cruisenæringen kan lære av Vision of the Fjords.

– Et første skritt på veien kan være at de bruker batteridrevne tenderbåter til å frakte passasjerer til og fra land når de besøker norske fjorder, sier hun.

Også næringsminister Monica Mæland (H) sender sine gratulasjoner. 

– De er virkelig en verdig vinner av årets skip. En høy grad av innovasjon er en forutsetning for å vinne denne prisen. Med sine hybridløsninger kan denne passasjerkatamaranen gå på fornybar energi i Nærøyfjorden. De har de vært både innovative og miljøvennlige på samme tid. Dette er viktige elementer i regjeringens maritime strategi, sier hun. 

Regjeringen til stede

Regjeringen vet å støtte norsk industri.

I år var det statssekretær Dilek Ayhan i Næringsdepartementet som sto for prisoverrekkelsen på den norske paviljongen på SMM, verdens største shippingsmesse.

SMM og Nor-Shipping går om hverandre annethvert år.

SMM 2016 har litt over 2100 utstillere fra 60 land og regner med at 50.000 personer er innom de fire dagene messen varer.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)