Harmony of the Seas

Bli med ombord på verdens største cruiseskip

Vår reportasje i 360 VR tar deg med til broen, maskinrommet og surfestranda ombord.

BARCELONA/MIDDELHAVET: Store krefter settes i sving når verdens største cruiseskip, Harmony of the Seas, skal forlate kaia og sette ut mot havet.

Vi ble med ut fra havna i Barcelona, og gjennom vår nye VR-reportasje (over) kan du høre hva kaptein Gus Andersson og maskinsjef Ivo Marenc sier om å føre et skip av denne størrelsen - med nesten 9.000 passasjerer ombord.

Videoen kan sees på mobil ved å åpne den i Youtube-appen, der kan du også koble til egne VR-briller. På vanlig datamaskin kan du klikke og dra i videoen for å se deg rundt (virker ikke i Safari-nettleseren). 

Se flere VR-videoer i vår VR-seksjon.

Få norske leverandører

Det må letes lenge for å finne norske merkenavn om bord i det 362 meter lange skipet på 226.963 bruttotonn.

– Det er ikke så mange norske utstyrsleverandører til dette skipet, vedgår maskinsjef Ivo Marenc.

Kroaten Ivo Marenc er maskinsjef om bord på Harmony of the Seas.
Kroaten Ivo Marenc er maskinsjef om bord på Harmony of the Seas. Foto: Eirik Helland Urke

Han er imidlertid veldig fornøyd med dem som har fått innpass og trekker spesielt fram brannvarslingssystemet fra Autronica og brannsikring av ledninger.

Maskinsjefen står i skipets hjerte, kontrollrommet på dekk 2. Der han med på det aller meste av det som er av informasjon om alt det tekniske utstyret om bord.

Mosse-seier

Det står Wärtsilä på mange av skjermene. Wärtsilä står også ansvarlig for fjernovervåking og drift av mye av utstyret. 

Det gjelder også de to hybride scrubbersystemene, som er levert av det finske selskapets avdeling i Moss.

Scrubberne, som er de største i sitt slag, brukes til å vaske svovel ut av eksosen. De kan brukes både i et lukket og i et åpent system.

Molde-tap

Motorkonstellasjonen består av to store og fire mindre motorer. Det gir større fleksibilitet til drivstoffoptimal kjøring.

– Wärtsilä har levert alle seks hovedmotorene og  de fire 5,5 MW baugpropellene, sier Marenc.

Molde-bedriften Brunvoll har nærmest vært hoffleverandør av baughtrustere til RCCL. Men ikke til prestisjeskipet.

Harmony of the Seas

  • Jomfrutur: 29 mai 2016 – bygget ved STX France i St. Nazaire, Bahamas-flagg
  • Klasseselskap: DNV GL
  • Bruttotonn: 226.963
  • Lengde: 362 meter ( 1.188 fot)
  • Bredde: 65,5 meter (215,5 fot)
  • Dypgang: 9,1 meter (30 fot)
  • Cruisefart: 22 knop
  • 5.479 gjester i dobbeltrom, totalt plass til 6.780 med et mannskap på 2100.
  • 24 gjesteheiser, 18 dekk.
  • Hovedmaskineri: 2 x Wärtsilä 16V46 (2 x 18,480 kW)/ 4 x Wärtsilä 12V46 (4 x 13,860 kW)
  • Framdrift: 3 x ABB Azipod (3 x 20,5 MW)
  • Baugthrustere: 4 xWärtsilä CT3500 (4 x 5,5 MW) baugthrustere på 7.500 hk hver.

– Rederiet ønsket færre, men større thrustere. Det kan vi foreløpig ikke levere, sier Knut Andresen, teknologi og utviklingsdirektør i Brunvoll.

Finsk stolthet

De tre 20,5 MW azimuthpropellene til framdrift er levert av ABB i Finland.

Wärtsilä har imidlertid levert navigasjons- og posisjoneringssystemet NACOS Platinum, kamaerovervåkingen (CCTV) samt mye annet elektrisk og automasjonsutstyr om bord.

– Vi er veldig stolte av å ha fått såpass omfattende leveranser til verdens største cruiseskip, sier Fred Danska, direktør med ansvar for cruise i Wärtsilä Marine Solutions.

Grønnvask med luftbobler

RCCL skryter det de kan av sin grønne profil.

Kaptein Gus Andersson sier at Harmony of the Seas har 20 prosent lavere energiforbruk enn søsterskipet Oasis of the Seas.

Uvanlig mange på brua. Verftet og underleverandører har fortsatt småting som må rettes på.
Uvanlig mange på brua. Verftet og underleverandører har fortsatt småting som må rettes på. Foto: Eirik Helland Urke

Det skyldes ikke ett enkelt tiltak, men summen av en rekke tiltak og teknologiforbedringer.

– Den største enkeltfaktoren er luftsmøring av skroget. Baugen, det vil si bulben, og skrogdesign er også endret. I tillegg gjenvinner vi varme fra eksos, har mer effektiv ventilasjonssystem og bruker LED-pærer, sier Andersson.

RCCL har benyttet Mitsubishi Air Lubrication System (MALS) også på Quantum-serien.

Små luftbobler slippes ut under den flate delen av skroget og minsker motstanden i sjøen. Det kan utgjøre ca. 3-6 prosent energigevinst.

Enda større miljøgevinst kan oppnås med annet drivstoff enn tungolje med scrubbervask. Konkurrenten Carnival har fire LNG-drevne cruiseskip under bygging.

Maskinsjef Ivo Marenc kan gå inn og sjekke over 40.000 kontrollpunkter rundt om på skipet.
Maskinsjef Ivo Marenc kan gå inn og sjekke over 40.000 kontrollpunkter rundt om på skipet. Foto: Eirik Helland Urke

Administrerende direktør i Royal Caribbean International, Michael Bayley, mener det er for tidlig.

– Vi tenker miljø og forbedringer hele tida. Neste generasjon vil benytte LNG, men vi må ha de faste havnene vi anløper med oss slik at vi kan få bunkret, sier Bayley.

40.000 målepunkter

En av de fire 12V46F hovedmotorene om bord i Harmony of the Seas. Skipet har i tillegg to større, 16V46F.
En av de fire 12V46F hovedmotorene om bord i Harmony of the Seas. Skipet har i tillegg to større, 16V46F. Foto: KAJ FORSSTROM/Wärtsilä

I skipets kontrollrom har maskinsjef Ivo Marenc oversikt over alt fra de seks hovedmotorene til data fra 40.000 kontrollpunkter og sensorer. Noen av dem tilhører brannvarslingssystemet fra norske Autronica.

– Vi kan praktisk talt styre skipet herfra og har oversikt over alt. Dersom verandadøren din står åpen, kan vi se det på vår skjerm. Det betyr nemlig at aircondition-anlegget slår seg av i din kabin for å spare strøm, sier Marenc.

Ifølge maskinsjefen er det på kjøling – altså air condition – det går mest strøm og energieffektiviseringspotensialet er størst. Derfor blir alle kabiner overvåket og anlegget slår seg automatisk av hvis balkongdører står åpne.

– Vi bruker 10-11 megawatt på kjøling når vi seiler i Middelhavet. På det meste kan hotelldriften kreve opp i 15 MW. I Karibia er behovet enda større. Vi har mye bedre styringssystemer nå enn på Oasis of the Seas, sier Marenc.

Han opplyser at det japanske selskapet Shinko har levert en dampturbin, drevet av gjenvunnet varme fra blant annet eksosen, som leverer to megawatt.

– Det er gratis energi. Dette er det første cruiseskipet som har denne gjenvinningsteknologien, sier Marenc.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)