SPORBYGGERTOGET I HOLMESTRANDPORTEN

Se toget legge spor inne i Holmestrandporten

Bygger opp til en kilometer om dagen.

Ved hjelp av en kran henter maskinen sviller fra vognene bak og plasserer dem i første vogn.

Svillene legges på et bånd, og går ned i sporet mens maskinen beveger seg fremover. Ved hjelp av "armer" tar maskinen tak i skinnene på siden, og plasserer dem oppå svillene etterhvert som de kommer på plass. 

På en dag kan sporbyggertoget legge en hel kilometer med spor.

– Så i løpet av fire dager har toget lagt alle fire spor inne i Holmestrand stasjon, forteller prosjektleder Thomas Holm fra Infranord Norge. 

En kilometer om dagen

Toget, ved navnet SVM 1000, er ett av kun to slike tog i Europa.

Før det kom til Holmestrand stasjon har det blitt benyttet til å legge nytt togspor langs Mjøsa. 

STREKNINGEN HOLM–HOLMESTRAND–NYKIRKE

  • Strekningen er på 14,1 km, 12,3 km går i tunnel med stasjonshallen i fjell ca. midt på strekket.
  • Strekningen er dimensjonert for hastigheter opp til 250 km/t.
  • 26 planoverganger blir borte.
  • Anleggsstart var i 2010, ferdigstillelse er planlagt til 2016.
  • Fjellhallen skal få to spor til passerende tog og to spor til perronger.
  • Tunnelen får et tverrsnitt på om lag 190 kvadratmeter i begge ender og går så gradvis ned til 130 kvadratmeter. Dette for å ta av det voldsomme lufttrykket som oppstår når tog entrer tunnelen i 250 km/t. Stasjonshallens største tverrsnitt er på 500 kvadratmeter.
  • Prisen er beregnet til 5,3 milliarder kroner i 2011.

– Sporbyggertoget er opp til fire ganger så raskt som manuell sporlegging. Om alle forhold ligger til  rette for det kan toget legge en kilometer med spor hver dag, sier prosjektsjef for utbyggingen, Knut Edmund Knutsen fra Jernbaneverket. 

Og forteller at toget la alle sporene i tunnelen på kortere tid enn forventet, tross forsinkelser den ene dagen. 

Titimers dager

Det var entreprenøren som valgte å benytte seg av sporbyggertog i Holmestrand stasjon.

–  Det er ikke så vanlig å bruke sporbyggertog i Norge, det er kun brukt på de største jernbaneprosjektene i landet så langt, sier Holm.

Skinner, i 120 meter lange deler, blir lagt ut på forhånd.
Skinner, i 120 meter lange deler, blir lagt ut på forhånd. Foto: Anne Mette Storvik/ jernbaneverket

Det er fem mann på selve maskinen under arbeidet. Tre av disse sitter inne i toget, mens de to andre går utenfor.

I tillegg er to til fire personer med som hjelpemannskap, og sjekker sviller og fester bak det 200 meter lange toget.

– Toget kan være i drift i ti timer hver dag, så det er en effektiv måte å få lagt spor på, sier Holm.

Skinner, i 120 meter lange deler, blir lagt ut av et annet tog på forhånd.

Mye å gjøre

Til tross for at sporene er på plass, er det en del arbeid som gjenstår før åpningen av stasjonen 28. november i år. 

– Selv om toget legger og fester skinnene på plass, og lasker dem sammen må vi gå inn og sveise de sammen, og fylle på med pukk i etterkant. Etter det kjører måletoget over dem før siste justering, forteller Holm. 

I tillegg til skal kontaktledninger henges opp, skjermer over plattformene kles med plater, lysarmaturer på plass og tog testes før åpningen. 

– Det er mye som skal gjøres over kort tid. Så det blir noen spennende uker fremover, sier Knutsen. 

(Video: Freddy Fagerheim/Jernbaneverket. Musikk: Apollo Music) 

På fire dager legger sporbyggertoget alle spor inne i Holmestrand stasjon. (Bilde: Anne Mette Storvik/ jernbaneverket )
Skinner, i 120 meter lange deler, blir lagt ut på forhånd. (Bilde: Anne Mette Storvik/ jernbaneverket )
Det er fem mann på selve maskinen, hvorav tre sitter inni og to går utenfor. (Bilde: Anne Mette Storvik/ jernbaneverket )
Sporbyggetoget har hjul og belte foran, slik at den første delen av toget kan kjøre på pukken. (Bilde: Anne Mette Storvik/ jernbaneverket )
Den mellomste delen sørger for at sviller og skinner kommer på plass. (Bilde: Anne Mette Storvik/ jernbaneverket )
Den siste delen av toget og svillevognene har vanlige "toghjul", og kjører på skinnene det selv bygger.4_72 (Bilde: Anne Mette Storvik/ jernbaneverket )
Toget løfter på plass skinnene og plasserer de på svillene som kommer ut på løpende bånd. (Bilde: Anne Mette Storvik/ jernbaneverket )
Toget er det eneste av sitt slag i Europa (Bilde: Anne Mette Storvik/ jernbaneverket )

Kommentarer (8)

Kommentarer (8)