Øresundsbroen skal males over en 13-årsperiode, trolig ved hjelp av et plattformsystem med maleroboter som maler 20 meter brokonstruksjon av gangen. Maleplattformen ses i blått på illustrasjonen. (Bilde: Øresundsbron)

ROBOTER MALER ØRESUNDSBROEN

Slik skal roboter male Øresundsbroen - 20 meter av gangen gjennom 13 år

– Utstyret vi trenger finnes ikke.

Den ikoniske Øresundsbroen, som forbinder København med Malmø, skal få ny ham. I løpet av en periode på hele 13 år, skal nord- og sørsiden, samt undersiden få to nye strøk maling. 

Hele malejobben er estimert til å koste snaut 340 millioner norske kroner.

Den krevende jobben omfatter maling av 300.000 kvadratmeter stålkonstruksjon, og i øyeblikket prøver et dedikert team å finne ut hvordan den krevende malejobben skal gjøres.

I tillegg til vær og vind, passerer det tog i 200 kilometer i timen under motorveien, inkludert en 26.000 volts høyspentledning.

Det gjør at oppdraget ikke bare er rett fram, ifølge eiendomsdirektør Bengt Hergart i Øresundsbron. 

– Vi har hatt kontakt med broeiere over hele verden og sett på hvordan de har malt sine broer. Utstyret vi trenger finnes ikke. Mange bruker midlertidige plattformløsninger, men det er ikke rasjonelt for oss som skal gjøre en jobb over så mange år, sier Hergart til TU.no.

Nytt robotsystem

Malejobben vil pågå i tidsrommet 2019 til 2032. Først ut er sør-siden av broen, som er mest utsatt for sol og vind. Den vil alene ta fire år å male. Deretter starter malingen av nordsiden i perioden 2024 til 2028, mens undersiden blir påbegynt først i 2028.

Slik kan det foregå: To maleroboter (røde) sprayer grønnmaling på en seksjon av Øresundsbroens sikksakkformede stålkonstruksjon. Robotarmene er festet på svarte skinner, som sørger for at robotene kan bevege seg frem og tilbake. De røde robotarmene vil også vaske broen før første malestrøk.
Slik kan det foregå: To maleroboter (røde) sprayer grønnmaling på en seksjon av Øresundsbroens sikksakkformede stålkonstruksjon. Robotarmene er festet på svarte skinner, som sørger for at robotene kan bevege seg frem og tilbake. De røde robotarmene vil også vaske broen før første malestrøk. Foto: Øresundsbron

Selskapet Øresundsbron har satt sammen et designteam bestående av tekniske rådgivere, leverandører og egne ansatte for å finne ut hvordan jobben best kan gjennomføres.

– Vi leter etter en rasjonell, automatisert «malingsfabrikk» for å få kvalitet og økonomi i prosjektet. Vi skal ikke finne opp hjulet på nytt, men vi trenger et helt nytt robot-system. Forhåpentligvis kan vi sette det sammen av eksisterende komponenter som allerede finnes på markedet, sier Hergart.

De ser for seg at malejobben skal gjennomføres ved bruk av flere plattformer med roboter som både vasker og maler 20 meter stålkonstruksjon av gangen, før plattformen flyttes videre.

Roboter vil scanne hvert enkelt brostrekke før malingen starter, for å danne seg et bilde av konstruksjonen.

Ettersom det skal males to strøk, og det første strøket må tørke før det andre påføres, kan det kjapt ta en uke å male 20 meter stålkonstruksjon. 

– Vi kommer til å trenge folk som kontrollerer at robotene utfører malejobben godt nok. Det blir ikke helt science fiction, sier Hergart. 

Malesystemet skal scanne ett og ett broelement før robotene setter i gang med å vaske og deretter spraymale konstruksjonen. Både innsiden og utsiden skal kunne males.
Malesystemet skal scanne ett og ett broelement før robotene setter i gang med å vaske og deretter spraymale konstruksjonen. Både innsiden og utsiden skal kunne males. Foto: Øresundsbron

Største utfordring

Øresundsbroen står plassert i et værhardt område, og er dimensjonert for å tåle vindhastigheter langt over 50 meter i sekundet. Broen stenges for trafikk når vinden overstiger 25 meter i sekundet, noe som i snitt skjer rundt 25 timer hvert år, anslår Hergart.

Eiendomsdirektøren regner med malingsarbeidet vil stanse når temperaturene faller under ti grader. Derfor anslår han malerobotene vil være i sving i perioden mars til oktober.

– Den største utfordringen er vær og vind, både med tanke på malingskvalitet og belastning på broen. Øresundsbroen tåler mye, men den er ikke designet for å bli påmontert vindfang. Malingsplattformene vil ha den effekten, sier Hergart.

Hele broforbindelsen er på totalt 16 kilometer, inkludert bru, tunnel og øystrekke. Brokonstruksjonen som skal males er på totalt 8 kilometer.

18 år gammel maling

Øresundsbroen ble satt i drift i 2000, men byggearbeidene ble startet allerede i 1995. De første lagene med maling ble malt innendørs i en fabrikk i Spania for rundt 18 år siden. 

Der ble broseksjonene, hver på 120-140 meter, først påført et lag med zink epoxyprimer, med en ekstra stor andel zink, deretter to lag med epoxymaling med jernglimmer. Til slutt ble det malt to strøk med polyuretan-maling, som man anså var den beste løsningen på slutten av 90-tallet.

Hva slags maling broen skal få denne gangen, er foreløpig ikke avgjort. 

– Vi skal ikke sandblåse bort eksisterende maling, men sørge for at topplaget holder seg bra. Godt vedlikehold sikrer at den opprinnelige malingen holder i lang tid, påpeker eiendomssjefen.

Kunne malt raskere

Malearbeidet vil altså ikke avsluttes før i 2032. Men hvorfor tar det så lang tid når det er roboter som skal gjøre jobben? 

– Vi kunne valgt å male nordre siden samtidig som den sydvendte. Da ville det gått raskere. Men den nordre siden haster ikke like mye, derfor har vi valgt å prioritere sydsiden i første omgang, sier Hergart.

Krevende: To toglinjer går mellom de sikksakk-formede stålkonstruksjonene, inkludert en 26.000 volts kjøreledning. Malerobotene må skjermes fra spenningen og kjørende tog, samtidig som togene må skjermes fra å bli sprayet med maling.
Krevende: To toglinjer går mellom de sikksakk-formede stålkonstruksjonene, inkludert en 26.000 volts kjøreledning. Malerobotene må skjermes fra spenningen og kjørende tog, samtidig som togene må skjermes fra å bli sprayet med maling. Foto: Øresundsbron

Kommentarer (13)

Kommentarer (13)