GUNNARSRØD BRU

Se Gunnarsrødbrua bli støpt på ett døgn

Brudekket og vingene til Gunnarsrød bru ble støpt i ett på 24 timer.

Dobbeltsporet Larvik - Porsgrunn

  • Det bygges 22,5 km med dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn.
  • Totalt bygges det 10 bruer med en samlet lengde på 1,5 km og syv tunneler med en samlet lengde på 15 km.
  • Den korteste brua er Kongevegen bru (22 meter) den lengste brua er Vassbont bru (438 meter).
  • Prosjektet er kostnadsberegnet til 6,5 mrd (2014) og planlagt åpning er sommeren 2018. 

Kilde: Jernbaneverket

Gunnarsrød bru er den tredje av i alt ti bruer i dobbeltsporprosjektet mellom Larvik og Porsgrunn som nå har fått på plass brudekket.

For en knapp uke siden ble hele dekket og vingene til den 62 meter lange brua støpt i ett, på under 24 timer.

Ferdig på rekordtid

– Alt gikk etter planen, det tok oss 23 timer å bli ferdig med hele støpen, forteller byggeleder Marianne Hvaal Larsen i Jernbaneverket.

Brua er spennarmert. Det innebærer at det støpes inn tomme rør, som tres med spennkabler som spennes opp til en hvis styrke, slik at kablene skal ta opp strekk kreftene i brua og bære den. Deretter fylles rørene med sement, for å gyse kablene fast.

Larsen forteller at det totalt gikk med 925 m3 med betong i støpen.

– Leveransen av betongen gikk som planlagt, vi er godt fornøyde, sier hun.

Les også: Bru over «ingenting» er så viktig at den stopper togtrafikken

Må følge planen

Det er ikke uvanlig å støpe norske bruer i ett. Larsen forteller at det er mange fordeler ved å jobbe på denne måten.

– Ved å støpe et helt dekke samtidig unngår man støpeskjøter. All betong i brua får her muligheten til å herdes i samme temperatur og vær, noe som gir et jevnt og fint brudekke, sier hun.

Men legger til at denne formen for støp er helt avhengig av at alt går etter planen.

– Det er veldig viktig at betongleveransene kommer jevnlig, om de ikke gjør det kan noe av betongen sette seg før resten, da får man synlige skjøter. I tillegg til det er det viktig at betongen blir tilstrekkelig vibrert når den kommer ned i formen, og at dekket dekkes med plast når det er ferdig så man inngår at det tørker for fort.

Les også:

Rovdefjordbrua kan bli verdens første flytende rørbru

Denne brua kan ikke bygges med norsk stein

Superbru over Norges dypeste fjord skal tåle en skipskollisjon