Delta Air Lines er lanseringskunde på den videreutviklede A330. Her er den første A330-300 nettopp blitt malt. (Bilde: Airbus)
Delta Air Lines er lanseringskunde på den videreutviklede A330. Her er den første A330-300 nettopp blitt malt. (Bilde: Airbus)
Delta Air Lines er lanseringskunde på den videreutviklede A330. Her er den første A330-300 nettopp blitt malt. (Bilde: Airbus)
Delta Air Lines er lanseringskunde på den videreutviklede A330. Her er den første A330-300 nettopp blitt malt. (Bilde: Airbus)
Den første 242-tonnsutgaven av A330 fløy første gang fra Airbus-hovedkvarteret i Toulouse-Blagnac 12. januar i år. (Bilde: Airbus)

Airbus A330

SAS venter på levering: Den mest avanserte A330-en hittil

Ett steg nærmere levering.

Fire måneder etter at det startet i sluttmonteringsfabrikken i Toulouse og et par måneder etter at det var i lufta for første gang, er den første 242-tonnsutgaven av Airbus A330-300 ferdigmalt og ett steg nærmere levering.

Som dekoren viser er lanseringskunden Delta Air Lines.

Men også hjemlige SAS venter på fire eksemplarer av den forbedrede versjonen av langdistansetraveren som Airbus kaller «den hittil mest avanserte A330-en».

Les også: Airbus lanserer erstatter for gammel Boeing-klassiker

Videreutvikling

Flyet har to General Electric CF6-80E1-motorer som er mer effektive enn forgjengeren. Sammen med noen aerodynamiske grep på flymaskinen bidrar dette til å redusere drivstofforbruket med to prosent sammenlignet med eksisterende A330-300.

Rekkevidden øker med 500 nautiske mil (926 kilometer) til 6.100 nautiske mil på en typisk rute med 300 passasjerer om bord.

Målt i tid, som for passasjerer flest kanskje er mer relevant, kan A330-300 brukes på inntil 13 timer lange ruter, mens nye A330-200 kan brukes på 15-timersflygninger.

Begge de videreutviklede A330-ene har altså økt den maksimale avgangsvekten (MTOW) til 242 tonn.

Denne varianten danner grunnlaget for den kommende A330 Neo som kommer om 2,5-3 år og som blant annet takket være nye Rolls-Royce-motorer vil være enda mer effektiv.

Les også: Her lander A380-en som nå betjener verdens lengste flyrute

22 år i lufta

Delta Air Lines har fra før 32 A330-er i drift (11 A330-200 og 21 A330-300) og har inkludert dette nymalte individet 10 A330-300 i bestilling. Dessuten har det amerikanske flyselskapet lagt inn en kombinasjonsbestilling på 25 A330-900 Neo og 25 A350-900.

Planen er å bruke A330 på ruter over Atlanterhavet og A350 på stillehavsrutene. Airbus sa på presentasjonen av 2014-resultatet i januar at de forventer flere slike ordrer i løpet av året.

SAS bestilte for snart to år siden fire oppgraderte A330-300 (med RR Trent 700-motorer) og åtte A350-900 XWB.

A330 fløy første gang 2. november 1992, som vises i denne videoen der sju Airbus-jomfruferder er samlet. På denne tida hadde A330-300 en maksimal avgangsvekt (MTOW) på 212 tonn og 2.500 nautiske mil kortere rekkevidde enn 2015-versjonen.

Les også: Bli med inn i det kommende langdistanseflyet til SAS