INDUSTRISKIP

Costa Concordia-kaptein: – En idiotisk tabbe

Forklarte seg for retten.

Støtt: Costa Concordia ble i september i fjor sakte dreiet over og rettet opp. En plattform og foreløpig havbunn ble bygget opp under henne. 30 pongtonger skal få skipet flytende 18.-20. juli i sommer.
Støtt: Costa Concordia ble i september i fjor sakte dreiet over og rettet opp. En plattform og foreløpig havbunn ble bygget opp under henne. 30 pongtonger skal få skipet flytende 18.-20. juli i sommer. Bilde: Reuters/TONY GENTILE
2. des. 2014 - 17:14

Det var en «idiotisk tabbe» som førte til at cruiseskipet Costa Concordia grunnstøtte og veltet, sa kaptein Francesco Schettino da han tirsdag forklarte seg for retten.

Schettino står tiltalt for uaktsomt drap og risikerer 20 års fengsel etter ulykken i januar 2012 som krevde 32 menneskeliv.

Iført grå dress og pilotbriller virket Schettino anspent og dratt da han forklarte seg for retten for første gang tirsdag. Schettino har fått kallenavnet «kaptein Feiging» og er blitt erklært for Italias mest forhatte mann fordi han forlot det krengende skipet mens hundrevis av passasjerer fortsatt var om bord.

Les også: Slik kan Costa Concordia berges

Kommunikasjonstrøbbel

– Årsaken til katastrofen var en idiotisk tabbe, sa den 54 år gamle kapteinen til retten og refererte til manglende kommunikasjon mellom ham selv og andre besetningsmedlemmer like før grunnstøtingen med øya Giglio.

Schettino forklarte at mannen som var på dekk med ansvar for å holde utkikk, var blitt omplassert uten at han visste om det. Det skal ha vært visekapteinen som hadde tatt avgjørelsen. Ifølge Schettino la han ikke merke til problemet fordi han var opptatt i en telefon. Først noen minutter før grunnstøtingen tok han selv over kommandoen.

Les også: Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe

Forsto ikke ordre

Opptak fra den svarte boksen på brua har avslørt at den indonesiske styrmannen hadde problemer med å forstå Schettinos ordrer i starten. Det er omstridt hvorvidt en raskere reaksjon fra styrmannens side kunne har ført til at ulykken hadde vært unngått.

Schettino har tidligere nektet for å ha forlatt skipet og sier han ramlet ned i en livbåt da cruiseskipet krenget. Han skal ha blitt værende på land for å koordinere redningsaksjonen derfra.

Les også:

Norsk verft bygger luksusyacht som kan navigere i drivis

Miljøvernerne jubler over denne ferga

Skipstrafikken ble firedoblet fra 1992 til 2012  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.