Samferdselsminister Marit Arnstad vil heller bygge ut jernbanen rundt storbyene enn å satse på lyntog. Tidligere denne måneden var hun med på å presentere den nye ruteplanen for Oslo og Østlandet. (Bilde: SCANPIX)

LYNTOG I NORGE

Prioriterer byregionene foran lyntog

 

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) dropper lyntogsatsing for å prioritere jernbanenettet rundt storbyene.

– Jeg har vanskelig for å se at det er mulig å prioritere lyntog og høyhastighetstog i den økonomiske situasjonen vi er i. Vi skal føre en økonomisk ansvarlig politikk, og vi har andre og viktigere behov og oppgaver på samferdselsområdet, sier Arnstad til NRK.

Dermed må lyntogsatsingen i Trøndelag og på Vestlandet vente. Statsråden vil først bygge ut jernbanen for å løse kollektivoppgavene rundt storbyene, og særlig i Oslo-området.

Les også: Kina åpnet verdens lengste lyntogstrekning

De store byene

– Jeg er ikke i tvil om at jernbanen er viktigst rundt de store byene, for å kunne frakte folk til og fra arbeid og også for å spre veksten rundt de store byene, sier hun.

Den nye nasjonale transportplanen skal legges fram våren 2013.

– Vi kommer ikke bort fra at Norge er et land der også fly kommer til å være en viktig del av transportarbeidet. Det gjelder ikke bare mellom de store byene, men også på kortbanenettet som er avgjørende viktig for Norge, sier Arnstad.

Gir ikke opp

SVs samferdselspolitiske talsmann, Hallgeir Langeland, lover kamp for å finansiere lyntoget.

– Nå lager Arnstad trøbbel for seg selv. Stortingsflertallet, alle partier unntatt Frp, har klokelig sagt at når man bygger jernbane på Østlandet så skal man tenke på hele Norge og bygge med lyntogkvalitet slik som man nå gjør i Vestfold, sier han.

Les også:

Så mye koster det å ruste opp Bergensbanen

NSB bytter ut trange seter på nye tog

– Bilen blir ubrukelig til og fra jobb

Milliardene ruller på Follobanen