(Foto: Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG)

Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Porsche-hybriden har aldri vært så elektrisk som nå

Fra 1,7 til 14,1 kWh og 34 til 100 kW.

Stadig større og kraftigere elmotorer og batterier er stikkord når Porsche nå lanserer den tredje hybrid-versjonen av Panamera.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid skal presenteres på bilmessa i Paris senere i høst.

14,1 kWh-batteri

Den nye hybriden har en elmotor som yter 100 kW/400 Nm og som jobber i tospann med en ny 2,9-liter V6 biturbo (243 kW/450 Nm).

Batterikapasiteten er 14,1 kilowattimer.

Til sammenligning hadde den første Panamera-hybriden fra 2011 en 34 kW elmotor og et 1,7 kWh nikkelmetallhydridbatteri.

Den første ladbare versjonen, Panamera S E-Hybrid, som kom for tre år siden, hadde en elmotor på 70 kW og et litiumionebatteri med en kapasitet på 9,4 kWh.

Dette er den tredje hybridversjonen av Panamera.
Dette er den tredje hybridversjonen av Panamera. Bilde: Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG

Vekten på nykommerens batteripakke er ifølge Porsche den samme som på utgående modell, på tross av kapasitetsøkningen.

Ingen hurtiglading på denne porschen.
Ingen hurtiglading på denne porschen. Bilde: Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG

Den elektriske rekkevidden oppgis til 50 kilometer. Maksimal ladeeffekt er 7,2 kW.

Toppfarten er 140 kilometer i timen med batteridrift og 278 kilometer i timen når bensinmotoren også får bidra.

918-teknologi

Samlet ytelse er 340 kW/700 Nm. Kreftene distribueres til alle fire hjul og drivlinja har en ny versjon av PDK-girkassa (åtte trinn, dobbelkløtsj) og en ny generasjon hybridmodul.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid.
Porsche Panamera 4 E-Hybrid. Bilde: Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG

Porsche skriver at dette hybridsystemet henter mye fra 918 Spyder, som har to elmotorer og har prestert ei rundetid på 6 minutter og 57 sekunder på Nürburgrings Nordschleife.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid.
Porsche Panamera 4 E-Hybrid. Bilde: Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG

På Panamera hybrid-forgjengeren måtte gasspedalen presses ned minst 80 prosent for å slippe løs de ekstra elektriske kreftene. Nå er all kraften tilgjengelig fra første stund, opplyser produsenten.

Dermed skal den velvoksne gran turismoen være i stand til å akselerere fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,6 sekunder.

Første generasjon Panamera-hybrid brukte seks sekunder, og andre generasjon 5,5 sekunder.

Panamera E-Hybrid koster fra 1,3 millioner kroner i Norge. Til sammenligning koster turbo-versjonen fra 2,2 millioner. Men den bruker et sekund mindre fra stillestående til 100 kilometer i timen (3,6 s).

Elektrifiseringsplanene 

Hybriden som nå lanseres er i tråd med den elektriske slagplanen som Porsche-sjef Oliver Blume la fram i vinter.

Den kan kort oppsummeres slik: Hybridisering av hele flåten, inkludert 911, og lansering av selskapets første helelektriske bil innen 2020.

Elbilen vil bygge på Mission E, ble vist fram i Frankfurt for et år siden. Konseptbilen har to elmotorer av samme type som benyttes på sportsvogna 919 hybrid og en samlet ytelse på 440 kW.

Porsche investerer i overkant av en milliard euro i Mission E-programmet alene.

Mesteparten, 700 millioner euro, går til utvidelse av hovedkvarteret i Zuffenhausen rett nord for Stuttgart. Der skal det blant annet bygges en ny monteringsfabrikk, samt at motorfabrikken skal bygges ut for å håndtere også elektriske drivlinjer.

Kommentarer (14)

Kommentarer (14)