MOTOR

Porsche-hybriden har aldri vært så elektrisk som nå

Fra 1,7 til 14,1 kWh og 34 til 100 kW.

10. sep. 2016 - 13:17

Stadig større og kraftigere elmotorer og batterier er stikkord når Porsche nå lanserer den tredje hybrid-versjonen av Panamera.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid skal presenteres på bilmessa i Paris senere i høst.

14,1 kWh-batteri

Den nye hybriden har en elmotor som yter 100 kW/400 Nm og som jobber i tospann med en ny 2,9-liter V6 biturbo (243 kW/450 Nm).

Batterikapasiteten er 14,1 kilowattimer.

Til sammenligning hadde den første Panamera-hybriden fra 2011 en 34 kW elmotor og et 1,7 kWh nikkelmetallhydridbatteri.

Den første ladbare versjonen, Panamera S E-Hybrid, som kom for tre år siden, hadde en elmotor på 70 kW og et litiumionebatteri med en kapasitet på 9,4 kWh.

Dette er den tredje hybridversjonen av Panamera. <i>Bilde: Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG</i>
Dette er den tredje hybridversjonen av Panamera. Bilde: Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG

Vekten på nykommerens batteripakke er ifølge Porsche den samme som på utgående modell, på tross av kapasitetsøkningen.

Ingen hurtiglading på denne porschen. <i>Bilde: Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG</i>
Ingen hurtiglading på denne porschen. Bilde: Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG

Den elektriske rekkevidden oppgis til 50 kilometer. Maksimal ladeeffekt er 7,2 kW.

Toppfarten er 140 kilometer i timen med batteridrift og 278 kilometer i timen når bensinmotoren også får bidra.

918-teknologi

Samlet ytelse er 340 kW/700 Nm. Kreftene distribueres til alle fire hjul og drivlinja har en ny versjon av PDK-girkassa (åtte trinn, dobbelkløtsj) og en ny generasjon hybridmodul.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid. <i>Bilde: Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG</i>
Porsche Panamera 4 E-Hybrid. Bilde: Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG

Porsche skriver at dette hybridsystemet henter mye fra 918 Spyder, som har to elmotorer og har prestert ei rundetid på 6 minutter og 57 sekunder på Nürburgrings Nordschleife.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid. <i>Bilde: Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG</i>
Porsche Panamera 4 E-Hybrid. Bilde: Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG

På Panamera hybrid-forgjengeren måtte gasspedalen presses ned minst 80 prosent for å slippe løs de ekstra elektriske kreftene. Nå er all kraften tilgjengelig fra første stund, opplyser produsenten.

Dermed skal den velvoksne gran turismoen være i stand til å akselerere fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,6 sekunder.

Første generasjon Panamera-hybrid brukte seks sekunder, og andre generasjon 5,5 sekunder.

Panamera E-Hybrid koster fra 1,3 millioner kroner i Norge. Til sammenligning koster turbo-versjonen fra 2,2 millioner. Men den bruker et sekund mindre fra stillestående til 100 kilometer i timen (3,6 s).

Elektrifiseringsplanene 

Hybriden som nå lanseres er i tråd med den elektriske slagplanen som Porsche-sjef Oliver Blume la fram i vinter.

Den kan kort oppsummeres slik: Hybridisering av hele flåten, inkludert 911, og lansering av selskapets første helelektriske bil innen 2020.

Elbilen vil bygge på Mission E, ble vist fram i Frankfurt for et år siden. Konseptbilen har to elmotorer av samme type som benyttes på sportsvogna 919 hybrid og en samlet ytelse på 440 kW.

Porsche investerer i overkant av en milliard euro i Mission E-programmet alene.

Mesteparten, 700 millioner euro, går til utvidelse av hovedkvarteret i Zuffenhausen rett nord for Stuttgart. Der skal det blant annet bygges en ny monteringsfabrikk, samt at motorfabrikken skal bygges ut for å håndtere også elektriske drivlinjer.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.