LÅS: Data i nettskyen markedsføres som frihet, men det gjelder ikke uavhengigheten til leverandørene. (Bilde: istockphoto/Heidi Bredesen)
LÅS: Data i nettskyen markedsføres som frihet, men det gjelder ikke uavhengigheten til leverandørene. (Bilde: Sergej Razvodovskij)

Plunder og heft å bytte leverandør i skyen

  • IT

1500 slåss om 49 sommerjobber

  • I år søkte 1556 studenter om å jobbe på sommerprosjektene til Accenture i Norge.
  • 49 personer slapp gjennom utvelgelsen. De kom fra NTNU i Trondheim, Universitetet i Oslo og Høyskolen i Gjøvik.
  • De har deltatt i 11 ulike prosjekter med å utvikle aktuelle løsninger på kort tid.
  • Accenture har kjørt sommerprosjektene i 13 år.
  • Hensikten er å rekruttere talenter og bygge relasjoner med universiteter og høyskoler.

Skal du satse på dataressurser fra nettskyen, må du være klar over at leverandøren kan låse deg til sine løsninger og at det koster penger å bytte beite. Og velger du flere leverandører, er kostnadene uforutsigbare.

Få standarder

Det er konklusjonene i et stykke arbeid gjennomført av it-studenter ved den årvisse sommerskolen hos Accenture.

– Nå som bransjen er i startgropa med nettskyen, bør vi tenke standarder og formater med hensyn til å bytte leverandør, mener prosjektleder Ramón Arellano ved sommerskolen, der studenter får prøve seg som utviklere.

Fleksibelt

It-bransjen snakker varmt om å flytte maskiner, data og programvare ut av bedriften og over i nettskyen. Det vil si at en leverandør leverer det du trenger på linje fra sine datasentre.

Salgsargument nummer én er at du slipper å overinvestere for å dekke de største arbeidstoppene. Du betaler for det du bruker og kan øke og senke kapasiteten etter behov.

Les også: Office på nettet

Blir låst?

Sommerstudentene fikk i oppdrag å finne ut i hvilken grad brukeren låses til én leverandør ved valg av nettskytjenester. Utgangspunktet var kunderelasjonsverktøyet (CRM) Nubulus, som fjorårets studenter utviklet på plattformen Google App Engine.

Nå var utfordringen å sjekke om denne saksbehandlingsløsningen og databasen kunne flyttes til andre leverandører: Amazon og Salesforce.

Her snakker vi om tre nivåer i nettskyen. Nederst finner vi infrastruktur som en tjeneste. Det vil si servere, der Amazon er en stor aktør for lagring av data.

Neste nivå er plattform som en tjeneste, med blant andre Google App Engine, hvor du kan kjøre dine applikasjoner.

Deretter kommer programvare som en tjeneste, der du får ferdige løsninger fra en leverandør. Her valgte studentene CRM-løsningen fra Salesforce.





KREVENDE: Veileder Qadeer Ahmad og hans studentgruppe oppdaget at Googles databaser opererer med id-er som ikke benyttes av andre leverandører og dermed gjør det arbeidskrevende å migrere data. Espen Zachariassen

Proprietære Google

– Vi testet muligheten for å flytte Nubulus-programmet og tilhørende data fra Google App Engine over på Amazons servere, Elastic Cloud EC2. Det gikk ikke av seg selv, blant annet på grunn av proprietære påloggingsløsninger hos Google, forklarer Ramón Arellano.

– Og Google Data Store opererer med helt egne id-er på enhetene i en database. Disse måtte byttes ut for at databasen kunne flyttes til Amazons databaseløsning Simple DB, sier Qadeer Ahmad, som veiledet studentgruppen.

Én pris

En gjennomgående problemstilling er å beregne hva ulike løsninger kommer til å koste.

– Du kan få én pris på å ha alt hos én leverandør. Hvis lagring er billigere et annet sted, vil du kanskje bytte leverandør på den delen av skytjenesten, som fra Google til Amazon. Men hva vil det koste i bruk av bredbåndskapasitet å gjøre oppkall mot Amazon gjennom Google? Prisingsmekanismene gjør det svært komplisert å beregne kostnader, sier Arellano til Teknisk Ukeblad.





Lyspunktet

Prosjektets lyspunkt var å flytte funksjonaliteten i Nubulus over på en annen skybasert programvare - Salesforce.

– Det gikk overraskende greit, siden vi kunne eksportere data i et felles format, sier Ahmad. Begge benytter CSV, comma separates values, kjent fra regneark og kontaktfiler i Outlook.

– Vi brukte 700 timer på å utvikle Nubulus, mens det gikk med 70 timer på å fikse en Salesforce-variant som gjorde tilnærmet de samme oppgavene, sier Ahmad.

I den virkelige verden flyttes ikke alt i en jafs, men du har data liggende på både ny og gammel løsning.

– Vi prøvde å hente data fra både Googlebaserte Nubulus og fra Salesforce og sammenstille informasjonen i et standard skjermbilde i Salesforce’ løsning, men det gikk ikke. Sistnevnte er rett og slett ikke laget for dette. Vi måtte kode egne skjermbilder for å få det til, sier Arellano for å beskrive begrensingene du oppleve med skybaserte løsninger.

Les også: – Vi kommer til å logge bikkja!

Flere dropper it-avdelingen

Investerer 52 milliarder i nettskyen