(Bilde: Colourbox)

BARENTSHAVET

Petroleumstilsynet vil kreve at oljeselskapene samarbeider i Barentshavet

Om sikkerhet, transport og utstyr.

For første gang har Petroleumstilsynet egen stand på ONS-messen. Der er temaet «Arctic safety» -sikkerhet i arktiske strøk.

Ptil-direktør Anne Myhrvold sier til Teknisk Ukeblad at tilsynet vil kreve at oljeselskapene samarbeider om felles sikkerhetsløsninger i forbindelse med utbygginger i Barentshavet.

Les også: Statoil: Ingen garanti for at Castberg blir realisert

Lite infrastruktur

– Vi står overfor store utfordringer på grunn av store avstander og lite infrastruktur i området. Klima- og værforholdene krever ekstra årvåkenhet. Vi har gitt dette topp prioritet gjennom arbeidet i Sikkerhetsforum, sier Myhrvold.

Sikkerhetsforum er et forum der både arbeidsgiverorganisasjonene og fagforeningene deltar. Myhrvold leder forumet og sier at man i begynnelsen av november vil ha ferdig en rapport om utfordringene i nordområdene.

Les også: 25 prosent av all uoppdaget olje i verden kan ligge bak iskanten

Helikoptertrafikken

Ifølge Myhrvold er en av de store utfordringene logistikk og transport.

– Det viktigste for oss er å se på hva som kreves når vi går fra en letefase til en produksjonsfase.

Hva er din kommentar til at flere har sagt at det vil bli for dyrt å bygge ut i Barentshavet?

– Det viktigste for oss er å se på hva som kreves når vi går fra en letefase til en produksjonsfase. Vi ønsker mer samarbeid om helikoptertrafikk og ser på muligheter for å dele på rigger og utstyr.

– Jeg kan ikke se noe hinder og har tro på at det er lønnsomt, men det aller viktigste for oss er at løsningene som velges skal være sikre. Dette krever samarbeid.

Les også: Statoil vil lete enda lenger nord på sokkelen

Ulykkesrisiko

Myhrvold opplyser at risikoen for en storulykke er på laveste nivå siden målingene startet i 1997.

– Samtidig vet vi at gode resultater er ferskvare. Det er greit å være verdensmester i dag, men vi vet ikke hva som skjer i morgen. Og vi har sett at enkelte områder har hatt flere uheldige tilfeller av lekkasjer av hydrokarboner. Selv om lekkasjene ikke har vært store, gir det oss en grunn til bekymring, sier Myhrvold.

Nå er det kostnadskutt som preger store deler av oljeindustrien. Petroleumstilsynet har derfor ekstra fokus på at slike kutt ikke rammer sikkerhetsnivået.

Hvordan ser Ptil på skandaleplattformen Yme som nå skal skrotes uten å ha kommet i produksjon?

– Jeg mener vi kan lære mye av en slik hendelse. Det gjelder særlig planlegging og evne til å forstå prosesser. Hvis man ikke har realistiske planer, øker sjansen for at det blir tatt feil beslutninger, sier Myhrvold, som kom fra stilling som HMS-direktør i BP Norge da hun ble Ptil-sjef i mars 2013.

Les også:

Derfor vil Tord Lien hente opp oljen utenfor barndomshjemmet sitt

– Skal du ha en redningsaksjon der oppe, nytter det ikke med helikopter fra land