OLJE OG GASS

Petroleumstilsynet fant en rekke nye avvik på Goliat

– Kan ikke starte uten samtykke fra oss.

Goliat-plattformen har hatt besøk av Petroleumstilsynet. De fant en rekke avvik.
Goliat-plattformen har hatt besøk av Petroleumstilsynet. De fant en rekke avvik. Bilde: Eirik Helland Urke
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
15. juli 2015 - 15:03

I midten av juni hadde Petroleumstilsynet (Ptil) et tilsyn på Goliat-plattformen som nå ligger i Barentshavet, der den skal klargjøres for operasjon.

I løpet av tilsynet ble det funnet en rekke brudd på regelverket samt et knippe forbedringspunkter med den kontroversielle plattformen.

Til nå har prosjektet kostet minst 15 milliarder kroner mer enn planlagt, og tre menneskeliv har gått tapt.

Les også: Eni-sjefen om Goliat: 100.000 fat om dagen før årsskiftet

Seks avvik

I forrige uke ble det for øvrig kjent at Ptil mener det vil være vrient for Eni å komme i operasjon til planlagt tid.

Dette bekreftet også Eni for Teknisk Ukeblad.

Tilsynet Ptil nå har gjennomført er knyttet til logistikk, som omhandler materialhåndtering, løfteinnretninger, løfteutstyr, og sikker bruk av denne typen utstyr på Goliat.

Det ble funnet seks avvik i tilsynet. Avvik er ifølge Ptils definisjon brudd på regelverket. Avvikene ble funnet på følgende punkter:

  • Prosedyrer
  • Beskrivelse av sakkyndig virksomhet
  • Kompetanse
  • Beskyttelsesstruktur og laststropper
  • Materialhåndteringsplan
  • Løfteutstyr

For utdypende informasjon rundt avvikene og forbedringspunktene, les hele Ptils rapport her (ekstern lenke).

Les også: Dette er unikt med Goliat. I morgen ankommer teknologikjempen Hammerfest

– Kan ikke starte uten samtykke

Informasjonssjef i Petroleumstilsynet, Inger Anda, sier til Teknisk Ukeblad at tilsynene de har hatt på Goliat nå, er en forberedelse før Ptil kan gi Goliat-innretningen samtykke til å operere på norsk sokkel.

– Det overordnede bildet er at dette ikke er en innretning som har samtykke nå. Den er ikke i drift, og er i avsluttende forberedelsesfase før vårt samtykke eventuelt blir gitt, sier Anda.

– De kan ikke starte på Goliat uten samtykke fra oss, legger hun til.

Anda peker på at det er identifisert en del avvik og forbedringspunkt.

– Dette er forhold som må bringes i orden og være i tråd med regelverk og krav før Goliat kan få samtykke. Poenget er å ta en gjennomgang av en del utplukkede forhold på Goliat i forkant av at man gir samtykke, forklarer hun.

Sverdrup: 80.000 tonn plattform fra hele verden skal pusles sammen under tidspress

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Ikke samtykke rundt hjørnet

På spørsmål om de seks avvikene som nå er funnet er å anse som mye, sier hun at det nok ikke er uvanlig mange avvik.

– Men de er nødt til å lukke avvikene slik at det blir i tråd med regelverket, sier hun.

– Har dere et inntrykk av hvordan Goliat er rustet for operasjon?

–Vi kommer til å sammenfatte all informasjon vi sitter med, både gjennom tilsyn og annen informasjon vi har. I den forbindelse vil det være en grundig gjennomgang hos oss av Goliat og tilstanden, både teknisk og operasjonelt. 

– Jeg kan ikke forskuttere konklusjonene der. Men vi har ikke kommet til det punktet at vi har et samtykke rundt hjørnet nå, sier hun.

Les også: Betalte mer enn dobbelt så mye i lederlønn mens Yme-milliardene rant ut

Eni: En nyttig korreksjon

Bente Madsen Bærheim, pressetalskvinne i Eni Norge sier til Teknisk Ukeblad at de ser seriøst på funnene Ptil gjorde under tilsynet.

– Vi tar funnene til Ptil alvorlig. Dette er en nyttig korreksjon for oss. Avvikene og forbedringspunktene var i ferd med å bli ferdigstilt før Ptil foretok tilsynet i juni, sier hun.

Madsen Bærheim sier videre at ledelsen i Eni Norge samarbeider med driftsorganisasjonen for Goliat FPSO og vernetjenesten for å lukke avvikene og forbedringspunktene.

– Hvordan ligger dere an nå?

– Det kan jeg ikke uttale meg om. Jeg kan ikke gå inn i detaljene rundt dette arbeidet nå, men det skal være ferdig innen tidsfristene Ptil har satt, sier hun.

Les også: Helidekket sprakk etter ankomst fra Kina. Nå vurderer Statoil om det må skrotes

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.