Eni Norge-sjefen Ruggero Gheller regner med å nå platåproduksjon med rundt 100.000 fat olje per dag før 2015 er over. (Foto: Roald Ramsdal)

GOLIAT

Eni-sjefen om Goliat: 100.000 fat om dagen før årsskiftet

Eni Norge-sjefen regner med å nå full produksjon i 2015.

Goliat

  • Goliat-feltet blir det første oljefeltet som kommer i drift i Barentshavet og verdens nordligste offshore oljefelt.
  • Feltet ligger 85 kilometer nordvest for Hammerfest og 50 kilometer sørøst for Snøhvit-feltet.
  • Goliat-plattformen er en sirkulær FPSO (Floating production, storage and offloading), designet av norske Sevan Marine i Arendal og bygget ved Hyundai Heavy Industries offshoreverft i Sør-Korea.
  • Flyteren skal kobles opp mot åtte brønnrammer på havbunnen.
  • Eni venter at den skal være klar for å ta imot første olje innen slutten av juli i år. Opprinnelig plan var å starte opp produksjonen på feltet i slutten av 2013.
  • Da Stortinget godkjente Goliat-planen i 2009, var de totale utbyggingskostnadene beregnet til 31,3 milliarder (2014-kroner). Det nye kostnadsanslaget for Goliat er 46,7 milliarder kroner. Det er en økning på 15,4 milliarder, altså 49 prosent.
  • Det har også vært tre dødsfall knyttet til Goliat, som følge av arbeidsulykker på det koreanske verftet.
  • Goliat har en produksjonskapasitet på 100.000 fat olje per dag, og det er beregnet at feltet kan produsere 174 millioner fat olje og 8 milliarder standard kubikkmeter gass.
  • Rettighetshavere i utvinningstillatelsene som utgjør Goliat-feltet er Eni Norge AS (operatør), med 65 prosent eierandel, og Statoil, med 35 prosent eierandel.

Hammerfest: Eni Norge-sjef Ruggero Gheller smiler bredt selv om vinden er for sterk til at Goliat-flyteren kan losses fra tungløftskipet Dockwise Vanguard. Italieneren er godt fornøyd med at Goliat er kommet til Hammerfest.

– Det er en viktig milepæl for Eni og for Norge, og det et virkelig et viktig steg mot ferdigstillelse i prosjektet, sier Gheller til Teknisk Ukeblad.

Sammen med olje- og energiminister Tord Lien har Eni-sjefen satt sjøbein på katamaranen oljeselskapet har chartret for å frakte oljetopper og presse ut til flyteren under Barentshavskonferansen.

Se unik bildeserie: Her kommer Goliat til Hammerfest

Full produksjon før årsskiftet

Flere eksperter stiller spørsmål ved når produksjonen på Goliat kommer i full gang. Bakgrunnen er de to forsinkelsene i Goliat-prosjektet.

Det store spørsmålet er når man når platåproduksjon på feltet.

Eni Norge-sjefen forteller til Teknisk Ukeblad at oljeproduksjonen på Goliat vil starte innen slutten av juli. Onsdag ettermiddag regner de med at vinden har løyet såpass at FPSOen kan flytes av Dockvise Vanguard og tidlig i mai skal Goliat slepes ut på feltet i Barentshavet, ifølge Gheller.

– Produksjonen kommer til å øke ganske raskt, og platåproduksjon på feltet vil bli omtrent 100.000 fat per dag, svarer Gheller på spørsmål om hvor mange fat Goliat vil produsere i 2015.

Eni Norge-sjefen forteller at de regner med å nå platåproduksjon, altså full produksjon, mot slutten av 2015.

Les også: Dette er unikt med Goliat. I morgen ankommer teknologikjempen Hammerfest

– Levedyktig

Analytikerne i Rystad Energi mener Goliat trenger en oljepris på 95 dollar fatet for å gå i balanse.

– Du ønsker alltid at oljeprisen skulle vært litt høyere, men det er levedyktig, svarer Eni Norge-sjefen på spørsmål om han helst skulle sett at oljeprisen var høyere.

Levetiden på Goliat-feltet er foreløpig beregnet til 15 år, men Gheller forteller at de holder på med utforskning nær feltet.

– Forhåpentligvis kan vi øke levetiden på feltet, sier han.

– Det har vært et høyt teknologisk prosjekt, med noe kompleksitet. Men vi har nådd et stort mål og vi er skikkelig stolte av det, sier han.

Teknisk Ukeblads redaktør kritiserer kostnader og HMS ved Goliat-byggingen: «Goliat - et skrekkens eksempel»

Sjefen for det Internasjonale Energibyrået (IEA) Maria van der Hoeven og Goliat
Sjefen for Det internasjonale energibyrået (IEA), Maria van der Hoeven, var tydelig imponert over det hun fikk se i fjorden utenfor Hammerfest. Roald Ramsdal

Må forstå vansklighetene

Foran brua på katamaranen klamrer Maria van der Hoeven, sjefen for Det internasjonale energibyrået, seg fast til rekka. Håret står rett til værs i vinden og båten stamper i sjøen, men den nederlandske energitoppen er full av begeistring.

– Det er fantastisk, roper IEA-sjefen til Teknisk Ukeblad gjennom vinden.

– Nå skjønner jeg hvorfor den er rund, legger hun til, mens bølgene tilsynelatende står inn fra alle kanter.

Også olje- og energiminister Tord Lien gjør lite for å skjule begeistringen.

– Man må ha forståelse for at dette er et pionerprosjekt, svarer Lien når han blir spurt om utsettelsene og overskridelsene på Goliat.

– Vi er selvfølgelig opptatt av at prosjekter som gjennomføres på norsk sokkel bli planlagt godt, blir godt gjennomført helst på både tid og kost, legger han til.

Tidligere på tirsdag, under Barentshavskonferansen i Hammerfest, hadde han røpet at Norge skal Norge vil ha Esa-støtte til Johan Castberg-feltet for ilandføring av olje fra Johan Castberg-feltet.

Oljedirektør Bente Nyland skulle ønske Eni hadde holdt tidsplanen for Goliat.

– Jeg er fornøyd med at den er kommet så langt, sier hun og legger til at det blir spennende å se om alt går etter planen fremover.

Les også: Lundin hadde to Korea-tilbud på Edvard Grieg. Derfor valgte de norsk

Olje- og energiminister Tord Lien jubler over at Goliat er i Norge.
Olje- og energiminister Tord Lien mener man må ha forståelse for forsinkelsene fordi Goliat er et pionerprosjekt. Roald Ramsdal

Spør om lønnsomheten

Like entusiatisk er ikke stortingsrepresentant Heikki Holmås (SV) i energi- og miljøkomiteen.

Mandag stilte Holmås skriftlig spørsmål til Tord Lien om lønnsomheten i Goliat-prosjektet.

Han spør Lien blant annet om hvilken oljepris som må til for at Goliat-prosjektet etter overskridelsene skal være lønnsomt for fellesskapet.

Holmås spør også hva Lien vil gjøre for å unngå overskridelser og feilinvesteringer i oljesektoren i årene som kommer.

– Dette er et prosjekt som er en halv gang så dyrt som det burde være. Vi vet jo hvem som betaler dette, sier Holmås og viser til fradragsreglene for petroleumsvirksomheten.

– Vi bør diskutere om måten vi finansierer oljeutbygginger i dag hører fortiden til, fordi den velter for mye risiko over til staten. Goliat er det beste eksempelet på det, sier Holmås.

Stanser hundrevis av rigger: Stanser hundrevis av rigger: Kan gi hopp i oljeprisen

Sevan håper på mer

Goliat-flyteren er hittil den største flyteren som noen gang er bygget med det karakteristiske sirkelrunde designet fra Sevan Marine i Arendal. Og det er første gang en Sevan-designet flyter skal settes i produksjon på norsk sokkel.

– Det er selvsagt veldig stort, sier Fredrik Major fra Sevan om hvordan det er å se flyteren i Norge.

Han er direktør for forretningsutvikling i Sevan og var tett involvert i salgsprosessen av konseptet til Eni. Oljeselskapet fikk i 2006 se en av de sirkulære plattformene Sevan holdt på å bygge i Rotterdam, og fattet interesse for plattformtypen.

Det er den åttende plattformen med Sevan-design som er levert og ytterligere fire er under bygging. Major har tro på at konseptet kan brukes på flere fremtidige utbygginger i Barentshavet.

Major mener at forsinkelsene og overskridelsene på Goliat-prosjektet ikke bør skremme andre fra å velge konseptet.

– Jeg mener forsinkelsene ikke er relatert til konseptet. Skroget har vært klart lenge, sier Major til Teknisk Ukeblad.

Han tror Goliat vil bli en populær plattform å jobbe på.

– Arbeidsmiljøet blir bedre, fordi du jobber under tak som skjermer for vær og vind , sier han.

Les også: Prosjektene sto i kø på norsk sokkel. Nå er det utbyggingstørke