KLIMAFORBILDE: -Vi ser frem til ny Veitvedt skole som skal bygges med strenge klimakrav, sier prosjektleder i Utdanningsetaten i Oslo kommune, Avdeling for skoleanlegg, Therese Corneliussen. - Elevene skal før, gjennom og etter at skolen er ferdig bygd gis en forståelse for hvorfor skolen bygges etter disse strenge kravene, sier rektor ved Veitvedt skole, Dag Petter Ulvin. (Bilde: Truls Tunmo)

Oslo-skoler blir klimaforbilder

  • Bygg

Oslo kommune ved Utdanningsetaten skal utlyse det offentlig-private prosjektet (OPS) til prekvalifisering i februar.

– Oslo kommune satser nå stort på klimatiltak sammen med Drammen kommune gjennom programmet FutureBuilt, sier Therese Corneliussen, prosjektleder i Utdanningsetaten i Oslo kommune, Avdeling for skoleanlegg, til Teknisk Ukeblad.

Landets første passivhus-skole: Fryktet overskudd av varme

Reduksjon

Hensikten med FutureBuilt-modellen er i utgangspunktet å redusere klimagassutslipp fra bygg, også i løpet av hele byggets levetid.

– Det gjelder for eksempel også klimagassutslipp fra transport av materialer til selve bygget. Målet er å redusere det totale klimagassutslippet med 50 prosent i forhold til dagens generelle klimautslippsnivå fra skolene. Lave utslipp av gasser fra materialer vil også bedre inneklima for elever og ansatte ved skolene, sier Corneliussen.

Les også: – Passivhus får ikke fukt og sopp

Kan velge tiltak

Den som blir valgt til leverandør av OPS-prosjektet kan selv velge hvilke klimareduserende tiltak som må settes i verk for å oppnå målet om 50 prosent utslippsreduksjon.

– Det gjelder om utslippet kommer fra skolebyggingen, transport av elever og ansatte i skolens levetid, om utslippet kommer fra materialbruk eller om klimagassutslippet kommer fra energiforbruket i den nye skolen. Dette er en ny type skoleprosjekt, og det er viktig at leverandøren selv har mulighet til å velge hvordan klimaregnskapet skal gå i hop. I leverandørkonkurransen gis tilbyderne gjennom tilleggspoeng sterke insentiver for å komme med løsningsforslag som tilfredsstiller FutureBuilts strenge krav til klimautslipp fra stasjonær energibruk, transport og materialbruk, forklarer prosjektlederen.

Les også: OPS-skoler på fremmarsj

Motiverer med poeng

Dersom det av leverandøren beregnes å koste uforholdsmessig mye mer i et livssyklusperspektiv å oppfylle FutureBuilt-kriteriene, vil leverandøren velge bort de dyreste miljøløsningene, ifølge Corneliussen.

– Men tilleggspoeng vil motivere til å klare kriteriene innenfor FutureBuilt, sier hun.

Partene i avtalen om det klimavennlige forbildeprosjektet FutureBuilt, Plan- og bygningsetaten og Utdanningsetaten. Bakgrunn for avtalen er at de internasjonale CO2-utslippene må reduseres med 85 prosent innen 2050 ifølge FNs klimapanel. Byggsektoren står for en tredjedel av klimagassutslippene på globalt nivå, og tiltak innenfor byggsektoren er svært kostnadseffektive.

Les også: Aktive for passive hus

– Mange krav

– I skoleanlegg skal mange krav oppfylles. Det stilles blant annet strenge krav til inneklima og dagslys. Utdanningsetaten i Oslo har egne krav til soneinndeling av bygget (barnetrinn, mellomtrinn og ungdomstrinn) og til en bygningskropp som bidrar til gode uteområder. Når det i tillegg skal stilles miljøkrav er det viktig å gi leverandøren størst mulig grad av fleksibilitet i løsningsvalg ved utfoming av skoleanlegget, sier Corneliussen.

Både FutureBuilt programmet, den fleksible tomtereguleringen og lokaliseringen av skolene legger til rette for at Veitvet skole og Gran skole kan bli klimaforbilder.

– Begge skolene har god beliggenhet i forhold til offentlig kommunikasjon og gang/sykkelstier, noe som er en fordel for FutureBuilt-kravet om lave utslipp fra transport. Leverandøren vil derfor ha god mulighet til å kunne bygge ny Gran og ny Veitvet skole som FutureBuilt-skoler, sier Therese Corneliussen.