(Foto: Alstom/Siemens/Bombardier)

NYE TRIKKER I OSLO

Oslo skal kjøpe nye trikker for 3 milliarder

Byrådet har bestemt seg.

Tidligere i sommer la Jernbaneverket, Statens Vegvesen og Ruter frem anbefalingene for fremtidens kollektivløsning i Oslo.

Løsningen la blant annet opp til utvidet bruk av trikker i hovedstaden, og anbefalte ny trikkelinje på Ring 2 fra Majorstuen til Carl Berner, Helsfyr og Bryn, samt en ny linje fra Bryn til Økern og Sinsen.

Fredag kom det frem at Byrådet i Oslo har bestemt seg for å følge anbefalingene og planlegger å kjøpe 87 nye trikker til mellom 2,6 og 3 milliarder kroner.

De første trikkene kan komme allerede om fire år, skriver Aftenposten.

I gang med jobben

Oslo har i dag to typer trikker: SL-79 og SL-95, sistnevnte er kjent som Italia-trikkene og har vært preget av en rekke feil og skandaler opp gjennom årene.

Allerede i fjor etablerte kommunen et utviklingsprogram for å se på ny Oslo-trikk.

Formålet utenom nye trikkevogner, er å oppgradere infrastruktur og utrede fremtidige basebehov.

Trikkeprogrammet utreder nå behovet for baser til vedlikehold og parkering. Det sees på om det er tilstrekkelig å videreutvikle de eksisterende basene eller om det er behov for relokalisering.

Les også: Framtidens karbon-trikker har togmotor, LED, wifi og får strøm fra bakken

Flere alternativer

Akkurat hvilken trikketype vi vil ende opp med i Oslo, er ikke avgjort. Men det som er klart er at de nye trikkene vil være mye mer komfortable, mer stillegående og mye lettere enn dagens Italiatrikker på 65 tonn.

Målsettingen for prosjektet er ifølge Sporveiene å kjøpe en trikk med lavgulvsløsning, slik at man kan gå rett inn fra plattformene uten trinn, og at det skal være gjennomgående lavt gulv uten trapper i interiøret.

– Rent teknisk finnes det i dag flere ulike trikkekonsepter å velge mellom, både trevognstrikker med fire boggier og såkalte multileddtrikker med korte vognkasser og flere ledd, slik som trikken i Bergen. Det finnes også noen andre varianter med fire boggier. Det har vært en stor utvikling de senere årene, og de utskjelte løshjultrikkene fra 90-tallet har blitt videreutviklet med mer robuste boggiløsninger, sa direktør for trikkeprogrammet, Thorbjørn Thoresen til Teknisk Ukeblad tidligere.

Effektiv strømutnyttelse

Både trikkene og den fornyede skinnegangen vil ha mer omfattende gummidemping, som vil være med på å redusere støy og vibrasjoner.

De nye trikkene vil utnytte strømmen effektivt. Når de bremser moderat, vil de generere strøm som kan brukes av trikker i samme strømseksjon.

Er det ikke trikker i seksjonen, har det vært vanlig å brenne av overskuddsenergien i en motstand. I stedet kan det bli aktuelt å lade et kondensatorbatteri.

Les også: Nå ruller 54 splitter nye busser ut i hovedstaden

Siemens Avenio, her fra München. Foto: Siemen Siemen

Mindre slitasje på skinner

Det er flere produsenter som kan tilby løsninger som passer inn i Thoresens beskrivelse.

Siemens kan tilby sin Avenio-trikk til Oslo.

– Siemens Avenio er en 100 prosent lavgulvtrikk og har et modulbasert design som vil passe infrastrukturen i Oslo meget bra. Passasjerer og førere vil oppleve en høy komfort og omgivelsene et lavt støynivå. Avenio har en unik korrosjonsbeskyttelse og svært lav aksellast som reduserer slitasjen på infrastrukturen, sa sjefen for rullende materiell i Siemens, Per Bærø, til Teknisk Ukeblad i februar.

Opptil 30 prosent av trikkens lengde kan utformes med doble dører.

– Noe som gir optimal passasjerflyt. Konseptet er basert på vår erfaring som leverandør av et bredt spekter av skinnegående materiell, sa Bærø.

Les også: Derfor er superbuss et rimeligere alternativ enn trikk

Bombardier-trikk i Blackpool. Foto: Bombardier Bombardier

Passer norsk klima

Bombardier fremhever på sin side erfaringen med trikker i nordisk klima og mener Flexity-trikken vil være et godt alternativ.

– Vi er markedsledende innen skinnegående materiell med sterkt nordisk nærvær og stor erfaring fra leveranser i vårt klima. Trikkene våre har lav egenvekt og lave aksellaster, noe som gir god komfort, stabil gange, mindre støy og lav slitasje på både trikk og infrastruktur, sa direktør i Bombardier Transportation Norway AS, Stefan Christensson.

Han mener trikkene er godt tilpasset infrastrukturen i Oslo.

– Vi kan utnytte hele profilbredden på 2,65 meter. Det gir bedre arealutnyttelse, bedre plass og komfort for passasjerene, sier han.

Les også: Derfor bruker de tre år på oppgradere to små gater i Oslo sentrum

Alstom Citadis X5. Illustrasjon: Alstom Alstom

Lave driftskostnader

Også trikkeprodusenten Alstom mener de har en trikk som vil fungere spesielt godt i Oslo, og viser til sin Citadis-trikkeplattform.

– Det gjør at vi kan ha trikker som varierer i lengde fra 24 til 44 meter. Trikkene kan også tilpasses alle varianter av infrastruktur. De er bygget for å ha lave drifts- og vedlikeholdskostnader, og på grunn av svært effektive permanentmagnetmotorer har de lavt energiforbruk, sa sjef for transportløsninger i Alstom Norge, Carl Åge Bjørgan.

Trikkene kan også leveres slik at de går uten kjøreledning ved å bruke batteri eller strømskinne i bakken.

Universelt utformet

Men hvilken løsning det blir, har byrådet ikke tatt stilling til.

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) sier hun var opptatt av å ha trikker som passer alle brukere.

– Trikkene skal være mer stillegående og universelt utformet, slik at de blir lettere å bruke for dem med barnevogner og rullestol. Målet er å kjøpe trikker som er billigere i drift og trenger mindre tid på verksted, sier Melby.

Les også: Kinesere vil bygge hele Sveriges lyntog-nett på fem år